Dit is de eerste preview van de absurde game ‘Wolfenstein 2 The New Colossus’

Volg je de game-industrie niet meer op de voet. Geen nood: daarom is er Gaming Manners. In deze rubriek houden game-experts Jelle van Es en Kevin Eyken je op de hoogte van zaken die je moet weten. Vandaag: Wolfenstein 2 The New Colossus.

Wolfenstein is een titel die veel geschiedenis met zich meebrengt. Wolfenstein 3D heeft het first-person shooter genre immens populair gemaakt, en het was de oorsprong voor de technologie die later zou leiden tot de klassieker DOOM.

Het was ook een controversiële titel, want het draaide om het afknallen van nazi’s en uiteindelijk zelfs Hitler in een robotpak. De combinatie van zeer grimmige onderwerpen en absurdisme zit al vele jaren in het DNA van Wolfenstein, en in 2014 bracht ontwikkelaar MachineGames deze franchise terug met de keiharde shooter Wolfenstein: The New Order. Dit jaar komt het vervolg uit, Wolfenstein 2 The New Colossus, en wij kregen alvast een voorproefje.

Koorddansen tussen twee extremen

Hoewel het duidelijk een vervolg is op de gebeurtenissen uit de vorige game, vereist Wolfenstein 2 The New Colossus geen voorkennis om het verhaal te kunnen volgen. Het speelt zich af in een alternatief universum waarin de nazi’s de Tweede Wereldoorlog hebben gewonnen; het eerste deel vond grotendeels plaats in 1960 en dit verhaal wordt voortgezet.

Ditmaal bevinden we ons op Amerikaanse bodem en dat levert een visueel interessante clash op. Want niets is zo Amerikaans als een diner in de jaren zestig waar je burgers en milkshakes kunt bestellen… maar het oogt bizar onder een hakenkruisvlag, terwijl leden van de KKK en een nazi-commandant in het openbaar een discussie voeren over de Duitse taal.

“Het heeft een Tarantino-achtige kwaliteit over zich en dat zeggen we niet lichtzinnig”

Wolfenstein 2 The New Colossus steekt niets onder stoelen of banken. De KKK en slavernij komen voorbij alsof ze de normaalste zaken zijn – want in dit alternatief universum zijn ze dat ook. Maar dit soort ellendige materie wordt op een haast ironisch geaccepteerde toon uitgebeeld, en de kans is aanwezig dat deze momenten in hoog tempo worden afgewisseld met vlotte en soms bizarre humor. Het klinkt als een vreemde combinatie en dat is het ook, en daarom is het juist zo knap dat het werkt. De schrijvers wandelen tussen deze twee extremen als ware koorddansers en het resultaat is niet alleen tof, maar ook erg kenmerkend.

Lasers en hakbijlen

Dat geldt ook voor de actievolle gameplay, want ontwikkelaar MachineGames heeft een eigen stijl – herkenbaar sinds de fantastische The Chronicles of Riddick-game. In de basis is het simpelweg keihard knallen en elke nazi volledig slopen.

Dit doe je met allerhande wapens, zoals pistolen, machinegeweren, maar ook lasers en hakbijlen. Het resultaat van deze actie is veelal bloederig, want met weinig moeite blaas of hak je ledematen eraf, en de lijfelijke gevolgen komen duidelijk in beeld. Ga je met explosieven aan de slag, dan vliegen de lichaamsdelen helemaal alle kanten op. Hoofdpersoon BJ Blazkowicz voelt nog steeds aan als een krachtige supersoldaat en het blijft heerlijk om nazi’s met hem te slopen.

Je kunt twee machinegeweren tegelijkertijd hanteren en als een heuse Rambo je een weg door levels blazen, maar je kunt ook iets meer tact toepassen. Sluip voorzichtig rond en je zal menig vijand op geniepige (en uiteraard gewelddadige) wijze kunnen uitschakelen, bijvoorbeeld door een achillespees te doorklieven met een bijl waarmee je vervolgens op een borstkas inramt. Dit sluipen heeft een voordeel, want er is meestal één commandant met een radio als rugzak, en hiermee alarmeert hij alle nabije manschappen indien de pleuris uitbreekt. Schakel hem ongezien als eerste uit en je hebt meer vrijheid om kleine foutjes te maken.

Heerlijk absurdisme

Al dit geweld wordt vervolgens afgewisseld met het eerder genoemde schrijfwerk, waardoor Wolfenstein 2 The New Colossus een hele bizar maar krachtig karakter krijgt. Het heeft een Tarantino-achtige kwaliteit over zich en dat zeggen we niet lichtzinnig. Zelfs de meest onbeduidende momenten verworden tot licht komische sketches dankzij goed regisseer- en schrijfwerk.

Absurdisme

Zo is een medeverzetsstrijder de hoofdpersoon aan het updaten over de huidige stand van zaken en tijdens zijn bedreven praatje vraagt hij – in alle ernst – of BJ een koekje wil. Vervolgens schuift de spreker een koekje in zijn eigen murf, waardoor hij zijn praatje moet vervolgen met een volle mond.

Of neem een latere dialoogscène. Een professor (die ergens diep in een bunker zit) heeft een val gezet waardoor iedereen die de betreffende kamer betreedt tot as gereduceerd wordt dankzij een krachtige stroomschok. Terwijl de professor aan een rolstoel gebonden BJ uitlegt dat hij nog herstellende is, dat zijn organen nog niet volledig functioneren, en dat hij zich oprecht afvraagt of BJ’s schmeckel het nog wel doet, blijven er nazi’s binnen lopen. Om de tien seconden ontploft er een nazi op de achtergrond terwijl de heren hun gesprek voeren.

De game is niet elke twee minuten hilarisch met een gegarandeerde grap, maar er heerst een constant absurdistische sfeer die erg aanstekelijk werkt. En dit niveau van absurdisme werkt ook door in de ‘ernstige’ scènes die gewichtige momenten van het verhaal tonen, waardoor de Tarantino-vergelijking werkelijk opgaat.

Hierdoor zijn verhaalmomenten niet slechts een aangename afwisseling die de actie doorbreken, het zijn fantastische en memorabele scènes. Onze eerste indruk van Wolfenstein 2 The New Colossus is zeer positief en ons advies is dan ook dat je deze game absoluut in de gaten moet houden dit najaar.

Wolfenstein 2 The New Colossus komt uit op 27 oktober op PlayStation 4, Xbox One, en Microsoft Windows.

Reageer op artikel:
Dit is de eerste preview van de absurde game ‘Wolfenstein 2 The New Colossus’
Sluiten