Jan de Raab
Jan de Raab Health 2 nov 2019

11 gezondheidsvoordelen van het eten van vis

Dat vis veel gezondheidsvoordelen biedt, is algemeen bekend. Vis zit boordevol vitamine D en bevat daarnaast, afhankelijk van het type vis, veel Omega-3 vetzuren. Het is daarmee een van de gezondste voedingsmiddelen op de planeet. Hoog tijd om de belangrijkste eigenschappen van vis op een rij te zetten en je ervan te overtuigen waarom je vaker vis zou moeten eten.

  1. Vis bevat belangrijke voedingsstoffen die je anders niet veel binnenkrijgt

Vis zit boordevol voedingsstoffen die de meeste mensen niet via de reguliere (visloze) maaltijd binnen krijgen. Denk bijvoorbeeld aan hoogwaardige eiwitten, jodium en verschillende vitamines en mineralen. De vette vissoorten worden vaak als supergezond beschouwd. Dat komt vooral omdat vette vis, waaronder zalm, forel, sardines, tonijn en makreel, rijk zijn aan Omega-3 vetzuren, onmisbaar voor een goede gezondheid en een bron aan vitamine D.

Omega-3-vetzuren zijn cruciaal voor een optimale gezondheid. Ze helpen de lichaams- en hersenfuncties reguleren en verlagen het risico op tal van ziektes.

  1. Vis kan het risico op hartaanvallen en beroertes verlagen

Hartaanvallen en beroertes zijn de twee meest voorkomende oorzaken van vroegtijdig overlijden. Hoe je dat kunt voorkomen? Je raadt het al, door voldoende vis te eten. Vis zelf zal geen hartaanval of beroerte kunnen voorkomen, maar de voedingsstoffen die in vis zitten wel. Dat is geen loze uitspraak, uit talloze studies blijkt dat mensen die regelmatig vis eten een lager risico hebben op hart- en vaatziekten.

Uit een onderzoek onder ruim 40.000 mannen in de Verenigde Staten blijkt dat de mensen die regelmatig vis eten, 15 procent minder risico op hartaandoeningen hebben. Onderzoekers geloven dat vette vissoorten door hun hoge gehalte aan omega-3 vetzuren nog meer gezondheidsvoordelen hebben.

  1. Vis bevat voedingsstoffen die cruciaal zijn tijdens de ontwikkeling en groei

Omega-3-vetzuren zijn essentieel voor groei en ontwikkeling van de hersenen en de ogen. Het omega-3 vet docosahexaeenzuur (DHA) is vooral belangrijk voor de ontwikkeling van hersenen en ogen. Dit is dat ook de reden dat omega-3 wordt aanbevolen tijdens de zwangerschap en tijdens de periode waarin vrouwen borstvoeding geven. Op die manier krijgt de zuigeling via de moeder een flinke hoeveelheid Omega-3 vetzuren binnen, iets waar het kind van kan profiteren.

Dit is echter niet van toepassing op elke vissoort. Voor je dus dolenthousiast aan de slag gaat en een heerlijk vislasagne in elkaar gaat flansen, raadpleeg eerst de literatuur of vraag het je arts. Bepaalde vissoorten bevatten namelijk veel kwik, een stof die juist schadelijk kan zijn voor de ontwikkeling van de hersenen. Wil je het goed doen, beperk je dan tot het nuttigen van zalm, sardines en forel en eet niet meer dan 340 gram per week. Ook het eten van rauwe vis kun je beter vermijden (gerookte zalm bijvoorbeeld) als je zwanger bent.

  1. Vis is goed voor je emotie en geheugen

Met het ouder worden, vermindert ook de hersenfunctie. Terwijl milde achteruitgang normaal is, bestaan ​​er ook ernstige, vaak leeftijdsgerelateerde aandoeningen zoals de ziekte van Alzheimer. Uit veel studies blijkt dat mensen die meer vis eten, te maken hebben met een veel trager verlopend proces.

Eet je elke week vis, dan is de kans aanzienlijk groot dat de hoeveelheid ‘grijze stof’ in je hersenen groter is in vergelijking met mensen die minder vis eten. Die grijze stof is juist belangrijk voor zaken als emotie en het geheugen.

  1. Vis eten kan een depressie voorkomen

Een depressie is geen aangenaam ziektebeeld en kenmerkt zich door een slecht humeur, veel verdriet, verminderde energie en verlies van interesse in het leven en activiteiten. Hoewel het niet zo vaak wordt besproken als hartziekten of obesitas, is depressie momenteel een van ‘s werelds grootste gezondheidsproblemen. Studies hebben aangetoond dat mensen die regelmatig vis eten, minder snel met depressieve gevoelens kampen.

