Jan de Raab
Jan de Raab Wheels 5 mrt 2019

De aangekondigde snelheidslimiet op nieuwe Volvo’s is slechts het begin

Als je op zoek bent naar een echt snelle wagen, dan kun je binnenkort beter niet gaan kijken naar een Volvo. Het bedrijf heeft aangekondigd dat haar wagens een snelheidsbeperking krijgen waardoor ze niet harder kunnen dan 180 kilometer per uur. De nieuwe aankondiging is onderdeel van het streven van de autofabrikant om het aantal verkeersdoden te beperken tot nul. De nieuwe snelheidslimiet zal worden geïmplementeerd op alle modellen die vanaf 2021 op de weg verschijnen, aldus het bedrijf.

Volvo’s Vision 2020 beleid

De nieuwe snelheidsbeperkende maatregel is onderdeel van Volvo’s Vision 2020 beleid. De doelstelling is om er voor te zorgen dat er vanaf 2020 geen verkeersdoden of verkeersgewonden meer vallen in een wagen van Volvo. Het bedrijf heeft de afgelopen jaren fors ingezet op het veilige imago van haar wagens en de aankondiging van vandaag is bedoeld om dat te onderstrepen.

Afgezien van het beperken van de maximum snelheid, onderzoekt Volvo ook hoe een combinatie van snelheidsbeperkende maatregelen en geofencingtechnologie de snelheid van Volvo wagens in de toekomst automatisch kan beperken in de nabijheid van scholen en ziekenhuizen.

De nieuwe snelheidslimiet van Volvo ligt nog boven de vaak wettelijk toegestand snelheid ​​in de meeste landen. Zelfs in Duitsland, waar op veel wegen geen maximum snelheid geldt, overwegen de beleidsmakers een snelheidslimiet van 130 kilometer per uur in te stellen om transport gerelateerde milieuschade effectiever te bestrijden.

Zorgen over de impact op de omzet

Ondanks het nobele streven om verkeersveiligheid te prioriteren, is het onduidelijk in hoeverre dit de verkoop zal beïnvloedden. Automobilisten die graag een snelle wagen willen zullen wellicht eerder geneigd zijn om Volvo dan links te laten liggen.

De fabrikant laat zich daardoor echter er niet van weerhouden om de snelheid van haar wagens te berenzen. Via een persverklaring liet het bedrijf weten dat de snelheidsbegrenzing niet verwijderd kan worden. Slechts in een enkel geval geval waarbij snelheid essentieel is kan het aangepast worden. Te denken valt dan bijvoorbeeld aan politiewagens.

Volvo Polestar

Volvo’s nieuwe limiet is overigens niet van toepassing op het zustermerk van de onderneming, Polestar. De nieuwe vierwielaandrijving zou de elektrische auto in staat stellen om in vijf seconden van 0 naar 100 kilometer per uur te accelereren.

De nieuwe snelheidslimiet is ongetwijfeld een gevolg van de lobby van de Governors Highway Safety Association. Zij stelden in een rapport dat ongeveer 6.227 voetgangers werden gedood bij ongevallen met motorvoertuigen in 2018. Dat is een stijging van 4 procent ten opzichte van 2017 en het hoogste sterftecijfer sinds 1990.

Een SUV is al snel een dodelijk wapen

Een groot deel van het probleem komt voort uit de voorkeur van consumenten voor grote auto’s als SUV’s. Het favoriete automodel in Amerika is ook het meest dodelijke. Het aantal voetgangers dat is omgekomen bij ongevallen met SUV’s is in het laatste decennium met 81 procent gestegen, volgens een rapport van het Insurance Institute for Highway Safety.

Dit wordt vooral veroorzaakt door de manier waarop SUV’s worden ontworpen. De grotere carrosserieën en een hoger koetswerk zorgen ervoor dat een aanrijding met een voetganger snel fataal is. Een recent onderzoek van USA Today en de Detroit Free Press heeft uitgewezen dat de groeiende populariteit van SUV’s de toename van het aantal verkeersdoden verklaart.

Gelukkig kun je in deze sportieve tweedehands Volvo’s voor minder dan 7.000 euro nog wel gewoon flink doortrappen.

The Verge

Reageer op artikel:
De aangekondigde snelheidslimiet op nieuwe Volvo’s is slechts het begin
Sluiten