Redactie
Redactie Bikes 5 jan 2016

Dit is waarom de elektrische scooter niet doorbreekt

Aan het idee van elektrische auto’s begint men steeds meer te wennen. Ook in het straatbeeld zie je steeds meer elektrische Outlanders, Tesla’s en i3’s, om maar enkele voorbeelden te noemen. Lang voordat de elektrische auto begon door te breken, was er al een elektrisch alternatief voor hét stadvervoersmiddel bij uitstek: de scooter. En toch rijdt het gros van de scooterrijders nog rond op bijzonder vervuilende tweetakt scootertjes waarover men steen en been klaagt. Waarom breekt de elektrische scooter niet door?

Het imagoprobleem van de elektrische scooter

Waar je met een elektrische auto indruk maakt, geldt voor een elektrische scooter het tegenovergestelde. Elektrische scooters worden vaak gezien als suf en om eerlijk te zijn: deze mening delen wij. Als de recente geschiedenis iets leert, is het wel dat een vervoersmiddel er gewoon goed uit moet zien. Vroege hybride auto’s die erg ‘anders’ oogden, werden geen succes. Zelfs een gigantisch merk als Toyota had heel wat jaren nodig om mensen warm te laten draaien voor een Prius. Pas toen-ie er wat ‘normaler’ uit ging zien, begon men ‘m serieus te nemen. Enfin: veel elektrische scooters blijven hangen in die ‘andere’ fase en zien er te alternatief uit. In de gevallen waarin dit niét zo is, kun je juist weer spreken van saai of anoniem design.

Een groot gedeelte van de stedelijke scooterrijders geeft veel om esthetiek. Natuurlijk rijden alle hippe stedelingen op een kekke Vespa en niet op zo’n lompe of alternatief ogende e-scooter. Dat de elektrische scooter nog niet zo veel in het straatbeeld te zien is, ligt dus deels aan de scooterfabrikanten zelf. Want goedkoop zijn ze doorgaans niet en iemand die al snel twee- a drieduizend euro aan een scooter uitgeeft, mag qua design het nodige verwachten en veel scooterfabrikanten slaan hier de plank mis.

De alternatieven

Er zijn echter wel toffe elektrische scooters te krijgen en bovendien is het merendeel hiervan goed betaalbaar. Half grootstedelijk Nederland rijdt op een Vespa en daarvoor betaal je al snel zo’n 4k. Geld mag voor die doelgroep dus geen belemmering vormen bij de aanschaf van een gemotoriseerde tweewieler.

Emco Nova

De Emco Nova heeft een retro uitstraling en dat is, geheel paradoxaal, lekker trendy. Z’n actieradius van 60 km is ruim voldoende voor woon-werkverkeer. Hij kost 3399 euro.

Qwic Emoto 87

Toegegeven: dit is niet de spectaculairste scooter om te zien, maar wel al meerdere malen als beste getest en je komt er prima mee voor de dag. Z’n actieradius (met li-on accu) van 130 kilometer / 6,5 uur is indrukwekkend. Hij is leverbaar vanaf 4199 euro.

Ebretti 518

Van modellen als de Ebretti 518 zie je er in een willekeurige stad tientallen, zo niet honderden op een dag. Maar dan vrijwel altijd op benzine. Met andere woorden: de Ebretti 518 heeft een prima, gangbare uitstraling. Z’n actieradius (minimaal 30 km voor de 45 km/u en minimaal 60 km voor de 25 km/u) is acceptabel en vooral z’n prijs is uitstekend: vanaf 2499 euro.

Nimoto Pro 90/110

Ben je niet op zoek naar een retro elektrische scooter, dan heb je ook keuze uit sportieve modellen zoals de Nimoto Pro 90/110. Een zware, krachtige scooter met zaken als een achteruitrijdversnelling en eco/normal/sportmodus. Hij is leverbaar vanaf 2995 euro.

En dan is er nog de Vespa

De kans is aanwezig dat je ook na het zien van de bovenstaande modellen nog steeds een Vespa wilt. Het is immers dé scooter voor de hippe grootstedeling. Fair enough. Vespa levert nog geen elektrische scooters maar het is wel mogelijk om jouw Vespa om te laten bouwen tot een e-scooter.

Reageer op artikel:
Dit is waarom de elektrische scooter niet doorbreekt
Sluiten