Fitness en voeding

Waarom train je het lichaamstype dat je niet hebt?

Ook in de sportschool is het gras altijd groener

Elke sportschool is wat mannen betreft in twee kampen verdeeld. Zo is er één groep mannen die slank wil worden of blijven en een groep die juist traint om breder te worden. De discrepantie tussen beide kampen had niet veel groter kunnen zijn. Het interessante hierbij is, dat tot welke categorie jij behoort in de praktijk vaak wordt bepaald door de blauwdruk die jij vanaf de geboorte hebt meegekregen, tezamen met de opvoeding van jouw ouders. Dit leidt er toe dat je hoogst waarschijnlijk op zoek zult gaan naar het lichaam wat jij van nature juist niet hebt. 

De combinatie van deze twee factoren (genen en opvoeding) leidt namelijk tot een bepaalde lichaamsbouw, ofwel somatype. Zo zijn de meeste lichamen weer in drie groepen onder te verdelen. Namelijk: De ectomorph, mesomorph en endomorph.

Manners_-3-soorten-Lichaamstypen_4-600x416

Meer spier opbouwen

Vaak kun je op basis van een somatype al raden wat diens voorkeur gaat zijn qua uiterlijk. Zo zijn de slankere, dunne mannen (ectomorphs) vaak juist geïnteresseerd in een steviger, meer mesomorph uiterlijk. Als stevige endomorph probeer je daarentegen ook weer richting een mesomorph fysiek te trainen. Nu klinkt het eigenlijk alsof de mesomorph genetisch gezien dé perfecte keuze is. En ja, dit somatype heeft absoluut voordelen ten opzichte van de twee andere opties. Maar gek genoeg zijn de heren met dit lichaamstype ook vaak weer op zoek naar groener gras. Het kwartje kan daarom zelfs bij hen weer twee kanten op vallen.

Manners_-3-soorten-Lichaamstypen_0

Tevreden zijn met je lichaam

Uiteraard kan het ook zo zijn dat je heel tevreden bent met jouw huidige lichaam, dus laten we voorop stellen dat dit absoluut geen garantie is voor het feit dat je van het één naar de andere type zou willen springen. Het draait hier dus ook niet om wetenschappelijke beweringen, maar om observaties binnen de sportschoolkringen. Toch is het wel frappant dat wij als mannen vaker juist iets zoeken wat verder bij onze eigen blauwdruk vandaan staat. Heb jij van nature een strakke sixpack en en vetpercentage van acht procent, dan zul jij in de praktijk sneller geneigd zijn om voor die brede schouders vollere armen te gaan. Heb jij juist van nature die gun show armen, dan zul jij die sneller voor lief nemen en op zoek gaan naar een strak sixpack.

Gewoon tevreden zijn, blijk nou eenmaal erg lastig. Verandering geeft namelijk gevoelens van prestatie en vooruitgang en dat is waar wij mannen veel voldoening uit halen. Die altijd aanwezige biceps of sixpack doen ons dus na verloop van tijd niet zo veel, waardoor we op zoek gaan naar uitersten om daarmee wél voldoening te vinden. Dus wat moeten we hier nou mee?

Manners_ 4 stappen voor 40 kilo

Allereerst, je hóéft helemaal niets. Dus doe vooral wat goed voelt. Heb jij behoefte om er uit te zien als The Rock (endomorph), ga daar dan voor; zelfs al heb jij van nature een Bruce Lee (typische ectomorph) lichaamsbouw. Maar laat je vooral niet gek maken wanneer dit niet lukt. Het één is namelijk heus niet mooier dan het andere; het is enkel een kwestie van persoonlijke voorkeur. Dus verwacht vooral niet dat anderen jou alleen zullen waarderen als jij binnen een bepaald lichaamstype valt. Je verandert namelijk niet 1,2,3 van uiterlijk en zelfs al zijn de veranderingen gelukt, is het een behoorlijke uitdaging om daar te blijven.

Het is daarom stukken makkelijker om tevreden te zijn met de basis die je van nature hebt en daarbij bepaalde onderdelen verder te ontwikkelen, in plaats van een volledige lichaamstransformatie te ambiëren. Dit resultaat is stukken haalbaarder en veel gemakkelijker vol te houden. Want geloof mij, op een gegeven moment gaat elke transformatie vervelen en zul je altijd weer meer, minder of iets anders willen. Kortom: het gras blijft altijd groener.

29-12-2017 - Martyn de Jong