Fitness en voeding

Zo blijven die kilo’s er af tijdens de feestdagen

Op een iets bewustere manier tóch nog genieten

Rond de feestdagen is het makkelijker dan ooit om op de valreep extra ongewenste kilo’s te pakken. Vaak gaan mensen helemaal los, om vervolgens een verse start te maken in het nieuwe jaar. Dus wat gebeurt er: je vreet weken lang alsof er geen morgen is, aangezien je toch een nieuw sport- en eetregime in gedachten hebt dat vanaf januari begint. In februari blijkt dat het nooit is gelukt om je regime vol te houden en ben je verder van huis dan ooit tevoren. Dit jaar ga je dat anders doen…

Sport doet minder dan je denkt

Allereerst is het goed om te weten dat sporten zeker geen wonderen verricht voor een afvalproces. Uiteindelijk is afvallen gerust voor 80% afhankelijk van jouw dieet. Sporten helpt op de lange termijn, doordat je meer spiermassa zult opbouwen, waarmee je meer calorie√ęn verbruikt.

Echter die paar sportsessies in de week doen zeer weinig voor gewichtsverlies. Afvallen gaat daarom het beste met goede voeding ondersteund door regelmatig sporten. Dus dat streven van: ‘Ik sport die kerstkilo’s er wel af!’, zal op zichzelf weinig rendabel zijn.

Compensatiedagen

Wetende dat jouw gewicht voor ongeveer 80 procent van jouw dieet afhankelijk is, doe je er slim aan om ‘wat er niet aan komt, hoeft er ook niet af’ in gedachten houden. Dus in plaats van 2 weken lang overboord te gaan, kun je beter keuzes maken voor bepaalde (cheat)dagen. Stel: je bent van plan om¬†eerste en tweede kerstdag veel eten, plan het dan zo in dat je¬†in aanloop naar die dagen iets minder eet¬†dan normaal. Schrap¬†wat vetten en koolhydraten uit jouw lunch en/of diner en bouw hiermee een kleine compensatiebuffer op.

Net als dat je van één dag gezond eten ook niet ineens fit wordt, zul je van twee dagen genieten met kerst ook niet ineens ongezond dik worden. Je stofwisseling zal deze klappen deels op kunnen vangen en in combinatie met de eerdergenoemde compensatie, zitten die kerstdiners en oliebollen wel snor.

Maak slimme keuzes rondom alcohol

Drank en vettigheid vormen samen een gevaarlijke combinatie. Als je veel alcohol drinkt, zal dit jouw caloriebehoefte doen overlopen, waarbij overtollige voeding naar je vetopslag verhuist.

Stel: je bent een man die per dag 2500 calorie√ęn verbruikt. Als jij 1000 calorie√ęn aan alcohol zou drinken, dan heb je nog maar 1500 calorie√ęn¬†voor jouw¬†ontbijt, lunch en een kerstdiner. Op het moment dat je daar overheen gaat, zal het overschot naar jouw vetvoorraad gaan. Koolhydraten en eiwitten vallen hierbij minder zwaar dan vetten. Dit door de manier waarop jouw lichaam deze stoffen verbruikt en omzet naar brandstof.

Vet voedsel gaat in combinatie met alcohol echter makkelijk naar de vetopslag. Probeer de vette hap daarom enigszins te beperken in combinatie met alcohol. Of beperk juist de alcohol en geniet meer van eten. Balans is alles.

Begin groen

Je zit aan een rijkgevulde tafel met oneindig veel heerlijke gerechten om je heen. Waar begin je? Bij de groene afdeling, natuurlijk. Wanneer jij eerst een bodem legt met groenten, dan vergroot je de kans dat je daarna onnodig veel gaat eten aanzienlijk. Ook soep en water kunnen de trek een flink stuk remmen, wat jouw six pack zeer ten goede zal komen.

FW1108FPR06

Geef het (stok)brood door

Zonder het door te hebben, eet je tijdens de feestdagen belachelijke hoeveelheden brood. In de praktijk is brood √©√©n van de minst verzadigende producten die er bestaan. Zo gauw je witbrood¬†eet, gaat je insulineproductie enorm omhoog, met als gevolg n√≥g meer trek en vetopslag. Ook bevat het veel calorie√ęn, die je beter voor luxere gerechten kunt reserveren. Dus als je dan toch niet verzadigd wordt van brood, kun je het net zo goed overslaan.

FYI

Tot slot is het ook wel handig om dit rijtje te weten, om zodoende betere keuzes te kunnen maken.

Appelbeignet 1 stuks a 55 gram: 100 kcal
Appelcarre 1 stuks a 110 gram: 350 kcal
Appelflap 1 stuks a 100 gram: 400 kcal
Appelbol 1 stuks a 100 gram: 196 kcal
Oliebol 1 stuks 75 gram: 135 kcal
Oliebol met krenten 1 stuks a 75 gram: 167 kcal
Oliebol met poedersuiker 1 stuks a 75 gram: 165 kcal
1 glas Champagne Champagne a 100 ml: 77 kcal

20-12-2016 - Martyn de Jong