Noah Korevaar
Noah Korevaar | LinkedIn Wheels 30 april 2020

Subliem gerestaureerd: de Volvo 242 Turbo Intercooler (1980)

Koen Wiegink heeft zichzelf het sleutelen aangeleerd en met de opgedane kennis deze Volvo 242 Turbo Intercooler (1980) subliem gerestaureerd.


  • Dit artikel komt uit het Autovisie archief van 2018. Prijzen, vergelijkingen en andere informatie kunnen ondertussen achterhaald zijn
  • Tekst en fotografie: Arno Lingerak
  • Dit artikel lezen in de originele magazine-opmaak? Klik hier voor de PDF

Het Volvo-virus

Ik had eigenlijk niet echt iets met auto’s, totdat een vriend in 2011 voorstelde om samen een auto te kopen. Hij wist voor 200 euro een Volvo 440 te koop. Ik had
daar totaal geen beeld bij, dus ik dacht: even opzoeken. Maar ik heb toen ‘V40’ in plaats van ‘440’ ingevoerd en toen ik de resultaten daarvoor zag, leek me dat prima.

Een nog redelijk moderne auto, dus ik zei gelijk: doen we! Toen ik de auto daarna zag, wist ik pas dat we een heel oude auto hadden gekocht. We zijn ermee gaan rijden en het bleek vervolgens verrassend eenvoudig om een apk-goedkeuring te krijgen.

Uiteindelijk hebben we er in twee jaar nog heel wat kilometers mee gereden. En zo kreeg ik het sleutelen en het Volvo-virus te pakken. Tijdens een vakantie in Frankrijk zag ik een Volvo 740 stationwagon rijden, dát was nou echt een gave auto.

Volvo 242 Turbo Intercooler (1980)

Terug in Nederland kwam ik al snel zo’n zelfde auto bij een garage tegen, voor niet te veel geld… Die auto heb ik helemaal in orde gemaakt, maar daar kreeg ik een ongeluk mee. Ik had de smaak van Volvo’s echter te pakken, dus toen kwam er een 740 GLT, daarna deze auto en toen nóg een 240.

Na een slechte ervaring bij een garage ben ik zelf gaan sleutelen en zodoende leerde ik de auto’s steeds beter kennen. Ik heb inmiddels ook redelijk wat werkplaatshandboeken.

Nu is een motor voor mij als het ware transparant: ik weet waar alles zit en hoe alles werkt. Dit is van oorsprong een Volvo 242 DL. Hij was van een kennis van me die me vertelde dat de motor niet zo mooi liep.

Originaliteit voorop

Ik wilde er weleens naar kijken en al vrij vlot liep hij een stuk beter. Die kennis wilde er niet per se vanaf en ik had ook geen andere auto nodig, maar al pratende veranderde de auto eigenlijk ongemerkt van eigenaar. Later besloot ik hem toch weer te verkopen, ik had immers al een auto.

Maar na het opstellen van de advertentie dacht ik: ‘nee, hij gaat helemaal niet weg’. Ik wilde altijd al een tweedeurs Volvo met turbomotor hebben en dit zou hem worden. Een donorauto zorgde voor de techniek en alle extra onderdelen als steuntjes en hitteschildjes.

Originaliteit stond voorop, het moest een motor zijn die nieuw ook in een 242 besteld kon worden. Maar het blok bleek slechter dan ik dacht; na een oliewissel was er bijna geen oliedruk meer. Toen heb ik er weer een andere motor bij gekocht en alleen het blok zelf en de bak vervangen en werd het dus wat het nu is: een 242 met een origineel blok voor dit type auto, een vierbak met overdrive én een turbomotor met intercooler.

Alles komt samen

Hij is in 2006 uit Zweden geïmporteerd en alle papieren, bonnen en boekjes uit die periode zitten er nog bij. Hij was redelijk hard, maar er moest iets aan gelast worden en een nieuwe laklaag zou het werk afmaken.

Toen de koets bij de spuiter was geweest, had ik al veel andere delen verzameld: de bruine delen voor het interieur en wat mooie extra’s, zoals de elektrisch bedienbare portierramen.

En toen kwam alles samen. Ik heb de auto Amerikaans uitgevoerd, met de dubbele koplampen die ze daar hebben en met andere bumperrubbers voor kleinere kentekenplaten. Soms krijg ik er opmerkingen over, vinden mensen die whitewalls bijvoorbeeld niet zo mooi.

Maar het is míjn auto en ik heb hem gebouwd zoals ík dat mooi vind. Voor de eerste rit vraag je echter af: heb ik alles goed aangedraaid, heb ik niets over het hoofd gezien? Als je dat soort dingen niet dagelijks doet, kijk je alles extra goed na, het is immers geen routine.

Zorg voor detail

Maar alles werkte best en het perfectioneren kon beginnen. Alle embleempjes weer precies op de goede plek, de Coronavelgen met naafkappen monteren en zo verder. Het is nooit mijn bedoeling geweest iets te maken wat mooier is als nieuw, maar het is wel met veel zorg voor detail in elkaar gezet.

Je mag best zien dat het een oude auto is, er zitten bijvoorbeeld wat droogtescheurtjes in het dashboard, maar dat hoort erbij. Ik heb op de 440 na nooit een auto gehad die jonger was dan ikzelf. Ik ben er echt trots op, dit past bij mij.

Weetjes

De Volvo 240 is een ontwerp van de in New York geboren Jan Wilsgaard. Hij kwam in 1950 op 20-jarige leeftijd voor Volvo werken, bleef tot 1990 in dienst en is verantwoordelijk voor vrijwel alle ontwerpen uit die periode. Van de Amazon tot alle vierkante jarenzeventig- en jarentachtigmodellen. De 240 is van 1974 tot 1993 gebouwd en is een doorontwikkeling van de 140 die al vanaf 1967 op de markt was. Sommige delen zijn van 1967 tot 1993 hetzelfde gebleven en nog steeds uitwisselbaar.

Reageer op artikel:
Subliem gerestaureerd: de Volvo 242 Turbo Intercooler (1980)
Sluiten