Ben jij een echte autoliefhebber? Dan is dit waarom je een youngtimer moet kopen

Als autoliefhebbers hebben we het vaak zwaar in Nederland. Dat is vooral te danken aan de overheid. Door belastingen en accijns betalen we meer voor onze auto en rijzen de prijzen aan de pomp de pan uit. Wie in Nederland een mooie auto wil rijden, moet daarvoor vaak flink betalen. Gelukkig is de overheid wel zo vriendelijk geweest om ons autoliefhebbers via een belastingregel tegemoet te komen, namelijk met de youngtimer-regeling.

Of je nu privé of zakelijk een auto koopt, goedkoop is het niet. Zeker niet als je voor een mooie Audi of een echte Jaguar gaat, maar er is een manier om toch relatief goedkoop in een pracht bolide te rijden. Je moet alleen wel in de positie zijn om een een auto zakelijk te kunnen kopen, want alleen dan kun je gebruik maken van de zogenaamde youngtimer-regeling. Dus heb je een eigen bedrijf, kom je in aanmerking voor een lease auto of ben je zzp’er? Let dan goed op.

Bijtelling

Wanneer je een auto van de zaak gebruikt om privékilometers te rijden, krijg je te maken met bijtelling. Dit is een belastingverhogende maatregel zodat je een bedrijfsauto niet kunt gebruiken om gratis privékilometers mee te maken. De hoogte van je bijtelling is afhankelijk van de auto waarin je rijdt. Op dit moment zijn er twee categorieën waarin je auto kan vallen. Deze zijn gebaseerd op CO2-uitstoot.

De eerste groep bestaat uit volledig elektrische voertuigen, zoals een Tesla, die geen CO2 uitstoten. Wanneer je deze zakelijk rijdt, betaal je slechts vier procent bijtelling. Vanaf 2019 is er wel een klein addertje onder het gras, want vanaf dat jaar geldt deze vier procent tot een catalogusprijs van vijftigduizend euro. Alles daarboven valt in de tweede groep, net als alle andere auto’s. Van groot tot klein en van benzine tot diesel. Het maakt niet uit. Heb je een auto die CO2 uitstoot, dan val je in de categorie ‘overige’ en betaal je 22 procent bijtelling.

Manners occasions #3: moderne en betaalbare youngtimers

Wat kost dit je dan? Stel je koopt een gewone benzineauto met een catalogusprijs van 24.000 euro. Hiervoor geldt een jaarlijkse bijtelling van 22 procent. Dit komt neer op 440 euro per maand en dat wordt opgeteld bovenop je inkomen. Stel je verdient 2.600 euro per maand, dan komt daar 440 euro bovenop. Je krijgt vervolgens gewoon iedere maand 2.600 euro overgemaakt op je rekening, maar je betaalt wel belasting over een inkomen van 3.040 euro (je loon + bijtelling).

De youngtimer regeling

Het systeem is niet heel ingewikkeld, maar er zijn een aantal uitzonderingen. De youngtimer regeling is er daar één van. Een youngtimer is een auto van minimaal vijftien jaar oud. Voor deze auto’s geldt een bijtelling van 35 procent. Dat klinkt veel, maar er is een belangrijk verschil. De bijtelling bij een youngtimer wordt namelijk berekend op basis van de dagprijs en niet op de catalogusprijs. Omdat de waarde van een auto flink kan teruglopen, bespaar je op deze manier veel geld.

Youngtimer zakelijk rijden bijtelling

Om je een voorbeeld te geven: de eerste BMW 5 Serie E60 is vanaf dit jaar een youngtimer. Een prachtige en stijlvolle auto met genoeg vermogen om de linkerbaan te domineren. Toen deze bolide verscheen, was hij het toonbeeld van luxe en ook vandaag de dag biedt hij nog steeds meer luxe dan veel gloednieuwe auto’s. Ze staan al te koop vanaf vijfduizend euro, maar voor drie ruggen meer heb je er al één met minder dan twee ton op de teller. Een absolute top auto die ook nog even mee kan dus.

De mooiste youngtimers

Stel je gaat deze auto zakelijk rijden. Dan ga je 35 procent bijtelling betalen over de dagwaarde, die dus nog ongeveer achtduizend euro is. Dat is 233,33 euro bijtelling per maand. Dat is nog steeds niet weinig, maar dan rij je wel een absolute top auto. Geen BMW-fan? Geen probleem! De tweedehands automarkt staat vol andere prachtige youngtimers. Van Audi tot Bentley en van Jaguar tot Alfa Romeo. Voor iedereen is er een passende youngtimer.

Toffe youngtimers voor een bescheiden bedrag

Dankzij de youngtimer regeling is het mogelijk om het beste van het beste te rijden en toch honderden of soms duizend euro’s per jaar te besparen. Helaas zitten er ook een paar nadelen aan het rijden in een youngtimer. Het belangrijkste om rekening mee te houden is dat je wel een oude auto koopt. De kans op problemen is groter en dus kun je vaker tegen versleten onderdelen aanlopen. Let er dus op dat je een goed onderhouden youngtimer koopt, anders verdwijnen alle euro’s die je bespaart in de broekzak van een garagehouder.

Ben je niet in de positie om zakelijk een auto te kopen, maar wil je wel voor een scherpe prijs genieten van een prachtige en luxe auto? Dan hebben we goed nieuws voor je! Je kunt namelijk altijd nog je nieuwe tweedehands auto uit Duitsland halen. Waarom en hoe je dit precies moet doen, leggen we je hier haarfijn uit.

ANWBBelastingdienstAutoblog

Reageer op artikel:
Ben jij een echte autoliefhebber? Dan is dit waarom je een youngtimer moet kopen
Sluiten