Michiel Hekkens
Michiel Hekkens Geld & Carrière 15 okt 2025
Leestijd: 3 minuten

Zó duur zijn verkeersboetes in 2026: ‘Buitenproportioneel en oneerlijk’

In de Tweede Kamer lag een aangenomen motie klaar om de verkeersboetes in 2026 niet te verhogen. Het Openbaar Ministerie adviseerde zelfs een verlaging, omdat de bedragen niet meer in verhouding staan tot de overtreding. Maar het kabinet slaat alles in de wind. Volgend jaar worden alle verkeersboetes gewoon weer verhoogd.

In een functionerende rechtsstaat staat de hoogte van een straf gelijk aan de ernst van de overtreding. Althans, dat dachten wij altijd. Dit is een misvatting. Verkeersboetes worden al jaren verhoogd om gaten in de rijksbegroting te dichten. Het kabinet geeft dit zelfs openlijk toe. De redactie van Manners bestaat louter uit law abiding citizens (vette film is dat trouwens), maar nu beginnen we toch te twijfelen om onszelf tot soevereinen te verklaren.

Zoveel kosten verkeersboetes in 2026

Het kabinet verhoogt alle verkeersboetes met 3 tot 4 procent, zo bleek deze week. Dit komt ongeveer neer op een tientje per overtreding extra. Hierdoor is ‘geen gordel dragen’ (€197) anno 2026 bijna net zo duur als een winkeldiefstal (€200). ‘Kind niet in goedgekeurd kinderzitje’ (€300) kost net zo veel als ‘niet opvolgen van politiebevel’ (€300-500). ‘Parkeren op een gehandicaptenplaats’ (€518) is duurder dan een kleine vernieling en of geklieder met graffiti (€250-500). Hier een overzicht van de verkeersboetes in 2026, inclusief 3,5 procent verhoging.

OvertredingBoete (excl. €9 adm.kosten)
Binnen de bebouwde kom
5 km/h te hard€ 47
10 km/h te hard€ 96
15 km/h te hard€ 181
20 km/h te hard€ 257
25 km/h te hard€ 348
30 km/h te hard€ 450
Meer dan 30 km/hStrafbeschikking
Buiten de bebouwde kom
5 km/h te hard€ 41
10 km/h te hard€ 90
15 km/h te hard€ 174
20 km/h te hard€ 245
25 km/h te hard€ 328
30 km/h te hard€ 428
Meer dan 30 km/hStrafbeschikking
Autosnelwegen
5 km/h te hard€ 34
10 km/h te hard€ 84
15 km/h te hard€ 160
20 km/h te hard€ 231
25 km/h te hard€ 306
30 km/h te hard€ 393
36 km/h te hard€ 528
Meer dan 40 km/hStrafbeschikking
Door rood licht rijden€ 321
Inhaalverbod overtreden€ 321
Doorgetrokken streep overschrijden€ 197 – € 321
Parkeerovertreding (foutparkeren)€ 124
Parkeren op gehandicaptenplaats€ 518
Geen voorrang verlenen€ 321
Geen veiligheidsgordel dragen€ 197
Kind zonder goedgekeurd kinderzitje (<12 jaar & <1,35m)€ 290
Mobiel apparaat gebruiken tijdens rijden€ 445
Rijden onder invloed (alcohol)
0,22–0,80‰ (beginnende bestuurder)€ 310
0,54–0,80‰€ 310
0,81–1,00‰€ 440
1,01–1,15‰€ 569
1,16–1,30‰€ 673
Overtreding milieuzone€ 124

Te zot voor woorden natuurlijk, maar als burgers worden we geacht om te doen alsof we gek zijn en het allemaal te accepteren. Uiteraard zullen we dit ook doen, maar het kabinet lijkt niet te beseffen dat deze lullige paar extra belastingcenten (deze verhoging levert zo’n 24 miljoen euro op) henzelf ook op een prijs komt te staan. De onvrede onder het volk neemt langzaam toe. Zo langzaam dat niemand het door lijkt te hebben, totdat hij opeens tot een uitbarsting komt. Net als in Law Abiding Citizen. Dan zijn de rapen gaar.

DAS-Jurist: ‘Oneerlijk en buitenproportioneel’

Neem je het niet aan van onze onderbuik, luister dan naar Rembrandt Groenewegen, jurist bij Das. Uit zijn mond tekent Manners het volgende op: “De boetebedragen staan vaak niet in verhouding tot de gemaakte overtreding. Een oplossing ligt in het afstemmen van boetes op de ernst van de verkeersovertreding.” Inderdaad, precies wat wij zeiden.

Groenewegen zegt ook: “Het huidige systeem zorgt voor onbegrip bij verkeersdeelnemers. Zij zien de boetes als oneerlijk en buitenproportioneel. Bestuurders erkennen hun overtredingen, maar begrijpen de hoge boetebedragen vaak niet. Bijvoorbeeld een boete van meer dan honderd euro bij een geringe snelheidsovertreding. De wetgever doet er goed aan om het boetestelsel aan te passen. Lichte overtredingen verdienen een lagere boete. Zware overtredingen zoals hoge snelheidsovertredingen, rijden onder invloed, telefoongebruik of rijden zonder rijbewijs vragen om hogere boetes.” Geen speld tussen te krijgen.

Schrijf je in voor Manners Weekly!

Elke vrijdag echte verhalen regelrecht in je mailbox.