Alrik de Jong
Alrik de Jong | LinkedIn Travel 23 apr 2020

Is dit hoe vliegen in Economy Class eruit ziet na de coronacrisis?

De wereld zit voorlopig grotendeels nog in een lockdown en pas nadat er een vaccin of medicijn is gevonden kan er weer volop gefeest, gevoetbald en gevolgen worden. Dat er wezenlijk wat moet veranderen, is duidelijk. Hoe ziet vliegen in Economy Class eruit na COVID-19?

Dat vroeg het Italiaanse bedrijf Aviointeriors zich ook af. Het eerste antwoord: hopelijk wordt er nooit meer zo massaal Economy Class gevlogen als voor de coronacrisis. Maar natuurlijk zullen mensen het vliegtuig weer pakken. Twee interessante concepten voor de toekomst.

Economy Class vliegen na de coronacrisis

Aviointeriors heeft twee ontwerpen vrijgegeven van Economy Class-cabines in vliegtuigen. De concepten zijn gericht op het terugdringen van virusuitbraken en pandemieën in de toekomst. Het eerste concept heet ‘Janus’ en bevat in het midden een omgekeerde stoel in een rij van drie stoelen. Het andere concept is ‘Glassafe’ en is gebaseerd op de bestaande rijen stoelen in een vliegtuig.

Janus

Het meest revolutionaire concept voor de toekomst van vliegen in Economy Class is ‘Janus’. Elke stoel is in dit ontwerp aan drie kanten voorzien van een hoog schild. Dat is gemaakt van eenvoudig te reinigen materiaal. “Deze optie is verkrijgbaar in ondoorzichtig materiaal, maar ook in materiaal met verschillende gradaties transparantie”, aldus Aviointeriors.

View this post on Instagram

POLTRONA “JANUS” Come Giano bi-fronte, il dio dell’ Antica Roma, questa proposta si contraddistingue per l’inversione della posizione del posto centrale della tripla proprio per garantire il massimo isolamento tra i passeggeri seduti accanto l’uno all’altro mantenendo il medesimo comfort. Mentre i passeggeri seduti sui posti estremi, lato corridoio e lato parete, continuano ad essere posizionati nella direzione di volo come usuale, il passeggero seduto al centro è rivolto in senso inverso. “Janus” è una poltrona bi-fronte che consente di separare tutti e tre i passeggeri con una schermatura che li isola uno dall’altro costituendo barriera protettiva per tutti. Ogni passeggero ha il suo spazio isolato dagli altri, anche dalle persone che transitano per il corridoio. Ogni posto della poltrona “Janus” è circondato su tre lati da una schermatura di altezza tale da impedire la propagazione del respiro verso occupanti dei sedili adiacenti. I materiali impiegati nella poltrona “Janus” sono scelti perché sono di facile pulizia e di sicura igienizzazione. "JANUS" SEAT Like two-faced Janus, the god of Ancient Rome, this proposal is distinguished by the reverse position of the center seat of the triple to ensure the maximum isolation between passengers seated next to each other. While passengers seated on the side seats, aisle and fuselage, continue to be positioned in the flight direction as usual, the passenger sitting in the center is facing backwards. So “Janus” is a two-faced seat, in fact this arrangement allows all three passengers to be separated with a shield made of transparent material that isolates them from each other, creating a protective barrier for everyone. Each passenger has its own space isolated from others, even from people who walk through the aisle. Each place of the "Janus" seat is surrounded on three sides by a high shield that prevents the breath propagation to occupants of adjacent seats. “Janus” seat is made of easy cleaning and safe hygienisation materials. The option is available with the shield in opaque material or with different degrees of transparency. #aviation #aircraftseat #airlines #economyclass #businessclass #welcomeonboard

A post shared by @ aviointeriors on

Glassafe

Een concept dat minder kosten met zich meebrengt is Glassafe en bestaat uit nieuwe geïnstalleerde kappen op bestaande vliegtuigstoelen. “Glassafe is gemaakt van transparant materiaal, om vliegen in Economy Class harmonieus en licht te houden”, legt Aviointeriors uit. “Maar het voldoet wel aan de doelstelling om een geïsoleerd volume rond passagiers te creëren. Dit om directe interacties via de lucht tussen reizigers te vermijden of te minimaliseren, om de kans op besmetting door virussen te verkleinen.

View this post on Instagram

“GLASSAFE” kit che può essere installato sulle poltrone attualmente esistenti per rendere più sicura la convivenza tra passeggeri che condividono il medesimo ambiente di viaggio. “Glassafe” è realizzato in materiale trasparente per rendere l’intera cabina armoniosa ed esteticamente leggera, ma perfettamente rispondente all’obiettivo di creare un volume isolato attorno ad ogni passeggero in modo da minimizzare contatti o interazioni via aerea tra passeggero e passeggero, così da ridurre la probabilità di contaminazione da virus o altro. “Glassafe” è disponibile in varie esecuzioni con sistemi di fissaggio adattabili a qualsiasi poltrona che ne permettono una facile installabilità e rimovibilità. Tutti selezionati per la loro facile pulizia e perfetta igienizzazione. “GLASSAFE” A kit-level solution that can be installed on existing seats to make close proximity safer among passengers sharing the same seat. "Glassafe" is made of transparent material to make the entire cabin harmonious and aesthetically light, but perfectly fulfilling the objective of creating an isolated volume around the passenger in order to avoid or minimize contacts and interactions via air between passenger and passenger, so as to reduce the probability of contamination by viruses or other. "Glassafe" is supplied in various executions with fixing systems to the seat that allow easy installation and removal. “Glassafe” can be supplied in opaque material or with different degrees of transparency, all easy cleaning and suitable for a safe hygienisation. #aviation #aircraftseat #airliners #businessclass #economyclass #welcomeonboard✈️ #madeinitaly🇮🇹

A post shared by @ aviointeriors on

Interessante concepten, maar we lezen nog niets over luchtcirculatie, wat betreft virusoverdracht het grootste probleem in een afgesloten drukcabine.

Aviointeriors

Het Italiaanse Aviointeriors ontwerpt al meer dan veertig jaar interieurs voor vliegtuigen. Lees hier meer over het het bedrijf en hun ideeën voor vliegen in Economy Class na de coronacrisis.

Check ook: 7 prachtige plekken op aarde die niet meer leuk zijn door overtoerisme

Reageer op artikel:
Is dit hoe vliegen in Economy Class eruit ziet na de coronacrisis?
Sluiten