De post-corona werkvloer volgens 800 leidinggevenden

Ontwikkelingen zoals digitalisering en remote werken zijn door de coronacrisis in een stroomversnelling geraakt. Volgens een nieuw onderzoek onder 800 leidinggevenden heeft corona dan ook niet alleen nu een impact op onze manier van werken. Ook op de lange termijn heeft de pandemie invloed op ons werkleven, concluderen ze.

Mocht het ‘post-corona’ tijdperk aanbreken, dan gaat werk er volgens de leidinggevenden wereldwijd zo uitzien.

Onderzoek over werk post-corona

In een nieuw onderzoek van McKinsey zijn 800 leidinggevenden van grote bedrijven gevraagd hoe werk er post-corona uit zal zien. De leidinggevenden komen uit acht verschillende landen, hoewel het grootste deel – de helft – uit de Verenigde Staten komt. De andere respondenten werken in Australië, Canada, China, Frankrijk, Duitsland, India, Spanje en het Verenigd Koninkrijk.

Digitalisering tijdens corona

Door corona moesten bedrijven vaak de manier waarop ze opereren compleet veranderen. Dit heeft ervoor gezorgd dat digitale transformaties in weken zijn gemaakt, in plaats van maanden of jaren. Van platformen waar werknemers kunnen videobellen tot systemen waar ze documenten kunnen delen: maar liefst 85 procent moest dit soort technologieën implementeren om ervoor te zorgen dat hun werknemers met elkaar konden communiceren en samenwerken.

Ook meldt de helft van de respondenten dat ze ook hun klantkanalen, zoals e-commerce en chatbots, hebben gedigitaliseerd. 35 procent geeft zelfs aan z’n supply chain te hebben gedigitaliseerd, bijvoorbeeld door leveranciers te verbinden aan een digitaal platform.

Robots en AI

Daar blijft het niet bij, want ook het gebruik van robots, autonome voertuigen en AI-gestuurde software heeft een vlucht genomen tijdens deze pandemie, al is dit wel in mindere mate dan digitalisering. Toch is deze ontwikkeling niet heel gek: deze automatiseringstechnologieën zorgen dat er contactloze interacties mogelijk zijn. Een groot pluspunt voor bedrijven is natuurlijk dat robots niet ziek kunnen worden. Dat zorgt ervoor dat bedrijven geen vertraging oplopen en geen inkomsten mislopen.

Lees ook: Dit zijn de 15 meest kansrijke banen van 2020 in Nederland

Ter illustratie: American Eagle Outfitters zette robots in om kleding in de magazijnen te sorteren. Die hulp was hard nodig door de golf aan online bestellingen. IBM zag in het tweede kwartaal van 2020 een toename van nieuwe klanten voor zijn AI-gestuurde Watson Assistant. Dit is een platform waarmee je chatbots en andere klantendiensten kunt inzetten.

Ook FedEX en andere distributiebedrijven hebben meer robots ingezet, omdat er meer pakketten werden besteld én contact moest worden vermeden tussen werknemers. Bedrijf Brain Corp meldde dat het gebruik van robots om winkellocaties schoon te maken in de Verenigde Staten in het eerste kwartaal met 13,8 procent steeg en het tweede kwartaal met 24 procent.

Vertrouwen in veranderingen

De ondervraagde leidinggevenden hebben er alle vertrouwen in dat hun bedrijven in staat zijn om alle snelle veranderingen aan te kunnen. Door de pandemie hebben bedrijven ontdekt dat ze nieuwe technologieën veel sneller kunnen toepassen dan ze eerder dachten. Ook heeft het vele remote werken bijvoorbeeld bewezen dat het geen invloed heeft op de productiviteit van de werknemers.

Lees ook: Remote werken? Deze bedrijven hakten tijdens corona de knoop door

Maar in hoeverre blijven deze veranderingen na de pandemie in stand? Volgens het onderzoek zijn veel bedrijven bijvoorbeeld van plan werknemers meer op afstand te laten werken, maar wel in mindere mate dan tijdens de lockdown. Dit verschilt wel per land. Zo geeft 20 procent van de leidinggevenden in het Verenigd Koninkrijk en Duitsland aan dat ten minste een tiende van hun werknemers twee of meer dagen op afstand zou kunnen werken. In China is dit slechts 4 procent.

Minder banen?

In eerste instantie lijkt de komst van robots en AI ervoor te zorgen dat er minder banen overblijven voor de mens. Maar de leidinggevenden geven aan dat er juist ook weer nieuwe banen ontstaan door deze ontwikkelingen en de pandemie zelf. Zo zegt maar liefst 83 procent van de respondenten meer mensen te willen aannemen voor gezondheids- en veiligheidsfuncties. Ook werknemers die gespecialiseerd zijn in ventilatie en beroepen als cateraars worden volgens de respondenten belangrijker.

Daarnaast geeft ongeveer 35 procent van de respondenten in de enquête aan dat er logischerwijs meer werknemers nodig zijn die bekwaam zijn in automatisering, AI en robotisering. Bedrijven in verschillende branches zoals Walmart en AT&T hebben al programma’s ontwikkeld om werknemers die banen verliezen aan automatisering om te scholen. Zulke vaardigheden zijn nu namelijk nog redelijk zeldzaam onder de bevolking. Het omscholen van werknemers kost vaak minder dan werknemers ontslaan en nieuwe werknemers zoeken.

Lees ook: 11 banen in de komende 25 jaar door robots vervangen worden

WorkJuice deelt dagelijks praktische tips en tricks op het gebied van carrière en geld. Of dat nou gaat om solliciteren, sparen of productiviteit – zodat je elke dag weer 1 procent bent gegroeid ten opzichte van de dag ervoor.

Reageer op artikel:
De post-corona werkvloer volgens 800 leidinggevenden
Sluiten