13,5 miljoen Nederlanders krijgen vanaf nu reclame in WhatsApp
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.manners.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F06%2FWhatsApp-Nederland-reclame-ads.jpg)
Het moment waar miljoenen gebruikers al jaren voor vreesden is helaas dan toch aangebroken: WhatsApp wordt volgepropt met advertenties. Na jarenlang uitstel heeft Meta maandag aangekondigd dat de berichtendienst vanaf nu commerciële boodschappen gaat tonen tussen je persoonlijke updates.
Het heeft even geduurd, maar Meta is al een tijdje na jaren aan een hands-off approach steeds meer aan WhatsApp aan het sleutelen. Vaak in de vorm van nieuwe features die je waarschijnlijk in de meeste gevallen nog wel weet te waarderen, maar dat geldt niet voor de nieuwste plannen van het bedrijf.
‘Geen advertenties in WhatsApp, nooit’
Sinds de overname in 2014 hing de dreiging van advertenties als een donkere wolk boven de populaire berichtendienst. Nu, elf jaar later, is het hek van de dam.
De oprichters van WhatsApp waren er extreem duidelijk over: geen advertenties, nooit. Jan Koum en Brian Acton verkochten hun bedrijf aan Facebook (nu Meta) met de belofte dat WhatsApp advertentievrij zou blijven. Beide oprichters verlieten het bedrijf toen bleek dat Meta andere plannen had.
Interview met WhatsApp-oprichter Jan Koum, van Alexander Klöpping
En dat ga je als eindgebruiker vanaf nu voor het eerst op vrij concrete wijze merken, want Mark Zuckerberg’s geldmachine heeft nu WhatsApp in het vizier. Advertenties verschijnen voortaan in je Status-updates, precies tussen de verhalen van je vrienden en familie. Alsof je al niet genoeg commerciële troep over je heen krijgt op Instagram en Facebook.
En mijn privacy dan?!
Meta beweert dat ze alleen “beperkte informatie” gebruiken voor gerichte advertenties op WhatsApp. Je locatie, taal, gevolgde kanalen én hoe je met advertenties omgaat. Klinkt alsof ze precies weten wie je bent en wat je koopt, maar hey, het is maar “beperkt”, toch?
Het bedrijf zweert heilig dat ze je telefoonnummer niet verkopen en je privéberichten niet bekijken voor advertentiedoeleinden. Een geruststellende gedachte, tot je bedenkt dat dit hetzelfde bedrijf is dat keer op keer in privacyschandalen verwikkeld raakte. We hoeven niet meteen de complottheorie-hoek in te duiken, maar de recente beweging naar het privacyvriendelijkere Signal doorzetten is een no-brainer. Toch maar weer een keer je familie aansporen.
13,5 miljoen Nederlanders
Geen verrassing dat Meta deze stap zet. Vorig jaar harkte het techconcern meer dan 160 miljard dollar binnen met advertenties. WhatsApp, met zijn 2 miljard gebruikers, was het laatste gat in hun commerciële net. Alleen al 13,5 miljoen Nederlanders gebruiken de app. Elke dag tientallen keren de chat-app even openen om je chats te checken. Een enorm aantal momenten en daarmee kansen om geld te verdienen met reclame.
Naast advertenties krijgt WhatsApp ook gesponsorde kanalen en betaalde abonnementen. De volledige commercialisering van de berichtendienst is dus volop ingezet. Van een simpele, advertentievrije app naar nog een onderdeel van Meta’s gigantische geldmachine.
Check ook hoe Netflix ondertussen zijn eigen advertentie-imperium opbouwt, want blijkbaar kan geen enkel platform meer zonder.