Pim Jansen
Pim Jansen Health 4 jun 2018

Tijdens sociale momenten toch diëten? 10 tips die je kunnen helpen

Diëten kan zeer goed lonen. Het nadeel is dat het lastig is om even spontaan iets te snacken, bovendien zullen niet alle vrienden en vriendinnen er dezelfde eetgewoontes op nahouden. ‘Nee’ zeggen wordt dan een probleem en zeker met sociale verplichtingen ben je waarschijnlijk bezig met uitleggen waarom chiazaad, zeewierpoeder en spirulina zo gezond zijn.

Je wordt dus min of meer gedwongen om af en toe minder gezond te eten ten gunste van je sociale leven. Toch zijn er zeer beleefde mogelijkheden om de consumptie te beperken. We zetten de tien belangrijkste tips op een rij die geen invloed hebben op je sociale leven.

1. Een keer opscheppen is voldoende

We kennen allemaal het goede gebruik om onze dankbaarheid te tonen richting de gastheer of gastvrouw voor de maaltijd door nog een keer op te scheppen. Niet doen. Probeer de neiging te onderdrukken om je bord bij de volgende ronde wederom aan te bieden. Door deze ronde over te slaan, sla je ook de extra koolhydraten en calorieën over. Daarnaast zijn je tafelgenoten ook minder snel geneigd om toch voor dat tweede bord te gaan, niemand vindt het namelijk leuk om een ander te moeten laten wachten. Doen dus.

2. Vooruit plannen

Als je veel reist voor je werk kan het erg aantrekkelijk zijn om de eerste de beste eetgelegenheid binnen te lopen en de inwendige mens gaan versterken. Fout! In veel gevallen zal dit leiden tot een ongezonde eetgewoonte. Veel verstandiger is het om niet alleen de reis goed voor te bereiden, maar ook om de tijd te nemen om te ontdekken welke restaurants in de buurt gevestigd zijn. Op die manier kun je een verantwoorde keus maken. Bovendien gun je jezelf de luxe om de reviews te bestuderen en op basis daarvan een juiste keuze te maken. Reis je veel buiten Europa, kies dan voor gerechten uit de lokle keuken. In veel gevallen zijn deze veel geoznder dan het westerse menu.

3. Eet langzaam, gebruik chopsticks

Het is bekend dat als je langzamer eet, je ook eerder vol zal zitten. Nu hoef je niet het tempo van een slak te imiteren, maar door slim te zijn kan je wel het nuttige met het aangename verenigen. De Aziatische keuken is onverminderd populair, dus als weer eens lekker met vrienden gaat wokken, kies dan bewust voor het gebruik van de bekende stokjes. Je eet langzamer en dus minder, bovendien zullen je tafelgenoten zich afvragen waarom jij het wel kan en zij niet. Gegarandeerd succes dus.

4. Kies je menu bewust

Het is altijd leuk om ergens te gaan eten, maar als bij aankomst al blijkt dat het een matig restaurant is, kies dan voor een gezonde maaltijd in plaats van de menu wat lekker klinkt, maar het waarschijnlijk niet is. Een salade is wat dat betreft een veilige keuze. De kost zal immers zijn stinkende best moeten doen om een salade te verprutsen.

5. Wees streng en sluit je keuken af!

Het is zeer verleidelijk om tijdens een relaxte avond toch nog even wat uit de keuken te halen en snel te bereiden. Een kopje noodles is zo gemaakt, maar het zorgt wel voor extra calorieën die je eigenlijk liever achterwege laat. Door je keuken desnoods hermetisch af te sluiten en jezelf restricties op te leggen wat betreft de etenstijd, kun je al een heleboel doen om gezond te blijven.

6. Plaats je zelf aan het einde van de tafel

Nuttig je de maaltijd met een relatief groot gezelschap, zorg er dan voor dat je de laatste bent die zijn bord opschept. Op die manier verzeker je jezelf bijna altijd van een beperkte hoeveelheid voedsel. Ideaal als je echt goed wil letten op de hoeveelheid die je naar binnen wil werken.

7. Gebruik de psychologie

Ben je ervan bewust dat het gebruik van kleur invloed heeft op je gemoedstoestand? Mooi zo, voortaan eet je dus van blauwe borden. De kleur blauw zorgt, hoe gek het ook klinkt, dat je minder eet. Blauw is de kleur van zekerheid en rust en werkt in op ons onderbewust zijn. Probeer het eens door je gasten verschillende borden te geven. Je zal zien dat degene met een blauw bord sneller vol zal zitten dan de rest.

8. Vergeet de light drankjes

Natuurlijk is het verstandig om te kiezen voor light producten. Het probleem is echter dat de term ‘light’ niet altijd minder vet betekent. Vaak gaat het juist om een laag caloriegehalte. Je voelt het natuurlijk al aankomen, die lagere hoeveelheid calorieën gaat zich wreken en je lichaam gaat compensatiegedrag vertonen door een onbewuste trek in calorierijke voeding. Wil je wel effectief minder eten, drink dan voor de maaltijd een halve liter water. Je zit dan eerder vol en je eet een stuk minder.

9. Maak de maaltijd iets pittiger

Sambal en pepertjes zijn je beste vrienden. Hou je van een redelijk gekruide maaltijd, gebruik dan geen potje met allerlei kruiden, maar gebruik sambal of pepertjes. Dit zorgt er niet direct voor dat je minder eet, het veroorzaakt wel een grotere inname van vocht. Je raadt het al: door het vele drinken eet je al direct een stuk minder. Gewoon verstandig dus.

10. Begin met een soepje

Als je van soep houdt, is dit waarschijnlijk de beste tip om een gezond eetpatroon consequent vol te houden. Is het je wel eens opgevallen hoe snel je vol zit tijdens een viergangen menu? Exact, door de kleine hapjes en, jawel, de soep. Het vocht vult je maag en je eet direct een stuk minder. Ideaal als je dus niet veel, maar wel goed wil eten.

Reageer op artikel:
Tijdens sociale momenten toch diëten? 10 tips die je kunnen helpen
Sluiten