Redactie
Redactie Films & Series 19 september 2016

Waar is het mis gegaan met MTV? En is er nog hoop?

Jaren ’80- en ’90-kinderen verzamel u! Er is goed nieuws gaande, MTV lijkt deels terug te keren naar z’n roots: muziek. Met nieuwe live-shows als Wonderland en klassieker MTV Unplugged hoopt het netwerk opnieuw met recht de naam Music Television te mogen dragen. Leuk hoor – we moeten nog maar zien hoe het uitpakt – maar belangrijker is: waar is het eigenlijk allemaal misgegaan? 

Het is onze generatie niet ontgaan: MTV ging van veel muziek naar schaamteloze bagger voor tienermeisjes (geen grap, dit is daadwerkelijk de doelgroep). Denk tienermoeders, vreemdgaande partners, reality shows, siliconen, overdreven biceps en gebrek aan intelligentie. De vraag rijst: waarom? Ook in de jaren ’90 bestond MTV niet uit alleen maar muziek, maar toen waren de programma’s tenminste nog overladen met een dikke laag coolness.

Waar is de muziek gebleven?

Het is een vraag die MTV-medewerker Mark Burnett op elke verjaardag naar z’n hoofd geslingerd krijgt, schrijft Breitbart.com. ‘MTV was altijd al voor tieners bedoeld, dus daarin is weinig veranderd. Het probleem schuilt hem in de manier waarop het geld verdiend werd. De video’s die door MTV werden uitgezonden, waren min of meer bedoeld als promotie voor cd- en concertverkopen. Een groot deel van die inkomsten zijn sinds de opkomst van het internet weggevallen.’

Volgens Burnett was er op een gegeven moment geen droog brood meer te verdienen. Adverteerders wilden dat kijkers minstens dertig minuten bleven hangen zodat ze een reclameblok zouden meekrijgen. In werkelijkheid zapte het gros weg zodra er een video in beeld kwam die niet bij de smaak van het publiek paste. Een metalhead hoeft in het algemeen weinig te weten van een hip hop-klapper.

No money, no honey uh.. music

Burnett: ‘Online mochten we vanaf 2000 niet langer dan dertig seconden van een video uitzenden zodat men niet al de volledige cd had geript voor ‘ie überhaupt op de markt verscheen.’ Ook werden ze gedwongen om royalties af te dragen voor elke video die op MTV verscheen. Het geld was op een gegeven moment op en dus moest er ruimte gemaakt worden voor programma’s die wél voor een positief saldo op de bankrekening zorgde. Oftewel: tienermoeders en overdreven biceps.

Hetzelfde lot is MTV 2, de zender die daadwerkelijk in het teken moest staan van muziek, min of meer ook overkomen. Waarom neigt de zender nu toch weer terug naar muzikale programma’s? Volgens Burnett wil MTV ‘teruggaan naar zijn originele roots’. De reden? Kijkers blijven weg, sinds 2014 zijn de kijkcijfers zelfs met de helft afgenomen. Tieners hebben tal van platformen voorhanden waarop ze hersenloze onzin kunnen verorberen.

Goede hoop

‘We zijn te ver gegaan in het uitsluiten van de ‘M’ in MTV, maar daar gaat nu weer verandering in komen’, aldus Burnett. Erik Flannigan, verantwoordelijk voor de muzikale invulling van het netwerk, vult hem op de website Indiewire aan. ‘Dit betekent niet dat we teruggaan in de tijd om die periode na te maken. Dat is simpelweg niet mogelijk.’

Let’s hope for the best. Vanaf 1 augustus is dit jaar is het kanaal MTV Classic gelanceerd waar je al jouw favoriete jaren ’90 MTV-momenten kunt bekijken. Een stap in de goede richting.

Reageer op artikel:
Waar is het mis gegaan met MTV? En is er nog hoop?
Sluiten