Yakuza 6 Review: Een groots en indrukwekkend avontuur

De Yakuza-reeks is altijd een reeks geweest voor de fijnproever. Voor hen die de moeite namen om iets van de Japanse cultuur te begrijpen en tegelijkertijd konden genieten van de gekkigheid van de dingen die je buiten het hoofdverhaal kon doen. Met Yakuza 6 hebben we het nieuwste deel te pakken. Hoewel er heel wat dingen al zijn gebeurd voor deze game, hoef je daar geen kennis van te hebben. Als nieuwkomer snap je behoorlijk goed hoe de vork in de steel steekt en kun je zodoende genieten van een groots en boeiend avontuur.

Yakuza 6

Daarin ga je andermaal aan de slag met Kazuma Kiryu. In tegenstelling tot andere games in de serie, is hij het enige personage waar je mee aan de slag gaat. Na jaren te hebben geprobeerd om de Yakuza en de bijbehorende ellende te verlaten, lijkt het hem nu echt te lukken om dat leven achter zich te laten. Hij accepteert een gevangenisstraf om zo zijn schuld aan de maatschappij terug te betalen en als hij die uitzit, gaat hij naar het Japanse eiland Okinawa, om daar een goede verzorger te zijn voor de kinderen in het weeshuis. Echt lang kan hij daar niet van genieten als blijkt dat Haruka, zeg maar zijn pleegdochter, is verdwenen. Hij keert zodoende terug naar de wijk Shinjuku in Tokio om haar daar te zoeken. Daar blijkt er in drie jaar tijd heel wat te zijn verandert en tot overmaat van ramp krijgt hij te horen dat Haruka het slachtoffer is geweest van een auto-ongeluk. Ze ligt in coma en vecht voor haar leven. Alsof dit nog niet genoeg is, blijkt ze ook nog een zoon te hebben. Kiryu snapt er helemaal niks meer van en er zit voor hem niks anders op dan op zoek te gaan naar antwoorden.

Yakuza 6

Yakuza 6 en de avonturen van Kiryu

En tijdens die zoektocht blijkt dat Kiryu maar niet van zijn oude leven af kan komen. En dat is eigenlijk maar goed ook. Het zou namelijk niet al te interessant zijn als je in Yakuza 6 zestig uur door zou brengen in een weeshuis. Binnen de kortste keren kom je dan ook badguys tegen die het op jou hebben gemunt en neemt het verhaal je mee naar de onderwereld. Een typisch geval ‘I tried to get out, but they pulled me back in’. En eigenlijk is dat maar goed ook. Want het vechtsysteem van Yakuza 6 is behoorlijk goed.

Yakuza 6

Je zou de game kunnen beschrijven als een mix tussen een brawler en en RPG. Je loopt veel op straat en wordt dan lastig gevallen door verschillende groepen. Praten heeft dan geen zin, je kunt enkel je vuisten laten spreken. Knokken werkt behoorlijk goed en blijft lang leuk om te doen. Je ramt met je vuisten, trapt er op los, pakt vijanden vast en gooit ze weg of pakt één van de objecten die op straat liggen en gaat daarmee los. Helemaal een feest wordt het als je speciale Heat-meter vol loopt en je extra hard kunt gaan rammen. Dat levert heerlijke slowmotion momenten op, waarbij vijanden gruwelijk afgemaakt worden. Het hoogtepunt van het systeem is te vinden in de verschillende baasgevechten, waarbij je goed moet opletten wanneer je kunt aanvallen en wanneer je juist moet verdedigen.

Yakuza 6

Hoge productiewaarde

Een ander sterk punt van Yakuza 6 is de hoge productiewaarde. De omgevingen waar je door heen loopt ziet er fantastisch uit en elk gesprek dat je voert wordt voorzien van voice over. Dat is een flinke stap vooruit ten op zichte van de oude games, waarbij veel gesprekken via redelijk saaie tekstballonnen wordt gevoerd.

Yakuza 6

Ook is het mooi om te zien dat er enorm veel te doen is in de game. Het hoofdverhaal zelf is al goed voor vele tientallen uren aan speelplezier, maar daarnaast zijn er heel veel zijmissies die je kunt gaan spelen. Tevens zijn er tientallen activiteiten waar je je tijd mee kunt doorbrengen. Denk daarbij aan darten, honkballen, karaoke, daten en nog veel meer. Het is indrukwekkend hoe groot de game is.

Yakuza 6

Wij hebben ons dan ook enorm goed vermaakt met de game. Het is helaas nog wel even wachten op de game. Op 17 april komt Yakuza 6 pas uit en verschijnt dan exclusief voor de PlayStation 4.