Jan de Raab
Jan de Raab Life 10 aug 2018

Dit is waarom er (g)een betaalde versie van WhatsApp gaat komen

Mark Zuckerberg heeft geld nodig. En wat is dan een betere optie dan hetgeen je bezit te voorzien van advertenties. WhatsApp zou dus zomaar de nieuwe reclamezuil van Mark kunnen worden. Dat niet iedereen daarvan gecharmeerd is kun je wel raden. Nu zul je niet na elk verstuurd chatbericht worden gebombardeerd met reclames voor maandverband of wasmiddelen, maar voor veel gebruikers zou het wel als irritant kunnen overkomen. Het alternatief? Een betaalde versie van WhatsApp wellicht.

Volgens onze vrienden van onemorething.nl zouden veel gebruikers bereid zijn om te betalen voor een reclamevrije versie van de populaire chat-app. Slechts een klein deel is bereid om de advertenties te accepteren.

Jaarlijks betalen voor WhatsApp

Een abonnementsstructuur voor een ad-free app is geen nieuwe ontwikkeling. Steeds meers apps kiezen hiervoor en maken gebruik van de wetenschap dat het leeuwendeel van de gebruikers de advertenties in een gratis versie irritant vindt. Dat is voor gebruikers van WhatsApp niet anders. In de poll kwam naar voren dat ruim 89% procent van de respondenten bereid is om te betalen voor een reclamevrije WhatsApp. Ruim de helft (57%) zou een klein jaarlijks bedrag geen probleem vinden en maar liefst 32% gaf aan ook geen probleem te hebben met een maandelijkse fee.

Dat de bereidheid om te betalen relatief hoog is, is verklaarbaar. Ooit was de chat-applicatie een betaalde dienst. Na een jaar lang uitproberen mocht je WhatsApp blijven gebruiken als je het astronomische bedrag van 89 cent kon missen. Duidelijk, dat was in de tijd voor Mark Zuckerberg. Veel gebruikers zouden daar nu dus ook geen probleem mee hebben. Omgerekend naar de huidige prijzen van de betaalde apps zou het neerkomen op een jaarlijkse fee van 1.09 euro.

Realistisch alternatief?

De volgende vraag die zich opdringt is of het realistisch is om te denken dat er ooit een reclamevrije WhatsApp versie komt. Die kans is klein. Het bedrijfsmodel van Facebook, waar WhatsApp sinds de overname dus ook onder valt, is gebaseerd op reclames en advertenties op schaal. Met ruim 1.5 miljard actieve gebruikers is dat een mooie USP voor Mark en dus zal hij zich wel twee maal bedenken voor hij een reclamevrije versie überhaupt zou overwegen. Daar zijn in feite vier redenen voor:

  • Advertenties hebben een langere looptijd en dus een gestage stroom aan inkomsten
  • Een abonnementsvorm brengt kosten met zich mee en kan door de gebruiker worden beëindigd
  • Een abonnementsvorm zal niet in elk land als acceptabel worden gezien
  • Een abonnement zou in een aantal landen als een luxe worden gezien door het lage maandelijkse inkomen

Het is duidelijk dat het vertonen van advertenties vele malen lucratiever is voor Mark Zuckerg in vergelijking met een optie voor een betaalde reclame vrije versie.

WhatsApp: 1.99 dollar per maand

Om een goed beeld te krijgen is het van belang om even in de cijfers te duiken. Op basis van 2.13 miljard Facebookgebruikers verdient Mark Zuckerberg nu 5.89 dollar per kwartaal per bebruiker aan de opbrengsten uit de advertenties. De 1.5 miljard actieve WhatsApp gebruikers zijn zonder meer welkom. Om een vergelijkbaar resultaat te halen, zou een betaalde versie van WhatsApp 1.99 dollar per maand moeten kosten. Dat gaat niet iedereen betalen. Daarnaast is Facebook geheel gratis en is dus de kans bijzonder groot dat veel gebruikers niet zullen kiezen voor een reclame vrije versie. Ga er dus maar gewoon vanuit dat die advertenties er gaan komen. Of je dat nu wilt of niet.

OneMoreThing

Reageer op artikel:
Dit is waarom er (g)een betaalde versie van WhatsApp gaat komen
Sluiten