Redactie
Redactie Auto's 25 apr 2018
Leestijd: 2 minuten

Tweedehands elektrische auto’s: wel of niet aanschaffen?

We schrijven met regelmaat over (het aanschaffen van) tweedehands auto’s, maar elektrische voertuigen blijven vrijwel altijd buiten beschouwing. Ze spelen natuurlijk pas kort mee met de benzine en diesel zwaargewichten, maar kennen ook een paar nadelen. Is het nu al de moeite waard om een elektrische occasion te kopen of kun je beter nog even wachten? 

Vorig jaar zijn een groot aantal elektrische auto’s uit de eerste of tweede lease-fase gekomen, dus het aanbod op de tweedehandsmarkt neemt toe. Gunstig, want een nieuwe elektrische auto aanschaffen is aan de prijzige kant. Het nadeel schuilt hem primair de kwaliteit van de accu. Net als de batterij in je smartphone, is de accu van een elektrisch voertuig ook aan slijtage onderheven – zelfs als ‘ie relatief weinig is opgeladen.

Tesla, Nissan Lead, Hyundai

Er zijn grofweg twee type accu’s op de markt beschikbaar: Li-ionaccu’s en NiMH-accu’s. De eerste kan flink meer energie opslaan, de tweede heeft zich de afgelopen jaren als zeer betrouwbaar bewezen. NiMH-accu’s vind je voornamelijk in hybrides.

Wat de staat van een gebruikte accu is, hangt voor een groot deel af van z’n geschiedenis. Welke laadmethode is toegepast door z’n eerste baas? Boven de 90 procent laden en onder 10 procent leeg rijden, zorgt in de regel voor meer slijtage. Ook het aantal laadbeurten, het laadmanagement en gereden kilometers heeft invloed op de accu.

Het vervangen van een accu is prijzig. Hyundai biedt de mogelijkheid om elk onderdeel van de accu los te vervangen, maar voor een kersverse accu van een Tesla Model S P85 betaal je 15.000 euro. Voor de aanzienlijk kleinere batterij van een Nissan betaal je 5.000 euro. Geen malse prijzen, bovenop de aanschafprijs van de auto.

Wel of geen tweedehands elektrische auto kopen?

Terug naar de vraag waarmee we dit artikel openden. Ondanks de bovenstaande feiten, brengen elektrische occasions het er redelijk goed vanaf. De Nissan Leaf is nu zeven jaar verkrijgbaar en kent nauwelijks gevallen waarin de accu niet meer optimaal functioneerde. Hyundai geeft op de nieuwe Ioniq EV acht jaar of 200.000 kilometer garantie op het accupakket, veel benzine-auto’s halen deze kilometerstand niet eens. En ook een Tesla Model S P85 uit 2013 kwam feilloos uit een test van Autoweek. De Model S had 271.452 kilometer gereden en had slechts tien procent van de accucapaciteit ingeleverd. Een uitgebreide uiteenzetting over de slijtage van een Tesla-accu, vind je hier.

Het bovenstaande klinkt hoopvol, maar het blijft zaak om secuur onderzoek te doen. Duik in de prestatiecijfers van de betreffende auto en leg die naast je eigen behoeftes en verwachtingen. Laat altijd de accu doormeten en check dit artikel waarin we een stappenplan hebben uitgewerkt die je kunt toepassen voor én tijdens de aanschaf. Succes!

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
Tweedehands elektrische auto’s: wel of niet aanschaffen?
Sluiten