Water Weight: Wat het is en hoe het verdwijnt

Water Weight is iets waar iedere man last van kan ondervinden. Met name voor degenen die tijdens hun ‘cut’ bezig zijn met het bouwen van een slank en droog lichaam, kan het éxtra demotiverend werken. Gelukkig is het niet het einde van de wereld en kun je deze overtollige kilo’s eenvoudig weer kwijtraken.

Wat is water weight/waterretentie?

Water weight, beter bekend als waterretentie, is simpelweg het gevolg van de natuurlijke eigenschap van je lichaam om vocht op te slaan. Waterretentie kan meerdere oorzaken hebben, maar voeding speelt de grootste rol. Als je bijvoorbeeld (ver) buiten je boekje bent gegaan qua eten, is de kans groot dat je lichaam de volgende paar dagen een stuk minder gedefinieerd zal zijn. Ook wanneer je altijd ‘clean’ eet, kun je op een gegeven moment tegen deze horde aanlopen. Hierdoor kan het laatste deel vel dat je buikspieren bedekt, voor vet worden aangezien, terwijl het opgeslagen vocht is. Je kunt eenvoudig testen of dit laagje vet of vocht is, door je vel tussen duim- en wijsvinger te knijpen, iets op te trekken en weer los te laten. Wanneer je huid terugvalt met een soort rimpelend effect, is de kans groot dat het vocht is.

Manners_Water Weight verliezen_ (3)

Andere oorzaken van waterretentie kunnen zijn

  • Ernstig tekort aan eiwitten
  • Tekort aan Vitamine-B
  • Nierproblemen
  • Gebrek aan beweging
  • Een overschot aan zout
  • Een overschot aan suiker

Hoe kom je van overtollig water in je lichaam af?

Vochtafdrijvend eten
De juiste voeding is toch wel de fijnste manier om jezelf ergens van te genezen. Er zijn diverse groente, fruit- en kruidsoorten die je kunnen helpen. Met name asperge, selderij, peterselie, gember, knoflook en venkel zorgen dat je blaas een stuk vaker geleegd moet worden. Qua fruit helpt: citroen, ananas, perzik, peer, watermeloen en cranberry. Wat drinken betreft kun je koffie, groene thee, wortelsap, cranberrysap(ongezoet) of citroensap overwegen.

Zout vermijden
Voedsel met een hoog zoutgehalte, zorgt dat je meer vocht vasthoudt. Logischerwijs kun je een klein tekort van je dagelijkse norm, een flink ‘lozend’ effect hebben. Je kunt echt bewust merken dat het vocht uit je lichaam aan het verdwijnen is, doordat je een dag lang zeer frequent het kleinste kamertje zult bezoeken. Wanneer je jouw zoutinname wil verlagen, is 1 tot 1,5 gram natrium (3,75 gram zout) per dag een goede maatstaaf. De minimale dagelijkse hoeveelheid natrium staat op 1,5 gram per dag, dus wanneer je hier omheen gaat zitten, zul je verschil gaan merken. Dingen om te vermijden zijn: voedsel uit blik (zout wordt gebruikt als conserveermiddel), voorverpakte soepen, vleesbeleg, zoutjes, chips, saladedressings, kaas en natuurlijk het gebruik van tafelzout.

Meer water drinken
Ironisch maar waar: water is je beste vriend als het gaat om vochtafdrijving. Indien je meer dan drie liter per dag drinkt, wordt het lichaam gespoeld en zal overtollig vocht worden afgedreven.

Cortisol-niveau

Probeer tot slot je cortisol-niveau te verlagen; verhoogd cortisol, wat kan ontstaan door vermoeidheid of stress, zorgt namelijk voor veel waterretentie. Je kunt dit verlagen door voldoende te slapen, je calorieëntekort te beperken tot maximaal vijfhonderd per dag en door flink te relaxen. Een paar dagen niet te zwaar sporten en voornamelijk lekker ontspannen, verlaagt je cortisol-niveau aanzienlijk waardoor je minder vocht vast zult houden. Een half uur cardio per dag is meer dan voldoende en draag ook bij aan extra vochtverlies.

Al met al kun je met deze eenvoudige tips binnen een paar dagen liter en dus kilo’s overtollig vocht verliezen. Wij willen tot slot nog even benadrukken dat al het bovenstaande niet draait om afvallen. Dit artikel is enkel gericht op het verliezen van overtollig vocht. Mocht je daadwerkelijk af willen vallen, dan vind je hier een uitgebreide handleiding voor een fit lichaam. Meer tips over voeding en fitness vind je dagelijks op onze Facebook-pagina Get Fit by Manners.

Reageer op artikel:
Water Weight: Wat het is en hoe het verdwijnt
Sluiten