Wil je sneller afvallen? Eiwitten gaan je daarbij helpen en dit is waarom

Als eiwitten een superheld zouden zijn, zou het Wolverine-Batman-Hulk-Spiderman-Hellboy-Thor-en-Wat-Kan-Ons-Het-Schelen-Green-Lantern-Ook zijn. Ja, eiwit is het allemaal. Je moet het binnenkrijgen voor de spieren, maar je doet er ook zeker slim aan om er veel van op te nemen in je dieet wanneer je wil afvallen.

Eiwit helpt je bij het opbouwen en behouden van spieren. Dat weet iedereen inmiddels wel. Daarnaast voedt eiwit verschillende functies in het lichaam: van enzymproductie tot hormoonregulatie. Maar proteïne (we hebben het hier nog steeds over eiwitten, maar leuk voor de afwisseling) kan je dus ook helpen om gewicht te verliezen. Om nog maar te zwijgen over het weghouden van die verloren kilo’s.

Het mechanisme achter eiwit en gewichtsverlies is interessant en complex. Zometeen een poging om het uit te leggen. Want het is eigenlijk relatief gemakkelijk om meer eiwitten in je dieet te verwerken. Zo kan jij vandaag nog beginnen met afvallen.

Hoe helpt proteïne om af te vallen?

Het effect is tweeledig. Ten eerste is eiwit “bevredigend”. Diëtisten gebruiken deze term om aan te geven hoe snel je vol een vol gevoel zult hebben tijdens een maaltijd. Hoe sneller jij je vol (of tevreden) voelt, hoe minder waarschijnlijk het is dat je te veel calorieën gaat eten tijdens de maaltijd.

Een andere reden is dat er op eiwitrijk voedsel vaak flink gekauwd moet worden. Denk maar eens aan zo’n sympathiek stuk steak op je bord. Daar mag je flink de tanden inzetten. Het grondig kauwen van voedsel verhoogt wat onderzoekers ‘oro-sensorische factoren’ noemen. Deze sturen verzadigingssignalen naar je hersenen, waardoor je je verzadigd voelt met minder voedsel.

Ten tweede is eiwit “verzadigend”. Diëtisten gebruiken deze term weer om aan te geven hoe vol jij je voelt ná een maaltijd. Let op het verschil: bevredigend is tijdens, verzadigd is na. Snappie? Hoe voller jij je voelt tussen maaltijden door, hoe minder groot de kans dat jij te veel gaat denken aan snacken.

Hoeveel eiwitten is ideaal om af te vallen?

Onderzoek heeft meermaals aangetoond dat het consumeren van ongeveer 30 gram eiwit tijdens een maaltijd zowel tevredenheid als verzadiging bewerkstelligt. Mooie bijkomende bonus: dezelfde hoeveelheid is gunstig voor spiergroei en onderhoud. Een gemakkelijkere manier om een idee te hebben hoe 30 gram eiwit er uitziet, is naar de grootte en dikte van je handpalm te kijken. Elk stukje vis, kip, rundvlees, tofu van die grootte en breedte tikt ongeveer de 30 gram aan.

Merk op dat de aanbeveling ‘tijdens een maaltijd’ is. Dat betekent dan ook elke maaltijd. Amerikanen bijvoorbeeld. Die eten bijna drie keer zoveel eiwit tijdens het avondeten (38 gram) als tijdens het ontbijt (13 gram). Makkelijk slachtoffer natuurlijk, maar ze zullen vast niet de enige zijn.

Is de eiwitbron dan nog van belang?

Zeker. Hoeveel eiwitten je eet is belangrijk, maar dat geldt ook voor het soort eiwit dat je eet. Want niet alleen de eiwitkwaliteit is belangrijk, het gaat net zo goed om de variëteit. Als je alleen kip eet, mis je de voordelen van biefstuk (ijzer), vis (omega-3 vetzuren) en kikkererwten (vezels). Om je te helpen bij het variëren, is deze lijst met eiwitrijke producten een goede start.

💪 En dan hebben we het nog niet eens gehad over deze negen verrassende voedingsmiddelen om spieren te kweken. 

Men's Health

Reageer op artikel:
Wil je sneller afvallen? Eiwitten gaan je daarbij helpen en dit is waarom
Sluiten