Martin de Coninck
Martin de Coninck Reizen 10 dec 2021
Leestijd: 2 minuten

Is dit waterstofvliegtuig de oplossing van het CO2-probleem?

Aerospace Technology Institute (ATI), een door de Britse overheid gesteund onderzoeksbureau, heeft een nieuw waterstofvliegtuig onthuld. Zonder CO2 uit te stoten kan het vliegtuig de halve wereld over vliegen. En dat op één tank.

Het nieuwe waterstofvliegtuig heeft niet alleen een enorm bereik, het gebruik van waterstof is ook uiterst milieuvriendelijk. Een geweldige ontwikkeling, want alle conventionele vluchten die kerosine verbruiken, dragen veel bij aan de mondiale CO2-uitstoot.

Geen CO2-uitstoot

Het vliegtuig biedt ruimte aan 279 passagiers en heet FlyZero. De Zero zal ongetwijfeld duiden op de CO2-uitstoot van het vliegtuig. Die is er namelijk niet.

Volgens Interesting Engineering maakt FlyZero deel uit van een reeks soortgelijke vliegtuigen die nog in ontwikkeling zijn. Naam of specificaties daarvan zijn nog niet bekend.

Waterstofvliegtuig met Cryogene tanks

Waterstof aan boord van FlyZero wordt opgeslagen in cryogene brandstoftanks, waardoor het in vloeibare vorm blijft bij een temperatuur van -250 graden Celsius. Twee grote tanks bevinden zich aan de achterkant van het vliegtuig, twee kleinere als zijwangen aan de voorkant om het evenwicht te bewaren.

Aerospace Technology Institute

Volgens de Britse minister van Buitenlandse Zaken Kwasi Kwarteng zouden deze ontwikkelingen “de toekomst van luchtvaart en ruimtevaart kunnen bepalen, met waterstof als koploper om fossiele brandstoffen te vervangen”. Door samenwerking willen de industrieën laten zien dat echt CO2-vrij vliegen mogelijk is.

Eerste vlucht tussen Rotterdam en Londen in 2024

De koolstofvrije luchtvaartsector warmt dus lekker op. Ook voor Nederland goed nieuws. Alaska Airlines slaat de handen ineen met het Brits-Amerikaanse luchtvaartbedrijf Zero Avia om nog een emissievrij passagiersvlieg thuis te ontwikkelen. Dit type vliegtuig gaat ook op waterstof vliegen en biedt ruimte aan 76 passagiers. Bijzonder is dat deze ontwikkeling een Nederlands tintje krijgt. Nog ruim twee jaar wachten en dan is het mogelijk een commerciële vlucht met dit waterstofvliegtuig te boeken tussen Rotterdam en Londen.

De ontwikkelingen op het gebied van SAF (Sustainable Avaiation Fuel) staan elders ook niet stil. United Airlines demonstreerde eerder deze week het eerste passagiersvliegtuig dat op 100% milieuvriendelijke brandstof vliegt. Naast waterstof worden dus ook andere eco-vriendelijke brandstoffen getest.

Schrijf je in voor Manners Weekly!

Elke vrijdag echte verhalen regelrecht in je mailbox.