De P3 van Verstappen is een tegenvaller, maar er is hoop voor zondag

De eerste Formule 1 kwalificatie van 2020 is achter de rug. Eindelijk wordt er weer geracet. Max Verstappen kwam in Oostenrijk met een derde plek goed uit de startblokken. Toch zal Red Bull Racing zich na afloop nog even achter de oren krabben. Het gat met Mercedes is groter dan gehoopt werd, maar er is hoop voor morgen.

Max Verstappen kijkt morgen bij de start tegen de kont van Bottas aan. De Fin pakte vandaag de poleposition. Schuin voor de Nederlander staat Lewis Hamilton opgesteld. De Engelsman was iets meer dan een honderdste langzamer dan zijn teamgenoot. Het gat naar nummer drie Max Verstappen was aanzienlijk groter. Meer dan een halve seconde kwam de Nederlander te kort.

Mercedes ouderwets dominant

Dat de Mercedes weer bovenaan de tijdenlijst staat, komt niet als een verrassing. Toch was er in de aanloop naar de seizoenstart de hoop dat Red Bull Racing er dicht op zou zitten. Dat is dus niet het geval. Een halve seconde is een flinke gat in de Formule 1. Zeker omdat de Red Bull Ring een korte baan is. Op een circuit als Silverstone zal het gat waarschijnlijk nog groter zijn.

Betekent dit dat we het hele seizoen weer gaan kijken naar hoe Mercedes de wereldtitel gaat ophalen? Die kans is zeker aanwezig. Toch kan er nog genoeg gebeuren. Op de lange termijn door aanpassingen en updates aan de auto, maar ook op de korte termijn. De punten worden namelijk pas op zondag verdeeld en dan kan alles anders zijn.

Max Verstappen heeft een voordeel…

Een race over tientallen rondes is heel wat anders dan één rondje volle bak rijden. Vorig jaar kon de Red Bull van Max Verstappen in de race vaak prima meekomen met de Mercedes. Op vrijdag liet de Nederlander weten tevreden te zijn over de long runs. De kans is dus zeker aanwezig dat we ook morgen weer een mooi gevecht gaan zien om de overwinning.

Wat we ook niet mogen vergeten is dat Max Verstappen een extra wapen heeft voor morgen. In Q2 van de kwalificatie zette de Nederlanders zijn snelste tijd op de medium band. Dit betekent dat hij hier morgen op gaat starten. Deze slijt minder snel dan de zachte band waar de rest van de top tien op start.

…maar dat ook tegen hem werken

Max Verstappen kan dus langer doorrijden en heeft meer opties in zijn pitstop strategie. Dit kan morgen een flink voordeel zijn. Helaas kan de gele medium band ook tegen Max Verstappen gaan werken. Hoewel deze minder snel slijt, heeft hij ook minder grip. Dat betekent langzamere rondetijden, maar het grootste gevaar is de start.

Max Verstappen zal bij de start vooral achter zich moeten kijken. Bottas en Hamilton zullen op de zachte band (met meer grip) waarschijnlijk te snel weg zijn. Verstappen moet zorgen dat hij daar zo dicht mogelijk achter zit. Dat zal niet gemakkelijk worden, want achter hem staan Norris, Albon en Pérez op de zachte band in de aanvalsmodus.

Wordt het drie op rij voor Max Verstappen?

Mocht Max Verstappen na de eerste paar bochten achter Norris, Albon en/of Pérez liggen, dan kan het een moeilijk verhaal worden. In dat geval kunnen de Mercedessen wegrijden en is het voordeel van de medium band mogelijk niet meer genoeg om de race te winnen.

Gelukkig is de Formule 1 alles behalve voorspelbaar. Kijk naar vorig jaar toen Max Verstappen, op de gele band, een dramatische start had. Niemand dacht dat het nog goed zou komen, maar anderhalf uur later klonk het Wilhelmus tijdens de podiumceremonie. Er is dus genoeg reden om morgen om 15:10 klaar ze zitten voor de Grand Prix van Oostenrijk.

Reageer op artikel:
De P3 van Verstappen is een tegenvaller, maar er is hoop voor zondag
Sluiten