Zó duur zijn verkeersboetes in 2026: ‘Buitenproportioneel en oneerlijk’
In de Tweede Kamer lag een aangenomen motie klaar om de verkeersboetes in 2026 niet te verhogen. Het Openbaar Ministerie adviseerde zelfs een verlaging, omdat de bedragen niet meer in verhouding staan tot de overtreding. Maar het kabinet slaat alles in de wind. Volgend jaar worden alle verkeersboetes gewoon weer verhoogd.
In een functionerende rechtsstaat staat de hoogte van een straf gelijk aan de ernst van de overtreding. Althans, dat dachten wij altijd. Dit is een misvatting. Verkeersboetes worden al jaren verhoogd om gaten in de rijksbegroting te dichten. Het kabinet geeft dit zelfs openlijk toe. De redactie van Manners bestaat louter uit law abiding citizens (vette film is dat trouwens), maar nu beginnen we toch te twijfelen om onszelf tot soevereinen te verklaren.
Zoveel kosten verkeersboetes in 2026
Het kabinet verhoogt alle verkeersboetes met 3 tot 4 procent, zo bleek deze week. Dit komt ongeveer neer op een tientje per overtreding extra. Hierdoor is ‘geen gordel dragen’ (€197) anno 2026 bijna net zo duur als een winkeldiefstal (€200). ‘Kind niet in goedgekeurd kinderzitje’ (€300) kost net zo veel als ‘niet opvolgen van politiebevel’ (€300-500). ‘Parkeren op een gehandicaptenplaats’ (€518) is duurder dan een kleine vernieling en of geklieder met graffiti (€250-500). Hier een overzicht van de verkeersboetes in 2026, inclusief 3,5 procent verhoging.
| Overtreding | Boete (excl. €9 adm.kosten) |
|---|---|
| Binnen de bebouwde kom | |
| 5 km/h te hard | € 47 |
| 10 km/h te hard | € 96 |
| 15 km/h te hard | € 181 |
| 20 km/h te hard | € 257 |
| 25 km/h te hard | € 348 |
| 30 km/h te hard | € 450 |
| Meer dan 30 km/h | Strafbeschikking |
| Buiten de bebouwde kom | |
| 5 km/h te hard | € 41 |
| 10 km/h te hard | € 90 |
| 15 km/h te hard | € 174 |
| 20 km/h te hard | € 245 |
| 25 km/h te hard | € 328 |
| 30 km/h te hard | € 428 |
| Meer dan 30 km/h | Strafbeschikking |
| Autosnelwegen | |
| 5 km/h te hard | € 34 |
| 10 km/h te hard | € 84 |
| 15 km/h te hard | € 160 |
| 20 km/h te hard | € 231 |
| 25 km/h te hard | € 306 |
| 30 km/h te hard | € 393 |
| 36 km/h te hard | € 528 |
| Meer dan 40 km/h | Strafbeschikking |
| Door rood licht rijden | € 321 |
| Inhaalverbod overtreden | € 321 |
| Doorgetrokken streep overschrijden | € 197 – € 321 |
| Parkeerovertreding (foutparkeren) | € 124 |
| Parkeren op gehandicaptenplaats | € 518 |
| Geen voorrang verlenen | € 321 |
| Geen veiligheidsgordel dragen | € 197 |
| Kind zonder goedgekeurd kinderzitje (<12 jaar & <1,35m) | € 290 |
| Mobiel apparaat gebruiken tijdens rijden | € 445 |
| Rijden onder invloed (alcohol) | |
| 0,22–0,80‰ (beginnende bestuurder) | € 310 |
| 0,54–0,80‰ | € 310 |
| 0,81–1,00‰ | € 440 |
| 1,01–1,15‰ | € 569 |
| 1,16–1,30‰ | € 673 |
| Overtreding milieuzone | € 124 |
Te zot voor woorden natuurlijk, maar als burgers worden we geacht om te doen alsof we gek zijn en het allemaal te accepteren. Uiteraard zullen we dit ook doen, maar het kabinet lijkt niet te beseffen dat deze lullige paar extra belastingcenten (deze verhoging levert zo’n 24 miljoen euro op) henzelf ook op een prijs komt te staan. De onvrede onder het volk neemt langzaam toe. Zo langzaam dat niemand het door lijkt te hebben, totdat hij opeens tot een uitbarsting komt. Net als in Law Abiding Citizen. Dan zijn de rapen gaar.
DAS-Jurist: ‘Oneerlijk en buitenproportioneel’
Neem je het niet aan van onze onderbuik, luister dan naar Rembrandt Groenewegen, jurist bij Das. Uit zijn mond tekent Manners het volgende op: “De boetebedragen staan vaak niet in verhouding tot de gemaakte overtreding. Een oplossing ligt in het afstemmen van boetes op de ernst van de verkeersovertreding.” Inderdaad, precies wat wij zeiden.
Groenewegen zegt ook: “Het huidige systeem zorgt voor onbegrip bij verkeersdeelnemers. Zij zien de boetes als oneerlijk en buitenproportioneel. Bestuurders erkennen hun overtredingen, maar begrijpen de hoge boetebedragen vaak niet. Bijvoorbeeld een boete van meer dan honderd euro bij een geringe snelheidsovertreding. De wetgever doet er goed aan om het boetestelsel aan te passen. Lichte overtredingen verdienen een lagere boete. Zware overtredingen zoals hoge snelheidsovertredingen, rijden onder invloed, telefoongebruik of rijden zonder rijbewijs vragen om hogere boetes.” Geen speld tussen te krijgen.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.manners.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F02%2Fmichiel-hekkens-manners.jpg)