Thomas Aalderink
Thomas Aalderink Auto's 17 nov 2017
Leestijd: 5 minuten

Dit is waarom ook wij Hollanders gewoon een flinke pick-up moeten kopen

Pick-up’s. In Nederland kom je ze maar zelden tegen. We vinden ze te groot, te duur aan de pomp en te opvallend. De meeste van ons zien liever een sportieve Audi R8 of een stijlvolle BMW uit de 7 serie. Prima natuurlijk, maar er moet toch een reden zijn waarom voor Ford hun F-150 wereldwijd de best verkochte auto is? Wij gingen een middag op stap met de Ford F-150 om te ontdekken waarom we een pick-up zouden moeten verkiezen boven een sedan, suv of welk ander autotype dan ook.

Voor wie het niet weet, de Ford-150 reeks loopt nogal uiteen en de Ford Raptor is de meest extreme versie. Hij is ruig, robuust, krachtig en groot. Heel groot. Ondanks dat 2017 versie ruim 225 kilo lichter is dan zijn voorganger weegt hij nog steeds zo’n 2.500 kilo. Om dat alles in beweging te krijgen is behoorlijk wat brute kracht nodig. Deze moet komen van een 3.5 liter EcoBoost V6. Dat klinkt als een stap terug, want de oude Raptor had een V8 onder de motorkap liggen. In de praktijk merk je al snel dat juist het tegendeel het geval is.

Pure kracht

Wanneer je voor de eerste keer het gas flink intrapt, merk je meteen dat deze V6 zich prima staande kan houden. Eigenlijk is dat nog een understatement. Hij beschikt namelijk over 450 pk en dat zijn er 39 meer dan zijn met een V8 uitgeruste voorganger. Deze extra boost is voornamelijk te danken aan de twee turbo’s die op de V6 zijn geschroefd. De nieuwe Raptor is dus lichter en krachtiger, maar wat is er nog meer nieuw? En wat maakt de Raptor de ultieme pick-up?

Om dat te ontdekken, reisden we af naar Loon op Zand. Vanaf Amsterdam gezien net iets na de Efteling, maar nog voor Tilburg. Hier vinden we Experience Island. Een locatie voor outdoor activiteiten waar ook off-road gereden kan worden. Normaal gesproken doen ze dat in Jeeps, maar aangezien wij een Ford F-150 Raptor mee hadden, konden de Jeeps gewoon op de parkeerplaats blijven staan.

Om te laten zien wat dit beest aankan, werd voor ons een parcour uitgezet. Tussen ons en de finishlijn lag zand, modder, heuvels met een stijgingspercentage van twintig procent, het strand en andere obstakels. We maakten ons op voor een pittige uitdaging, maar dat bleek achteraf totaal niet nodig. Met speels gemak trotseerden we alle obstakels. We wisten dat we achter het stuur zaten van een beestachtige pick-up, maar waren toch verrast hoe makkelijk het allemaal ging.

Alles behalve een domme spierbundel

Dat was vooral te danken aan het feit dat de Raptor meer is dan alleen brute kracht. Naast enorme spierballen beschikt hij namelijk ook over een goed stel hersenen. Dat komt vooral tot uiting in het Terrain Management System. Dit wil zeggen dat je de keuze hebt uit zes verschillende standen: normal, sport, weather, mud and sand, baja en rock crawl. Afhankelijk van de gekozen stand schakelt het systeem tussen 4×4, 4WD of alleen achteraandrijving. Maar ook tussen hoge of lage giering en of het sperdifferentieel gesloten wordt.

Kies je bijvoorbeeld voor de Rock Crawl stand, dan schakelt de Raptor naar 4×4 met lage giering, een gesloten achterdifferentieel en zorgt de versnellingsbak ervoor dat je over de maximale hoeveelheid trekkracht beschikt. met deze stand ga je niet harder dan vijftien km/u, maar ben je wel in staat om, ongeacht het terrein, de steilste hellingen te beklimmen. Zo beklommen we een vochtige stenen weg met een stijging van twintig procent alsof het niets was. Behoorlijk indrukwekkend.

Dit geeft een machtig gevoel, maar deze klim viel in het niet toen we op het strand aankwamen. Daar ging de machtige Raptor in de Baja stand en kwam het kind in ons naarboven. Deze stand is namelijk gemaakt voor zogenaamd Baja-races en daarin komt het aan op maar één ding en dat is zo hard mogelijk over mul zand racen. In deze stand tovert de Raptor benzine om tot snelheid en lawaai. Dit is waar hij tot leven komt en dat voelt fantastisch wanneer je achter het stuur zit.

Speelgoed voor mannen

De Ford F-150 is een heerlijk stuk mannenspeelgoed en het is dan ook jammer dat Nederland zo pick-up onvriendelijk is. Kleine parkeerplekken, wegversmallingen, nauwe straatjes, krappe parkeergarages. Zelf een ervaren stuurman gaat moeite hebben met dit beest. Daarnaast loopt hij bij normaal rijden ongeveer één op zeven. Dat is zuiniger dan zijn voorganger, maar met de prijzen aan de Hollandse pomp nog steeds behoorlijk pittig. Vergeet alleen niet dat een flinke Range Rover bijna net net zo veel verbruikt.

En dan is er ook nog een ander financieel punt, namelijk de aanschafprijs. Woon je Amerika, dan rijd je voor een kleine vijftigduizend dollar met een Raptor weg bij de Ford dealer. Prima deal. In Nederland is hij niet eens te koop, maar als dat wel zo was geweest, zou je ongeveer het dubbele van de Amerikaanse prijs in euro’s moeten betalen. Heb je een eigen bedrijf? Dan kun je dankzij een aantal ‘loop-holes’ in ons fiscale stelsel de F-150 voor ongeveer 80.000 euro aanschaffen. Hij is in ieder geval aanzienlijk duurder dan in de States.

Ondanks dat de Ford F-150 Raptor hier niet helemaal thuis is, rijden er veertien rond in Nederland. Na vandaag begrijpen we waarom deze mensen de moeite hebben genomen om dit beest naar Nederland te halen. Alle tegenargumenten vergeet je namelijk meteen wanneer je dit beest in zijn favoriete omgeving zet. Dan is hij opeens niet meer onhandig groot of niet zuinig genoeg. Nee, dan is hij een beest waar iedere man zich uitstekend mee kan vermaken. Zelfs als je eigenlijk meer een liefhebber bent van bloedsnelle sportwagens en luxe sedans.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
Dit is waarom ook wij Hollanders gewoon een flinke pick-up moeten kopen
Sluiten