Vier vetten die je best met mate mag consumeren

Misschien vind je het tijd om dat buikje eens kwijt te raken (of neem jij je voor om hier na de feestdagen mee te beginnen). Gezonde eetgewoontes betekenen verschillende dingen voor verschillende mensen, maar men denkt vaak ten onrechte dat bepaalde vetten slecht voor je zijn. Rekening houden met wat je eet is goed, maar je lichaam heeft ook vetten nodig. Dit zijn vier vetten die je best (met mate) mag consumeren.

Onverzadigde vetten

Onverzadigde vetten passen goed in een gezonde levensstijl. Onverzadigd vet kan namelijk bijdragen aan het verlagen van het LDL-cholesterol, het ‘slechte cholesterol’, van het bloed. Om de kans op hart- en vaatziekten aanzienlijk te doen verlagen, wordt aangeraden om verzadigd vet te vervangen door producten met onverzadigd vet.

Onverzadigde vetten zouden naast het LDL-cholesterol tegengaan, het ‘goede cholesterol’ (HDL) stimuleren. Tevens zijn onverzadigde vetten een aanrader voor mensen met een hoge bloeddruk. Onverzadigde vetten zitten onder andere in verschillende oliën, avocado’s en noten.

Weten wat je eet

Linolzuur

Linolzuur is een omega 6-vetzuur en gaat volgens mensfitness spierafbraak tegen. Ideaal voor na een intensieve training. Bovendien stimuleert het vetverbranding en gaat het vetzuur het gevreesde jojo-effect, het verschijnsel dat je snel aankomt na een heftig dieet, tegen.

Er zijn verschillende linolzuren. De juiste zuren vind je terug in eieren, gevogelte, vis en bepaalde plantaardige oliën. Er zijn ook studies die stellen dat linolzuur kan helpen kanker te voorkomen, maar dit is nog niet onomstotelijk bewezen.

MCT vetten

Middellange ketenvetzuren (MCT) verteren eenvoudig en worden snel door je lichaam opgenomen. Doordat de vertering van MCT soepel en snel verloopt, worden de reeds opgeslagen vetten eerder gebruikt, kortom: je MCT-vetten kun je prima in mate consumeren als je af wenst te vallen. MCT vind je vooral terug in palmolie en kokosolie.

Visolie

Visolie is goed voor het brein en voor het hart. Belangrijke stoffen voor onze hersenen zijn omega-3 en omega-6, vetzuren die met name in vette vis voorkomen. Vooral het DHA, één van de omega-3 vetzuren, is belangrijk voor ons geheugen en dus ook voor onze leerprestaties. Tevens is vette vis goed voor het hart en bloedvaten. Naast een broodje zalm, kun je ook visoliecapsules als supplement nemen.

Reageer op artikel:
Vier vetten die je best met mate mag consumeren
Sluiten