Noah Korevaar
Noah Korevaar | LinkedIn Wheels 17 augustus 2020

Volkswagen ID.3 getest: betaalbare Tesla-killer of geteisterde trendsetter?

Onze collega van Autovisie kreeg de kans om een eerste echte test met de Volkswagen ID.3 te doen. Een voorproefje op de toekomst, of een geflopte poging om Tesla achterna te gaan?

Al die futuristische elektrische auto’s waarmee de grote fabrikanten pronken zijn leuk en aardig, maar vaak blijft het bij toekomstmuziek. Conceptmodellen die meer marketingmiddel dan vervoersmiddel zijn.

Wat dat betreft heeft Tesla een grote voorsprong op de meeste concurrenten. Het aantal beschikbare elektrische auto’s blijft beperkt. Al helemaal als je de selectie verder beperkt tot betaalbare modellen. Auto’s voor de massa. Net zoals de Kever en de Golf ooit de massa mobiel maakten.

Volkswagen ID.3

Gelukkig gaat Volkswagen nogmaals dat kunstje proberen te flikken met de Volkswagen ID.3. Een elektrische auto voor de massa die nog dit jaar op de markt komt. In totaal moeten er in 2021 75.000 exemplaren de weg op gaan, waarvan er naar verwachting maar liefst 8000 naar Nederland komen. De helft ervan is zelfs al gereserveerd.

Dat heeft de autofabrikant vooral te danken aan de bijtelling. Die stijgt in Nederland namelijk volgend jaar van 8 procent naar 12 procent.

Basis voor de toekomst

De Volkswagen ID.3 is een auto die veel moet gaan betekenen voor de ‘elektrische revolutie.’ De betaalbare bolide staat namelijk op een nieuw elektrisch platform, waarmee de Volkswagen-groep de komende jaren tientallen nieuwe modellen gaat introduceren. Ook Skoda, Seat, Audi en Ford gaan het zogenaamde MEB-platform benutten.

Dat maakt de ID.3 een belangrijke auto. Het model is niet alleen een voorproefje op de komende jaren aan elektrische auto’s, maar gaat dus ook de strijd met Tesla aan op prijsgebied.

De elektrische auto komt voor nu in één versie naar Nederland. Voor een basisprijs van 37.990 euro krijg je een accupakket van 58 kWh en een bereik van 520 kilometer.

Ook kun je rekenen op een navigatiesysteem, parkeersensoren, spraakbediening, stoelverwarming en andere innovatieve snufjes. Later komen er ook andere versies met kleinere en grotere accu’s, en varianten met minder én meer pk’s.

Getest

Maar goed, dat is voor latere zorg. Voor nu is vooral de vraag: heeft Volkswagen echt een Tesla-killer voor de massa in handen? Een auto waardoor echt iedereen elektrisch gaat rijden?

Onze collega Peter Hilhorst van Autovisie kreeg de kans om een eerste echte test te doen. Hij testte de ID.3 tot de remmen letterlijk in de fik vlogen. Hieronder kun je zijn bevindingen checken:

Reageer op artikel:
Volkswagen ID.3 getest: betaalbare Tesla-killer of geteisterde trendsetter?
Sluiten