Redactie
Redactie Wheels 30 jun 2016

Yamaha XV750, Honda XR600R en een Honda CB900F

Een heerlijke burger of een awesome custom bike; van allebei loopt het water in de mond. In deze wekelijkse rubriek delen we lekkerste en laatste tweewielers die we zijn tegengekomen op het web.

‘94 Honda XR600R

Allan & Jérôme van Escapade Custom Motorcycles zijn niet zo van de glamour bikes vol poespas. Hun motoren zijn gebouwd op één fundamentele gedachte: rijden met plezier. Toen het duo de motor onder handen nam, stuitte zij op een flinke bak ellende. De Honda zat vol roest, waar simpelweg overheen gespoten was zonder ook maar één onderdeel te verwijderen tijdens de paint job. ‘We besloten om ‘m zo kaal mogelijk te plukken en praktisch alles te vervangen. Niet alleen omdat het nodig was, maar ook om meer te leren over deze machine. Tijdens de rit richting het eindresultaat zijn we volledig verliefd geworden op deze motor. A naked street tracker.’

Yamaha XV750

De schepper van deze Yamaha is de 27-jarige Nederlander Daan Borsje van Moto Adonis. Een sleutelaar in hart en nieren die dit juweeltje onder handen heeft genomen voor een Belgische klant met een duidelijke visie. De voor- en achterkant is volledig onder handen genomen door Daan, middels onderdelen van een 2012 Yamaha YZF-R1 (vorken, remsystemen en wielen). De rest van de vervangen onderdelen komen uit de stal van Kawasaki, Tarozz en Dunlop. Toen de tank van Benelli werd geplaatst, klonken de romantische klanken van Barry White uit de speakers: het bleek een match made in heaven. Een ander hoogtepunt is het handmade uitlaatsysteem van roestvrij staal. Goed, voldoende gebabbeld: de foto’s zeggen meer dan genoeg. Genieten dit.

1981 Honda CB900F

The Chappell Brothers hebben al veel faam gemaakt met hun custom bikes. Deze Honda is een solo-project van Rob (onder zijn alias Origin8or), één van de twee broers. Omdat de Canadees niet wilde dat de motor te veel op het origineel zou lijken, besloot hij onder andere de tank en de achterkant stevig aan te pakken. Voor het zadel heeft Rob toch een beetje hulp gekregen van broer Chris, die naast z’n eigen garage ook verantwoordelijk is voor het zadellabel Tuffside. Ook de motor heeft een update gehad en huist nu een 985 cc-blok. Vlammen maar!

Check ons archief voor meer vette custom bikes.

Reageer op artikel:
Yamaha XV750, Honda XR600R en een Honda CB900F
Sluiten