Sporten + fulltime werk = een uitdaging: op deze 5 manieren blijf je toch fit

Het is kwart over tien ‘s avonds op een woensdag wanneer het tot je door dringt: je hebt deze week nog helemaal geen sportschool van binnen gezien. Wel aan gedacht, maar dat telt niet. Wanneer het weer eens druk is op werk kan het ook een hele opgave zijn om ook nog eens te gaan gymmen, toch iets dat niet ‘zó noodzakelijk’ is. Op de onderstaande manieren blijf jij toch lekker fit.

Om enigszins gezond te zijn zou je volgens de Wereldgezondheidsorganisatie minimaal 150 minuten per week moeten bewegen. Dat mag ook 75 minuutjes sporten zijn, maar zelfs dat is niet zo eenvoudig als je fulltime werkt. Want als dat nou het enige zou zijn… Nee, je hebt zat verplichtingen. De truc is dan ook om een levensstijl te creëren waarin je voldoende beweegt en dat tegelijkertijd niet als een verplichting voelt. Hier is het recept voor wat subtiele fysieke activiteit.

Voeg een vleugje lopen toe aan het OV

De dooddoener. Waarom zou je een halte vroeger willen uitstappen als dat betekent dat je 15 minuten later thuis bent? Het antwoord is natuurlijk: omdat je je er beter door voelt. Dat kwartiertje wandelen verbetert je humeur (in tegenstelling tot te late bussen en stinkende medereizigers). Plus, in de frisse lucht waait de stress van werk zo weg. Vriendin ook blij, want die hoeft jouw eindeloze gemekker over Hans van Finance niet aan te horen. Doe dit vijf keer per week en je hebt al 75 minuten beweging in tha pocket.

Ga op avontuur

Vroeger was er niks erger dan de opmerking van je moeder dat je voor het donker thuis moest zijn. Het liefst had je dat eten overbodig was en school eigenlijk ook: hele dagen voetballen met je gappies was hetgeen dat je het liefste deed. Hoe zijn de tijden veranderd? Het spannendste wat je nu doet is je digitale sterspeler met een te lage teamgeest opstellen in de nieuwste FIFA of een nieuwe serie starten op Netflix. Vaak onder het genot van nou niet bepaald het meest voedzame eten.

Ga terug op avontuur in het weekend. Sleep je familie mee voor een boswandeling, ga fietsen met je maten (van café naar café, het moet leuk blijven) of probeer eens een nieuwe sport uit. Voetballen kon je ook niet goed en dat deed je óók het hele weekend.

Vergaderen kan ook waggelend

Moet je regelmatig vergaderen met slechts een paar mensen? Kom van die bureaustoelen af en praat elkaar al wandelend bij. Je krijgt een paar kostbare minuten van inspanning, en de kans is groot dat je ook productiever zult zijn. Onderzoek toont aan dat wandelen het creatief denken een boost geeft, het laat je letterlijk afwijken van de gebaande paden.

Nu kunnen we ons inbeelden dat je collega’s dit maar een raar voorstel zullen vinden. Je zult hen dus een klein beetje op weg moeten helpen. Op weg naar de verse koffie om precies te zijn. Had je hen al verteld dat die geweldige koffiezaak hier vlakbij zit, en dat jullie daar in alle rust kunnen spreken? Dat je al vergaderd hebt tegen dat jullie daar aankomen vinden ze vast niet erg.

E-mail is soms echt overbodig

E-mailen op werk. Het is een hele dagtaak. Je krijgt al genoeg mailverkeer binnen van klanten, laat die overbodige mailtjes intern daarom voortaan voor wat het is. Strek voortaan de benen en ga het gewoon vragen. Fysiek. LOPEN JA!

En nee, niet alleen gaan vragen bij die leuke chick van HR… Zelfs aan Hans van Finance kan het ‘t gewoon even in ‘t echie vragen.

Ga eens ergens anders lunchen

Deze tip is niet voor iedereen bruikbaar. Sommigen hebben een heerlijke lunch op werk en anderen hebben misschien niet zoveel lunch aanbod in hun omgeving. Maar als je dat eerste nou niet hebt en dat tweede wel, ga dan lekker buiten de deur lunchen. Zeker in de grote steden zit er zat in de buurt, zodat je ook niet steeds naar dezelfde (en toevallig ook meest dichtstbijzijnde) lunch toko hoeft.

The Telegraph

Reageer op artikel:
Sporten + fulltime werk = een uitdaging: op deze 5 manieren blijf je toch fit
Sluiten