Thomas Aalderink
Thomas Aalderink Formule 1 22 jul 2021
Leestijd: 4 minuten

Crash Verstappen en Hamilton legt onoplosbaar Formule 1-probleem bloot

De enerverende Grand Prix van Silverstone ligt al even achter ons, maar de storm die volgde is pas net gaan liggen. De Formule 1-wereld was dagenlang een broeinest van discussie. Het onderwerp: de crash tussen Verstappen en Hamilton. Inmiddels zijn de fans tot bedaren gekomen en richt de sportjournalistiek zich op de Olympische spelen. Tijd om eens rustig te kijken naar de echte bron van het probleem.

Dat zijn de regels binnen de Formule 1, en vooral de straffen die daarbij horen. Onder leiding van Michael Masi hebben de stewards een paar smaken waar ze uit kunnen kiezen. Welke het wordt, is afhankelijk van hoe ver iemand over de lijn gegaan is. Ze kijken de beelden terug, vergelijken deze met vergelijkbare incidenten uit het verleden en trekken een conclusie. Simpel.

Het was de juiste straf

Zo ging het ook in de situatie tussen Max Verstappen en Lewis Hamilton. Vandaar dat de stewards ook de juiste straf hebben gegeven. In het heetst van de strijd riepen ook wij dat Hamilton een zwarte vlag (diskwalificatie) had moeten krijgen. Maar naarmate de tijd ons kalmeerde, moesten we toch ons oordeel herzien. De stewards hebben de juiste keuze gemaakt, maar dat betekent niet dat het resultaat rechtvaardig was.

De uitleg die de Formule 1 gaf, is kraakhelder: het was een race incident waarbij Hamilton meer schuld had dan Verstappen. Korter en duidelijk wordt het niet. Er werd geracet op het scherpst van de snede en Lewis Hamilton wist dat dit zijn laatste kans was. Als hij er na Cops niet voorbij was, zou hij Max Verstappen in Maggots, Becketts en Chapel zien verdwijnen. Pas bij de podiumceremonie zou de regerend kampioen dan weer naast Max staan.

Probleem in de Formule 1

Gedreven door wanhoop ging Hamilton voor zijn laatste kans. Cops kun je met die snelheid wel halen, maar niet met deze lijn die Lewis had. Dat houden de banden niet, en dus onderstuurde de Brit naar buiten. Max Verstappen gaf wel wat ruimte, maar niet genoeg. Wanneer beide coureurs zo weinig willen toegeven, is er geen ruimte voor fouten. De inschattingsfout van Hamilton was groter dan de veiligheidsmarge die Max Verstappen hield. De uitkomst is bekend.

Afgaand op bovenstaand verhaal is een straf van tien seconden prima uit te leggen. Helaas is er in Formule 1 een onoplosbaar probleem. Je wordt alleen gestraft voor het incident, niet voor de gevolgen voor het slachtoffer. Of Max Verstappen nu verder kan of niet doet er niet toe. En daar zit de pijn. Hamilton wordt gestraft voor het veroorzaken van een race incident, niet voor het feit dat hij zijn concurrent in het WK uitgeschakeld.

Max Verstappen heeft gewoon pech

Dit probleem is alles behalve nieuw. Het gebeurt constant. Kijk bijvoorbeeld naar de Grand Prix van Oostenrijk waar Norris zich iets te breed maakt en Perez de grindbak induwt. Perez is, zonder dat hij er iets aan kan doen, zijn kans op een goed resultaat kwijt. Norris krijgt een tijdstraf, maar zit een een positie dat hij deze zo kan wegrijden. De dader heeft amper pijn, het slachtoffer wel. Ook Verstappen is zoiets wel eens overkomen. In 2017 maakte hij de fout in Hongarije, maar was het Ricciardo die toen uitviel.

Fans en experts zijn klaar met Lewis Hamilton: ‘Respectloos’

In de Formule 1 (en andere raceklassen) wordt het slachtoffer vaak harder gestraft dan de aanstichter. Dat is altijd al zo geweest, maar in het geval Verstappen vs. Hamilton was dat in het kwadraat. Niet omdat de situatie zo duidelijk was, maar omdat de gevolgen zo groot zijn. Het gebeurt niet vaak dat de nummer twee in het WK de leider in het klassement op de baan uitschakelt. Max verstappen ziet zo zijn voorsprong in het WK plotsklaps verdwijnen, zonder dat het zijn schuld is.

Dit los je niet op

De enige oplossing is om bij het straffen rekening te houden met de gevolgen. Helaas is dat enorm lastig, én je moet je afvragen of dat überhaupt wel wenselijk is. Het is lastig omdat je tijdens een race niet weet wat er nog gaat gebeuren. Hoe kun je dan bepalen wat de uiteindelijke gevolgen zijn? En zelf als je de dader om die reden harder aan zou pakken, dan nog schiet het slachtoffer er vaak niks mee op.

Hamilton vs. Verstappen krijgt staartje: Red Bull wil straf die we zelden zien

Daarnaast is het echt de vraag of je dit wel moet willen. Je ziet nu vaak al dat er enorm veel discussie is over de hoogte van straffen. Dat wordt alleen nog maar ergers als je nog meer variabelen gaat toevoegen. Dit maakt het werk voor de marshalls praktisch onmogelijk.

Dit hoort gewoon bij de Formule 1

Daarnaast kom je dan in hele lastige vraagstukken. Moet je Lewis Hamilton diskwalificeren vanwege een race incident dat hij veroorzaakt, alleen omdat Max Verstappen uitvalt? Als je dat gaat doen, is het einde zoek. Het enige wat we kunnen doen, is accepteren dat dit een onderdeel is van Formule 1. Het hoort bij de sport en dat moet je zo laten. Formule 1 kan verschrikkelijk mooi zijn, en dat komt grotendeels door de tragiek die er soms tegenover staat.

Schrijf je in voor Manners Weekly!

Elke vrijdag echte verhalen regelrecht in je mailbox.