5 gezondheidsvoordelen van zwemmen in (koud) open water

Zwemmen in open water is populairder dan ooit. Als je die koude douche inmiddels hebt uitgespeeld, dan is deze trend misschien wel iets voor jou.

Baantjes trekken in de natuur is op zich niets nieuws. Een aantal jaar geleden waren sommige avonturiers voor dag en dauw al in het koude water te vinden. Maar sinds coronatijd heeft open water zwemmen pas echt terrein gewonnen. De zwembaden waren immers een lange tijd dicht, in tegenstelling tot de meeste natuurgebieden.

De Koninklijke Nederlandse Zwem Bond (KNZB) spreekt van een trend. “Tijdens de lockdowns ontdekte een groot deel van de zwemmers dat ze niet per se een zwembad nodig hebben. In de natuur wordt zwemmen een wat vrijere sport. Dat spreekt veel mensen aan”, zegt woordvoerder Marieke Gerritse bij EenVandaag.

Gezondheidsvoordelen van zwemmen in open water

Voordat je meteen naar de dichtstbijzijnde waterplas in de buurt sprint, is het misschien nog een goed idee om zwemwater.nl te checken. Op deze website staat een overzicht van plekken waar je in open water kunt zwemmen, en hoe de waterkwaliteit daar is. Een must voor elke liefhebber van een koude duik. Af en toe de kou opzoeken is misschien een uitdaging, maar wie weet trekken de onderstaande gezondheidsvoordelen je nog over de streep.

1. Goed voor je hart en bloedsomloop

Zodra je met je voeten het koude water raakt, merk je al dat jouw hartslag verhoogt. De onverwachtse koude prikkels zorgen ervoor dat jouw bloedsomloop versnelt, waardoor er meer bloed naar de vitale organen zoals het hart gepompt worden. Jouw lichaam probeert zich hiermee warm te houden, waardoor je weer meer calorieën verbrandt.

2. Je traint je mindset

Iedereen heeft een hekel aan kou. Maar als je jezelf zo ver krijgt om tóch het water in te gaan, ook al weet je dat je het in eerste instantie niet leuk vindt, dan kun je daar een enorme mindset-boost van krijgen. Elke keer dat je het koude water trotseert is een overwinning op zich.

De Australische professor Marc Cohen spreekt daarom ook wel over ‘extreme wellness’. Je gaat buiten je comfortzone, om je na afloop beter te voelen dan je voorheen deed. Je moet dus eerst iets doen wat ongemakkelijk is, om de positieve effecten te ervaren.

Beter presteren? Zo weet je of je een prestatie- of groeimindset hebt

3. Goed voor je lichaam

We hoeven je niet te vertellen dat sporten goed is voor je lichaam. Niet alleen gaat jouw lichaam er beter uitzien als je regelmatig sport, maar ook van binnen knapt je lichaam op van uurtjes in de sportschool, op de fiets of in het open water.

Zwemmen is een van de intensievere sporten om te beoefenen, omdat het een full-body workout is. Dat houdt in dat je verschillende spiergroepen tegelijkertijd traint op eigen gewicht. Zo zet je bij een rondje hardlopen bijvoorbeeld vooral je beenspieren aan het werk, maar met een zwemsessie train je ook de armen en rug.

Dat betekent overigens niet dat zwemmen ook een hogere impact op je lichaam heeft. Sterker nog, als we het weer vergelijken met hardlopen dan is zwemmen beter voor mensen die snel last hebben van blessures. Je legt namelijk geen druk op je pezen en gewrichten, waardoor het een sport is die je tot een late leeftijd kunt beoefenen.

4. Kou maakt je immuunsysteem sterker

Er zijn verschillende onderzoeken die aantonen dat zwemmen in de kou een positief effect heeft op het immuunsysteem. Ook deze grote overzichtsstudie komt met enig bewijs dat een korte blootstelling met koud water goed is voor je immuunsysteem. Mensen lijken minder snel ziek te worden.

5. Je wordt er gelukkiger van

Een duik in koud water geeft een energiek gevoel. Dat komt doordat ons geluksstofje, dopamine, extra veel wordt aangemaakt. Dat is overigens niet alleen het gevolg van het koude water, maar ook van het feit dat je in de natuur bent. Want kijk eens om je heen, waarschijnlijk ben je op een prachtige plek. Geen wonder dat jouw lichaam daar gelukkig van wordt.

5 ‘hacks’ om eindelijk te stoppen met ongezonde gewoontes

Vind je zwemmen in koud open water nog een stap te ver? Probeer dan eerst eens een koude douche. Met dit koud-douchen-stappenplan leer je hoe je dat aanpakt, zodat je ook deze voordelen van koud douchen meepakt.

VRTEenVandaagBody+Soul

Reageer op artikel:
5 gezondheidsvoordelen van zwemmen in (koud) open water
Sluiten