Redactie
Redactie Life 2 mei 2017

Werkstress verlagen en efficiëntie verhogen met deze tips

‘Hoe gaat het? Ja, druk hè. Druk druk druk.’ Het is voor velen een standaard antwoord geworden. Niemand heeft het níét druk. Vooral de hoge werkstress – specifiek de vager wordende scheidslijn tussen werk en privé – doet veel mensen de das om. Het gevolg: onaangename gevoelens van stress. Of nog erger: een uitgebluste geest en een lichaam vol pijnpunten. 

Nu zijn er honderden artikelen en onderzoeken geschreven over dit fenomeen. Allemaal goed bedoeld, maar lang niet altijd haalbaar. Van yoga op de werkvloer tot een uurtje sporten na de lunch. De benadering van neuropsychologe Elke Geraerts, ze is een van de oprichters van Better Minds at Work, is simpel. Tegenover de Belgische zakenkrant De Tijd deelt ze een aantal tips die werkstress verlagen én voor iedereen haalbaar zijn.

‘Wij vinden het met z’n allen normaal nooit meer ten volle geconcentreerd te werken. Dat kan toch niet?’

Check je mail ná het ontbijt

Ons brein loopt over, zoveel is duidelijk. De grijze kronkelmassa in onze bovenkamer wordt constant overprikkeld. ‘We geven onze hersenen te weinig rust. Nog voor je koffie hebt gedronken, zet je het konijnenhok open. Door je mailbox te checken zodra je wakker bent, laat je toe dat er in de vroege ochtend al konijnen tussen je voeten door springen die je aandacht afleiden. Geen wonder dat je doodmoe bent nog voor de dag begint‘, aldus Geraerts tegenover de krant. Laat de konijnen daarom pas los zodra het de bedoeling is: op het werk. Of in elk geval na je ochtendritueel. Zet koffie, maak een lekker ontbijtje en geniet. Het vergt discipline, maar zorgt wel voor minder stress in de ochtend. Niemand wordt blij van een haatmail op een lege maag.

Multitasken? Nee!

Zet het voor altijd uit je hoofd: zowel mannen als vrouwen kunnen niet multitasken. Deep work – we schreven er ooit al uitgebreid over op Manners – is de sleutel tot succes. Zet je notificaties uit (scherpte vinden na een moment van afleiding duurt gemiddeld 25 minuten), focus op één taak en voer die taak zo goed mogelijk uit. Dit is niet alleen een efficiënte aanpak, maar geeft ook veel voldoening. Of zoals Geraerts omschrijft: probeer op olifanten te jagen en laat de konijnen niet in de weg lopen. ‘Blijkbaar zijn wij het met z’n allen ook normaal beginnen te vinden dat we nooit meer ten volle geconcentreerd werken. Dat kan toch niet? De efficiëntiewinst die we kunnen halen als we onszelf en onze collega’s ongestoord laten werken, is enorm.

Belangrijke taken in de ochtend

In de nacht rust ons brein uit, ook van de werkstress die wij die dag hebben ervaren. Logischerwijs kunnen onze hersenen daarom in de ochtend meer hebben. ‘Avondmens of niet, plan je belangrijkste taken als je nog fris bent. Routinetaken, zoals je mailbox opkuisen of je administratie up-to-date houden, doe je na de middag, als je energiepeil sowieso lager staat.

Het douche-momentje

Onder de douche of tijdens het autorijden komen de beste ideeën. Ook een stevig potje de leegte in turen tijdens een treinreis doet wonderen. Waarom? Ons brein krijgt rust, legt verbanden en komt zo tot nieuwe inzichten. De verleiding om maximaal door te knallen op de werkvloer is enorm. Toch is het zaak om zo nu een dan je geest te laten rusten. Facebook, Whatsapp en Instagram checken telt niet. Twee psychologen van Harvard ontdekten dat we liefst 47 procent van de tijd niet bezig zijn met datgene waarmee we denken bezig te zijn. Zelfs als we ons echt op iets toeleggen, is onze geest er 30 procent van de tijd niet bij. Wees je daarvan bewust en laat het gebeuren. Door je aandacht even te laten afdwalen, gun je je hersenen de tijd informatie te verwerken en op te slaan. Je structureert onbewust dingen in je hoofd.

Maak plezier

Ja, werk is belangrijk. Maar het kan echt geen kwaad om zo nu en dan wat plezier op de werkvloer te maken. Een broodje eten achter je bureau is geen plezier maken. Eet je supergezonde quinoa salade in de zon, maak een praatje met andere collega’s of ga eens buiten de deur eten. Dit zorgt voor afleiding en frisse energie. Plezier is één van de beste wapens tegen werkstress.

Druk, druk, druk

Dit artikel begon met de essentie: iedereen heeft het druk. Niet druk hebben, lijkt een synoniem te zijn voor falen. Vreemd eigenlijk, want stress zorgt op geen enkele manier voor plezier in je leven. Evenals het druk zijn. ‘Zonder het goed te beseffen, creëren we een situatie waarbij het normaal wordt gevonden dat iedereen constant gestrest rondloopt. En waarom eigenlijk?‘ Goede vraag, want wat doe jij nou liever: mail beantwoorden of een terrasje pakken? Jij mag het antwoord geven. Zolang antwoord maar niet ‘druk, druk, druk’ is.

Reageer op artikel:
Werkstress verlagen en efficiëntie verhogen met deze tips
Sluiten