Kwijtgeraakte pakketjes nu vanaf €2 te koop en dit zit er zoal in
In onze pakketjesmaatschappij raken elke dag bestellingen zoek. Twee slimme ondernemers maken hier een business van door alle zoekgeraakte pakketjes op te kopen en ongeopend in hun winkel aan te bieden. Voor 1,99 euro per honderd gram koop je de ultieme verrassing.
Wat is er spannender dan een onbekend pakketje openen waar alles in kan zitten, van een diamanten schedel tot het duurste speelgoed ter wereld? Oké − waarschijnlijk worden die niet gewoon met PostNL verstuurd, maar in theorie kan het. In dit artikel lees je hoeveel zo’n mysterieus pakketje kost en wat mensen er zoal uithalen.
Online winkel verkoopt ongeopende pakketjes per kilo
Twee slimme Fransen ontdekten dat er in Europa iedere maand 150.000 kilo aan kwijtgeraakte pakketjes wordt vernietigd, doordat postbedrijven niet weten wat ze er anders mee moeten doen. De twee kochten ze op en verkochten ze ongeopend in een winkelstraat van Nancy. Een lucratief businessmodel was geboren. In Frankrijk zijn de zoekgeraakte pakketjes een grote hit en vanaf deze week verkopen de Fransen ze ook in Nederland.
De ongeopende pakketjes zijn online te bestellen voor 79 euro. Hiervoor krijg je een pakket vol pakketjes die samen vijf kilo wegen. Als je nog meer koopt, krijg je een beetje korting:
Pack verloren pakjes | Prijs |
---|---|
5 kilo | 79 euro |
10 kilo | 149 euro |
15 kilo | 219 euro |
Deze week verscheen ook een pop-up store in het Utrechtse Hoog Catharijne. Hier betaal je 1,99 euro per 100 gram voor een normaal pakketje en 2,79 euro voor een Amazon-pakje van hetzelfde gewicht.
Een snelle rekensom leert dat online bestellen (veel) voordeliger is dan in de pop-up store. Wel krijg je in het winkelcentrum in Utrecht 10 minuten om zelf een pakketje uit te zoeken. Hier meent iedereen natuurlijk over het fingerspitzengefuhl te beschikken om de meest waardevolle pakjes eruit te pikken.
Deze producten vissen mensen uit pakketjes
Of dit tot spectaculaire vondsten leidt, ontdekte een journalist van De Volkskrant die erheen om de unboxing live bij te wonen. Het hele artikel lees je hier, maar voor de TL;DR zit je goed bij Manners. Dit zijn alle producten die de gelukszoekers in het artikel in hun pakje aantroffen:
- Fles shampoo
- Dagcrème van dubieus merk
- Horlogeband voor Apple Watch
- Haarclips
- Bewegende speelballetjes voor kat
- Sleutelhanger met onbekende jongen erop
- Zes shirts van duur merk
- Twee zelfopblazende matjes
- Dagcrème van Pharrell Williams
- Spaarpot in vorm van schedel
- Merkloze haartrimmer
- Goedkoop ogende huismijtstofzuiger
Helaas geen diamanten doodshoofd, al zat nummer 10 er dichtbij. De Franse ondernemers stellen dat 50 procent van de pakketten goedkope rommel bevat, 25 procent spullen van goede kwaliteit is en de laatste 25 procent ‘echt waardevolle objecten’. Dat lijkt ons wat optimistisch. Als we aannemen dat de steekproef van de Volkskrant representatief is, komen we uit op elf keer rommel en één keer waardevol (die zes shirts). Oftewel een rommelgehalte 92%. Maar ja, het is natuurlijk vooral de spanning van het niet-weten waarvoor je betaalt.