Voetbalclubs zijn massaal verslingerd aan crypto, zo blijkt

Voetbalclubs houden zich steeds meer bezig met crypto. Verschillende clubs beginnen aan een eigen token en voetbalbond UEFA verkoopt zelfs via de blockchain tickets voor voetbalwedstrijden. De clubs hebben verschillende plannen en ieder eigen redenen om zich bezig te houden met cryptocurrency en de blockchain. Wat maakt crypto toch zo interessant voor de voetbalwereld?

Eigen token voor Paris Saint-Germain

Begin september werd bekend dat een van Frankrijk’s grootste voetbalclubs, Paris Saint-Germain, zijn eigen cryptocurrency wil uitbrengen. Daarvoor werkt de club samen met Socios, een onderdeel van het sport blockchain bedrijf ChiliZ. Dat moet gaan resulteren in de eerste Fan Token Offering voor de fanbase van PSG.

De token moet gelimiteerd worden. Dat houdt in dat de token alleen door en voor fans te gebruiken is, en niet wordt toegepast op de verdere bedrijfsstructuur van de ontwikkelaar. Paris Saint-Germain zal zo rond 2019 met haar eigen token komen.

Volgens de voetbalclub is crypto een revolutionaire technologie, die ‘veel impact zal hebben op de toekomstige strategie van de club en de manier waarop wij kunnen omgaan met onze fans’.

Juventus volgt

Ook Juventus sluit zich aan bij Socios. Inmiddels is de token al gedistribueerd via een Fan token Offering. Juventus heeft een van de grootste wereldwijde fan bases en de club doet het goed op sociale media. Daarmee valt ook een succes op de cryptomarkt te verwachten. Volgens de club krijgen fans met het token nog meer invloed. Ze ‘worden gehoord’, zoals de club zelf zegt.

Het token wordt verhandeld op het Socios platform tegen het native $CHZ-token. Hiermee kunnen gebruikers, net als bij Paris Sain-Germain, bijvoorbeeld stemmen in een app. Met de token moet de emotionele band tussen de clubs en de fans versterkt worden.

Zeven andere clubs

Paris Saint-Germain en Juventus zijn niet uniek in hun cryptoplannen. Andere clubs verkennen ook de mogelijkheden van de blockchain. Daarom hebben zeven grote clubs binnen de Premier League uit het Verenigd Koninkrijk een deal getekend met de online investeringsmaatschappij eToro. De clubs willen dan sponsor betalingen in Bitcoin uitvoeren.

De deal bestaat uit afspraken tussen eToro en Brighton & Hove Albion F.C., Cardiff City F.C., Crystal Palace F.C., Leicester City F.C., Newcastle United F.C., Southampton F.C. en Tottenham Hotspur. De clubs gaan zich oriënteren op de Bitcoin.

Waarom beginnen clubs aan een eigen token?

De clubs willen naar eigen zeggen ‘de engagement onder fans verhogen’. Dat klinkt nog wat vaag, maar er zijn concrete voorbeelden te bedenken. Er kan bijvoorbeeld meer transparantie verworven worden bij de stemprocessen.

Denk aan het stemmen op cosmetische vraagstukken: hoe moeten de team-shirts eruit komen te zien? Willen we bepaalde aanpassingen aan het thuisstadion? En dan hebben we het nog niet over exclusiviteit gehad. Fans met een token zouden exclusieve items of ervaringen kunnen krijgen.

Vanuit Socios is het ook een interessante deal. Het bedrijf heeft als missie de grootste voetbal community en marktplaats voor voetbal te worden. Daarnaast kan het nu demonstreren dat de blockchain en cryptocurrency een veilige, vertrouwde techniek is voor het mainstream publiek.

Het kan nog gekker: Gibraltar United wil zelfs spelers gaan uitbetalen in cryptocurrency. Dat is ook weer niet zo verwonderlijk: de eigenaar van Gibraltar United, Pablo Dana, heeft flink geïnvesteerd in QuantoCoins, een soort bank voor cryptocurrencies. Volgens Dana zorgt de betaling van spelers in cryptocurrency voor meer transparantie in het voetbal.

UEFA en kaartverkoop via de blockchain

Niet alleen voetbalclubs zelf experimenteren met de blockchain. Ook de voetbalbond UEFA zet haar eerste stappen op de markt. De bond heeft tickets tussen Real Madrid en Atlético Madrid verkocht via een blockchain-app op mobiele telefoons.

Het blockchain-systeem werkt in het stadion samen met Bluetooth-apparaten. Hierdoor is een papieren kaartje niet meer nodig. Dat is niet alleen eenvoudiger, maar voorkomt ook fraude. Zo zijn kaartjes veel minder eenvoudig te kopiëren.

UEFA doet tegenwoordig wel vaker experimenten met de blockchain: het verkocht eerder 50 procent van de tickets via een blockchain-app. In de toekomst wil de bond het systeem vaker inzetten.

Reageer op artikel:
Voetbalclubs zijn massaal verslingerd aan crypto, zo blijkt
Sluiten