Dus je wil een sixpack? Dan is dit wat je op moet offeren

Martyn de Jong 9 feb 2018 Health

Het wasbordje is de definitie van fitheid. Bijna alle mannen begeren deze zesblokkige spiergoep boven alle andere vormen van definitie. Het nadeel is dat het kweken van een sixpack voor velen een flinke uitdaging is. De wereld is namelijk in twee kampen verdeeld: of je hebt al een sixpack maar weinig spiermassa (je bent skinny) of je hebt wel (potentie tot) spiermassa, alleen is die sixpack een weer uitdaging. In dit laatste geval zul je er veel voor moeten doen om deze felbegeerde definitie te ontwikkelen. En daarvoor zul je de volgende opofferingen moeten maken.

Rustig aan met alcohol

Om een wasbordje te kweken, zul je flink op moeten drogen; een calorieëntekort is dus cruciaal. Helaas zijn alcohol en calorieëntekorten net als water en vuur. In een avondje drinken tank je gemakkelijk honderden, zo niet duizenden calorieën naar binnen. Calorieën waarmee dat strakke buikje sneller aan de horizon verdwijnt dan de ondergaande zon. Ja, je kent ongetwijfeld iemand in jouw omgeving die het tegendeel zal kunnen bewijzen. Helaas zijn er honderd keer meer voorbeelden die het tegenovergestelde bewijzen. Niet drinken is één van de meest lastige opofferingen voor mannen met ambitie voor een sixpack. Gelukkig merk je wel snel de voordelen wanneer je eenmaal jouw alcoholinname matigt of zelfs volledig drooglegt.

Gedachteloos snacken

Je hebt waarschijnlijk niet eens door hoeveel je snackt, totdat je het bij zou houden. Een handje chips voor de buis, een stukje taart op het werk, een koekje bij de koffie en misschien wat dropjes voor de zoete trek. Allemaal prima te doen, maar als je een sixpack wil, zijn dit precies de dingen die je beter kunt vermijden. Wanneer je dus met je maten bent en zij nemen wat lekkers, dan wordt plotseling discipline jouw beste vriend in de kamer. In het begin is dit behoorlijk lastig en zul je jezelf en jouw discipline aardig op de proef stellen. Naarmate je vaker “nee” zegt en verwachtingen creëert bij anderen dat jij geen snacker bent, wordt deze verleiding kleiner en kleiner. Volledig verdwijnen zal het helaas nooit.

Tijd en planning

Om van jouw huidige startpunt tot een wasbordje te gaan is tijd een vereiste. Afvallen is het meest succesvol (op de lange termijn) wanneer je slow en steady te werk gaat. Crashdiëten met plotselinge tekorten qua voedselinname pakken vaker negatief uit dan dan positief. Bouw dus rustig jouw inname af en maak ook tijd vrij voor sport. Richt je hierbij vooral op zware krachttraining en een aantal korte maar intensieve cardiosessies per week; met name intervaltraining is een goede en effectieve uitkomst. Wanneer je niet vooruit plant, zul je merken dat je ineens trainingen en gezonde maaltijden noodgedwongen moet skippen. Dit zal steeds vaker voor gaan komen, waarna je op den duur gegarandeerd weer vervalt in oude gewoonten.

Uitgebreid dineren

Zeg maar “doei” tegen spareribs, sushi, tapas of andere uitgebreide diners. Die zitten er doorgaans namelijk niet meer in als je die sixpack-abs wil. Een keertje kan toch wel, maar heb jij genoeg discipline om het écht bij één etentje te houden? Zo gauw je namelijk uitzonderingen gaat maken, is er plotseling wel een reden om mee te gaan of mee te doen. Wat prima is, maar je had een doel gesteld, toch? Sociale druk is één van de voornaamste redenen waarom men geen sixpack zal ontwikkelen. Diners, verjaardagen, borrels, feestdagen; stuk voor stuk redenen om uitzonderingen te maken. Alleen zal dat niet werken.

Spontaniteit

Want wat vooral verdwijnt wanneer de sixpack verschijnt, is spontaniteit. Je zult dingen moeten plannen en onverwachte stoorzenders moeten vermijden. Daarom zorg je voor gezonde maaltijden, die je ook meeneemt onderweg. En plan je afspraken om jouw trainingen heen en niet andersom. Doordat je (strikte) schema’s hanteert qua sport en voeding, zal dit weinig goeds doen voor je spontaniteit en zelfs invloed hebben op je sociale activiteiten. En ja, dat zullen sommigen je niet in dank afnemen.

De grote ‘maar’

Als je iets écht wil bereiken, laat je dan niet tegenhouden door mensen met een andere visie. Je zult veel van deze ‘saboteurs’ tegenkomen tijdens jouw missie en de omgang met hen is minstens zo lastig als het harde werk zelf. Dat maakt daarentegen wel dat je trots kunt zijn op wat je (straks) bereikt hebt. Ofwel: laat je niet ontmoedigen door de bovenstaande lijst. Zie deze obstakels liever als uitdagingen. Nogmaals, het wasbordje is niet voor niets zo felbegeerd. Het getuigt namelijk van fitheid, discipline en daadkracht. Meer tips over voeding en fitness vind je dagelijks op onze Facebookpagina Get Fit by Manners.

Reageer op artikel:
Dus je wil een sixpack? Dan is dit wat je op moet offeren
Sluiten