Redactie
Redactie accessories 9 nov 2016

Watch Manners: hoe Seiko al 100 jaar de horlogewereld opschudt

Wij Nederlanders kijken dikwijls met bewondering en enige verbazing naar de Japanners. Hét stereotype beeld van Japanners is dat van een gedisciplineerd, geordend volk dat met een waanzinnige precisie streeft naar perfectie. In stereotypen zit altijd een kern van waarheid. Een treffend voorbeeld hiervan is Seiko, waarin die typische Japanse waarden en eigenschappen worden gebundeld.

Seiko is altijd al ‘een merk van de tijd’ geweest en kent derhalve een mooie heritage. Seiko werd in 1881 opgericht en produceerde in 1893 zijn eerste klok. Dit deed het merk overigens onder de (volledige) naam Seikosha, die later werd veranderd in Seiko, zoals wij het merk kennen. Seikosha betekent vrij vertaald ‘huis van perfectie’ of ‘huis van excellent vakmanschap’. What’s in a name? Dit streven naar perfectie zit voor altijd verweven in het DNA van het Japanse horlogemerk.

Je vraagt je wellicht af wat er gebeurde in de twaalf jaar tussen 1881 en 1893. Na de opening van zijn eigen klokken- en horlogewinkel (K. Hattori) in Tokio duurde het niet lang voordat Hattori zelf de producten ging produceren die hij verkocht. Vrij vroeg in de geschiedenis van Seiko(sha) speelde innovatie dus al een grote rol. Ook dit zou zeker niet veranderen en dat is nog een understatement.

Na de eerste klok in 1893 volgde in 1924 het eerste horloge onder de hedendaagse naam Seiko. Horloges: dat is waar wij Seiko voornamelijk van kennen. Het horlogemerk Seiko is dus van respectabele leeftijd, maar niet eens bijzonder oud als je gaat kijken naar gemiddelde leeftijden in de horlogerie. Des te opvallender is het aantal innovaties dat Seiko heeft gedaan en de impact die deze hebben gemaakt.

Quartzrevolutie

In 1969 verscheen de Seiko Astron op de markt. Wie kijkt naar het huidige aanbod van Seiko ziet dat de Astron daarin nog steeds aanwezig is. Terecht, want dit horloge ontketende een ware revolutie. Eentje die zó groot was, dat-ie de complete horlogewereld op zijn kop zette en dat is niet overdreven. De Seiko Astron was namelijk ‘s werelds eerste quartzhorloge. Hiermee had Seiko iets gepresteerd waar tot dan aan toe nog geen enkel horlogemerk aan had gedacht.

Tot aan 1969 was elk horloge mechanisch. Om te blijven lopen, moest het horloge periodiek opgewonden worden. De mechaniek van dergelijke horloges, die ook Seiko nog steeds met veel succes produceert, is zeer gecompliceerd. Seiko had een manier gevonden om hun horloges van energie te voorzien middels een batterijtje en quartz-techniek. Dit had twee enorme voordelen. Allereerst opende deze techniek een compleet nieuwe markt. Horloges werden al snel betaalbaar voor de gewone man. Daarbij bleek de quartz-techniek ongeëvenaard in zijn precisie. Door een stroompuls (geleverd door de batterij) trilt een quartzkristal met zeer hoge frequentie. Deze frequentie kan worden omgezet in een minutieus precies ritme dat het horloge aandrijft.

Hoewel de consument natuurlijk dankbaar was voor deze nieuwe techniek, zorgde deze voor paniek in de horlogebranche. Veel horlogemerken konden niet meekomen in de nieuwe stroming en kwamen in grote problemen (of hielden zelfs op te bestaan) in de ‘quartzcrisis’. Seiko floreerde ondertussen, maar rustte niet op zijn lauweren.

Aan het eind van de jaren 80 zien wij de volgende grote innovatie in de historie van Seiko. Hoewel quartzhorloges ontegenzeggelijk hun voordelen hebben, heeft een klassiek mechanisch horloge natuurlijk een unieke charme. Aan het eind van de jaren 80 slaagde Seiko erin om deze twee werelden te combineren. Wederom als eerste kwamen zij op de proppen met het kinetische horloge: een horloge dat door beweging tijdens het dragen blijft lopen en zijn energie opslaat in een batterij. Het effect? De charme en het effect van een mechanisch horloge, maar met een veel langere energiereserve. Omdat het kinetische horloge zijn energie opslaat biedt deze niet de nadelen van een mechanisch horloge (blijven bewegen en/of opwinden) of een quartz horloge (batterij verwisselen), maar wél de voordelen.

In house

Mede dankzij de innovaties die Seiko in de loop der jaren heeft gedaan (denk recentelijk (1999) aan de Spring Drive, een nóg preciezere en unieke combinatie van quartz en mechaniek) is Seiko een echt liefhebbersmerk geworden. We zouden het merk echter tekort doen door alleen de innovaties te noemen. Wat Seiko écht uniek maakt, is dat alle onderdelen in eigen huis worden geproduceerd en geassembleerd.

Dan denk je wellicht: dat gebeurt toch wel vaker? Jawel, maar niet op deze schaal. Hier komen dat typische Japanse streven naar perfectie en de waanzinnige aandacht voor details om de hoek kijken. Seiko produceert namelijk niet alleen letterlijk alle onderdelen van de horloges in eigen huis, ze creëerden zelfs hun eigen legeringen voor de metalen onderdelen (genaamd: Spron) en ook de lichtgevende stof op de indexes (Lumibrite) worden door Seiko zelf gemaakt. Gekkenwerk, maar wel prachtig gekkenwerk.

De heritage, het heden en de toekomst

In de huidige collectie van Seiko zie je zowel de fraaie heritage als innovatie terugkomen. Zo leeft de high tech Astron nog immer voort, is de Presage een prachtige uiting aan 100 jaar vakmanschap, biedt de Prospex precieze techniek voor professionele gebruikers en laat de Premier zien dat Seiko innovatie weet te verwerken in een eigentijds en elegant model.

In samenwerking met Seiko

Reageer op artikel:
Watch Manners: hoe Seiko al 100 jaar de horlogewereld opschudt
Sluiten