Stijn Kuster
Stijn Kuster Auto's & Motoren 3 aug 2022
Leestijd: 2 minuten

Volkswagen dreigt na bijna 50 jaar afscheid te nemen van de Golf

De Volkswagen Golf is totaal ingeburgerd in onze samenleving. Maar van deze wereldberoemde hatchback moet je misschien binnenkort afscheid nemen.

Het model is voor het eerst in 1974 geproduceerd, en niet geheel zonder succes. In totaal zijn er meer dan 30 miljoen Golfjes verkocht. Inmiddels is het merk al bij de achtste generatie, de vraag is of er nog een negende komt.

‘Over twaalf maanden weten we meer’

Thomas Schäfer, hoofd van Volkswagen, laat in Welt Am Sonntag weten dat het nog onzeker is of er een negende generatie van de Golf komt. “Over twaalf maanden weten we meer”, stelt hij.

Snelste Volkswagen Golf, R 20 years
(Afbeelding: Volkswagen)

Het is niet zo dat er helemaal geen nieuwe Golf meer komt. VW is momenteel bezig met een upgrade van de huidige achtste generatie.

Volkswagen-CEO: “We gaan Tesla inhalen als het gaat om verkopen”

Maar of na de upgrade nog een VW Golf 9 de fabrieksband afrolt, is sterk de vraag. Het is niet zo dat Volkswagen geen nieuwe versie meer wil produceren. Het wordt de fabrikant erg moeilijk gemaakt door de regelgeving van de EU.

Geen Volkswagen Golf door Euro 7 emissienorm

Doordat auto’s met een brandstofmotor steeds minder mogen uitstoten om aan de milieueisen te voldoen, zijn auto’s al een stuk duurder. Vanaf 2025 komen er nog strengere regels op tafel, genaamd ‘Euro 7’.

Winst maken wordt lastig zo

Schäfer stelt dat deze regels ervoor kunnen zorgen dat de prijs van een brandstofauto zo’n 3.000 tot 5.000 euro hoger uitvalt. Bij duurdere auto’s met grotere marges is de stijging van de productiekosten makkelijker te dekken. Voor auto’s in een lager prijssegment gaat dit lastiger. De Volkswagen-baas stelt dat het einde nabij is voor auto’s van 10.000 euro in Europa.

Snelste Volkswagen Golf, R 20 years
(Afbeelding: Volkswagen)

Ook winst maken op een model als de VW Golf is met de nieuwe aangekondigde emissienormen erg lastig. Dit geldt niet alleen voor Volkswagen. Meerdere automerken klagen over de eisen en complexere systemen die geïmplementeerd moeten worden in auto’s. Hoe dit uiteindelijk af gaat lopen, is nog de vraag. Feit is dat er een punt zal zijn waarop ook de VW Golf niet meer in productie is.

Schrijf je in voor Manners Weekly!

Elke vrijdag echte verhalen regelrecht in je mailbox.