Wat is er nieuw in de V10 update van Tesla? Wij hebben het getest in de Model 3

Het is één van de belangrijkste en meest innovatieve auto’s van dit moment; de Tesla Model 3. Naast dat de Model 3, met acht procent bijtelling, voordelig te leasen is zijn er meer redenen om een Tesla aan te schaffen. Tesla loopt op het gebied van autonoom rijden, actieradius en moderne techniek ver voor op de concurrentie. Zo wordt je Tesla om de zoveel tijd ‘over the air’ geüpdatet. Dit zorgt ervoor dat je altijd over de nieuwste technieken beschikt. De V10 update is de grootste update tot nu toe en die hebben wij voor je getest.

Na ruim duizend kilometer in een Tesla Model 3 Long Range gereden te hebben vallen de volgende dingen op. Het is misschien cliché maar het eerste wat opvalt is de ongelooflijke power die de vierwielaangedreven Tesla op de weg kwijt kan. De acceleratie is misselijkmakend snel en de auto ligt dankzij het lage zwaartepunt als een blok op de weg. Verder springt ook de autopilot-functie in het oog. Naast dat de Tesla zelf binnen de wegbelijning blijft en over adaptieve cruise-control beschikt kan de Model 3 ook van rijbaan wisselen. Dit werkt, zeker na de V10 update waarbij dit verbeterd is, goed.

Tesla Autopilot

Als je tijdens het rijden in de autopilot-functie je knipperlichthendel stevig indrukt begint het proces. Op het grote centrale scherm komt een wit vak te staan op de rijbaan waar je naartoe wilt. De Tesla kijkt via camera’s en sensoren of het veilig is en rijdt dan redelijk vloeiend naar andere rijbaan. Zeker als het rustig is op de snelweg werkt dit uitstekend en bijna zonder haperingen. Het systeem geeft veel vertrouwen en je went er snel aan.

Tesla Model 3 Autopilot
Automatisch van rijbaan verwisselen (Afbeelding: Tesla.com)

Is het wat drukker op de snelweg, dan is de functie wat minder nuttig. Het duurt net wat langer om automatisch van rijbaan te wisselen dan als je het handmatig zou doen. Je drukt je knipperlicht naar links in, maar voordat de Tesla gereed is rijdt er al een auto linksachter je. Deze detecteert de Model 3 netjes en annuleert de rijbaanwisseling. Resultaat is dus dat je knipperlicht naar links wel aanstaat maar je niet van rijbaan wisselt. Dit kan soms voor verwarring zorgen. Belangrijk om te melden is wel dat op dit gebied regelgeving een rol speelt. De techniek loopt op dit gebied voor op de wetgeving die sommige autopilot functies limiteert of vertraagt.

Meer Entertainment dankzij V10 software

Naast de verbeterde autopilot zijn er meer dingen aangepakt bij de V10 update. Zo is er veel nieuwe entertainment bijgekomen. Handig als je staat te laden bij een van Tesla’s Superchargers en je zo’n drie kwartier tot een uurtje moet wachten op een volle accu. Je kunt meezingen met de zogeheten Caraoke functie en Cuphead spelen mits je een controller meeneemt. Verder heb je de mogelijkheid om Netflix of Youtube te kijken wat allemaal uitstekend werkt. Het scherm werk erg intuïtief en reageert snel.

Tesla Model 3 Interior
Het 15,4 inch scherm (Afbeelding: Tesla.com)

Nog beter, maar nog niet perfect

Op het centrale scherm is naast entertainment meer veranderd na de update. Zo is de app wat aangepast en is de kaart wat uitgebreider geworden. Wel ontbreekt er nog de mogelijkheid om een extra locatie toe te voegen. Je kunt van punt a naar punt b toe, maar niet van punt a naar punt b via (bijvoorbeeld) een Supercharger.

Verder is de interface subtiel aangepast en is de visualisatie van de 360 graden camera verbeterd. Je kunt links op het scherm te allen tijde je Tesla en de directe omgeving zien. Het systeem maakt zelfs onderscheid tussen een auto, een fiets of bijvoorbeeld een vrachtwagen. Naast dat het er mooi uitziet geeft het ook vertrouwen. Je Tesla is altijd op de hoogte en ziet alles wat er gebeurt.

De auto zit bomvol met techniek. Knap staaltje werk van Tesla dat je ondanks de vele mogelijkheden toch vrij snel went aan de auto en makkelijk door het scherm heen manoeuvreert. Wel zijn er nog een aantal dingen die een update zouden kunnen gebruiken. Zo werkt de Summon modus, waarmee je de auto vanaf je telefoon bedient, nog niet echt lekker. Veel autopilotfuncties of de automatisch inparkeermodus werken in het donker niet zo goed als dat ze overdag doen. Ons testexemplaar had in het donker bijvoorbeeld af en toe wat moeite om een parkeervak te vinden voor het automatisch inparkeren.

Actieradius van de Tesla Model 3

De actieradius is, mits je niet te fanatiek accelereert, ruim genoeg om een normale dag mee te rijden. Dat de maximumsnelheid op de snelweg naar de honderd kilometer per uur gaat is voor de Tesla geen slecht nieuws. Hard optrekken of snelheden rond de 130 kilometer per uur kosten veel accucapaciteit. Mocht je accu leegraken dan is er gelukkig wel een groot netwerk aan laadpalen beschikbaar. Nader je een Supercharger? Dan wordt tijdens het rijden de accu alvast op temperatuur gebracht zodat je efficiënt kunt laden. Wel is het voordeliger om je auto ’s nachts thuis op te laden, een accu volladen aan een Supercharger kost al snel zo’n twintig euro

Supercharger Tesla
(Afbeelding: Tesla.com)

Voor veel systemen geldt dat het verrassend goed werkt en veel vertrouwen geeft maar dat je zelf ten alle tijden alert moet blijven. Er zijn kleine punten waar nog wat terrein te winnen valt en het mooie is dat dat ook gebeurt. Er blijven updates komen en die zijn gratis te downloaden. Je merkt dat het Amerikaanse bedrijf echt voorloopt wat dat betreft.

Reageer op artikel:
Wat is er nieuw in de V10 update van Tesla? Wij hebben het getest in de Model 3
Sluiten