Verstappen krijgt Party Mode van Honda en kan gaan strijden om pole position

Thomas Aalderink 8 jan 2019 Life

Blokkeerfries werd in 2018 verkozen tot woord van het jaar, maar in de Formule 1 was er een ander woord dat constant terugkwam. We hebben het dan natuurlijk over de Party Mode. Dankzij deze stand levert de motor nog meer vermogen waardoor Ferrari en Mercedes in de kwalificatie iedere keer ongrijpbaar waren voor Max Verstappen. Zijn Renault Motor beschikte namelijk niet over deze feestelijke functie. Gelukkig gaat dat in 2019 dankzij Honda anders zijn.

Het was in 2018 iedere keer hetzelfde liedje op zaterdag. In de training en eerste deel van de kwalificatie konden Max Verstappen en Daniel Ricciardo nog wel meekomen met Mercedes en Ferrari. Op sommige circuits waren ze zelfs sneller. Althans, totdat het derde en laatste deel van de kwalificatie begon. Als het echt om de knikkers ging, gooide de nummer één en en twee in de WK-stand het vermogen omhoog met hun Party Mode. Red Bull kon dat niet en moest maar aansluiten op plek vijf en zes.

Eindelijk een Party Mode voor Max Verstappen

Enorm frustrerend. Vooral voor Max, want mede daardoor heeft hij een bijzonder record in handen. Nog nooit won een coureur zo veel races zonder ooit op pole position te hebben gestaan. Er moest altijd minimaal één iemand ingehaald worden. Gelukkig gaat dat naar alle waarschijnlijkheid anders zijn in 2019. Red Bull-adviseur Helmut Marko heeft vandaag namelijk bekend gemaakt dat de nieuwe Honda motor over een Party Mode gaat beschikken.

In deze stand wordt de motor zwaarder belast in ruil voor meer vermogen. Deze kan dus niet constant gebruikt worden, maar dat doet er in de kwalificatie ook niet toe. Eén goed rondje in Q3 kan tenslotte genoeg zijn. Vorig seizoen had Max Verstappen deze optie niet omdat de Renault motor geen Party Mode had. Op dat punt is de nieuwe krachtbron van Honda nu al een verbetering ten opzichte van het Franse blok.

Betrouwbaarheid van de Honda kan een probleem worden

En dat is niet het enige. Helmut Marko liet tegenover Motorsport.com weten dat Honda nu al beter presteert dan de Renault motor die vorig jaar in de auto van Red Bull lag. “De Honda-motor is nu al beter dan de Renault-krachtbron. Als je onze gps-data combineert met de data van Honda, dan zullen we in de buurt van Mercedes en Ferrari komen.”

Op het gebied van vermogen lijkt het dus wel goed te zitten, maar het is niet alleen hosanna. Uiteindelijk wordt de meeste constante auto meestal wereldkampioen. Ook betrouwbaarheid is daarom belangrijk en op dat punt moet Honda zich nog echte bewijzen. “We zijn ons ervan bewust dat het met de betrouwbaarheid soms nog wat lastig kan worden en dat we het seizoen waarschijnlijk niet met drie motoren kunnen uitrijden. Maar als je de juiste circuits uitkiest voor die gridstraffen, dan kun je binnen een paar ronden alweer vooraan meedoen.”

Wintertests

Hoe het zit met de betrouwbaarheid en het vermogen is nog maar afwachten. De eerste indicatie gaan we al snel krijgen, want volgende maand komen de nieuwe auto’s voor het eerst naar buiten. Op 18 februari begint namelijk de eerste testweek. We gaan het zien!

Bij Honda gaat de ontwikkeling dus de goed kant op, maar dat is bij Mercedes minder het geval. Benieuwd wat er bij de Duitsers niet zo lekker loopt? Klik dan hier.

NU

Reageer op artikel:
Verstappen krijgt Party Mode van Honda en kan gaan strijden om pole position
Sluiten