Talrijke onderzoeken onthullen ook dat omega-3-vetzuren depressies kunnen bestrijden en de werkzaamheid van antidepressiva aanzienlijk kunnen verhogen. Omega-3-vetzuren kunnen ook helpen bij andere mentale aandoeningen, zoals een bipolaire stoornis.

  1. Vis is een goede bron van vitamine D

We vertelden het aan het begin al: vis bevat veel vitamine D. In tegenstelling tot veel andere vitamines kan ons lichaam geen vitamine D aanmaken, we zijn dus afhankelijk van externe bronnen om te zorgen voor voldoende vitamine D. Naast zonlicht is vis een zeer eenvoudige manier om een eventueel vitamine D-tekort aan te vullen. Het werkt als een steroïde hormoon in je lichaam, bovendien is de kans groot dat je het ook echt nodig hebt.

Vis en visproducten behoren tot de beste vitamine D-houdende voedingsbronnen. Vette vis zoals zalm en haring bevatten de hoogste hoeveelheden. Een enkele portie (113 gram) gekookte zalmpakken bevat al 100% van de aanbevolen dagelijkse inname van vitamine D.

  1. Vis kan het risico op auto-immuunziekten verminderen

Auto-immuunziekten zoals diabetes type 1 treden op wanneer het immuunsysteem ten onrechte gezonde lichaamsweefsels aanvalt en vernietigt. De uitkomsten van verschillende studies koppelen omega-3 of visolie aan een verlaagd risico op diabetes type 1 bij kinderen, evenals een vorm van auto-immune diabetes bij volwassenen. De omega-3-vetzuren en vitamine D in vis en visolie kunnen hiervoor verantwoordelijk zijn.

Sommige deskundigen zijn van mening dat de visinname ook het risico op reumatoïde artritis en multiple sclerose kan verlagen, maar het huidige bewijs hiervoor is redelijk zwak te noemen.

  1. Vis kan astma bij kinderen voorkomen

Astma is een veel voorkomende ziekte die wordt gekenmerkt door chronische ontsteking van de luchtwegen. Het aantal gevallen van astma en gerelateerde klachten aan de luchtwegen is de laatste jaren echter toegenomen. Het is niet op voorhand uit te sluiten dat een verslechterd voedingspatroon hier mede schuldig aan is.

Studies tonen aan dat het regelmatig eten van vis kan zorgen voor een lager risico op het ontstaan van astma. Opvallend genoeg is er geen sprake van een duidelijk effect hiervan bij volwassenen.

  1. Vis kan het gezichtsvermogen op hoge leeftijd beschermen

Het ouder worden gaat in de regel gepaard met klachten. Niet zelden is naast het gehoor, het zicht een van de zaken die het eerste achteruit gaan. Gelukkig kun je met een uitgebalanceerd dieet veel doen om de zichtbare achteruitgang te vertragen. Met name visrijke voeding kan het zicht op hoge leeftijd goed houden en de ouderdomsverschijnselen vertragen. Er zijn aanwijzingen, alhoewel deze niet wetenschappelijk kunnen worden onderbouwd, dat Omega-3 vetzuren hier een belangrijke rol bij spelen.

  1. Het eten van vis kan de kwaliteit van je slaap positief beïnvloeden

Slaapstoornissen zijn de laatste tijd aan het toenemen. Aan de ene kant is dat het resultaat van een toenemende mate van stress, aan de andere kant is ons voedingspatroon eenzijdig geworden. Sommige onderzoekers zijn van mening dat het huidige voedingspatroon ervoor zorgt dat de hoeveelheid vitamine D afneemt, waardoor de kwaliteit van onze slaap achteruit gaat.

Uit een recente studie blijkt dat het eten van zalm in een frequentie van drie maal per week de slaap aanzienlijk kan verbeteren. Een van de verklaringen hiervoor is de hoeveelheid vitamine D in zalm.

  1. Naast de gezondheidsvoordelen is vis ook gewoon lekker

Vis is heerlijk en in veel gevallen gemakkelijk te bereiden. Ook goed voor je gezondheid, want minder stress in de keuken 😉 Alleen al deze reden zou voldoende moeten zijn om wat vaker vis op tafel te zetten. Een of twee keer per week vis eten wordt voldoende geacht om er de vruchten van te plukken.

Kies indien mogelijk wild gevangen vis in plaats van gekweekt. Wilde vis heeft meestal meer omega-3 vetzuren en is minder snel vervuild met schadelijke en verontreinigende stoffen.

Healthline

Reageer op artikel:
11 gezondheidsvoordelen van het eten van vis
Sluiten