Media

Hoeveel mensen gaven Facebook de bons na het #ByeByeFacebook event van Lubach?

Lubach is een man van zijn woord

In het verleden bleek al vaker dat Arjen Lubach redelijk wat invloed heeft op de maatschappij. Zo zette hij de dames van de Green Happiness terecht en ging zijn The Netherlands Second video viral. In de laatste aflevering van Zondag met Lubach riep hij op om massaal Facebook te verwijderen, maar pakte het ook uit zoals hij zelf zou willen?.

Desondanks het advies van onze collega’s van One More Thing hebben toch ruim tienduizend mensen hun middelvinger naar het sociale medium opgestoken. Ook zij deden onlangs nog een poll waarin ze hun lezers vroegen of zij Facebook zouden verwijderen, maar het merendeel zei toen te blijven. Lubach ging een stap verder in zijn aflevering van 8 april.

10k minder

Het aantal is op zich niet heel schokkend. In 2016 telde Facebook bijna 10 miljoen gebruikers. Een leegloop kun je het dus niet noemen. Hij noemt zelf dat hij zoveel losgemaakt heeft bij zoveel mensen, maar het resultaat van zijn #ByeByeFacebook campagne is discutabel.

Arjen Lubach wilde Mark Zuckerberg dus flink laten schrikken. Dat is niet helemaal gelukt. Slechts 1,03 procent heeft zijn account achtergelaten. Het is daarnaast moeilijk te peilen hoe veel mensen na het #ByeByeFacebook event hun profiel deactiveerden. Nu.nl nam een steekproef af die concludeerde dat tienduizend mensen hun account hadden opgezegd. De steekproef werd echter afgenomen tijdens Lubach’s event die van 20:00 tot 0:00 plaatsvond en geeft geen verdere informatie over het aantal mensen die na die tijd stopte met Facebook.

Later Lubach

Ere wie ere toekomt, Arjen heeft zijn volledige Facebook-afdruk uitgewist. Zijn Zondag met Lubach-pagina is ook niet langer vindbaar. Hiermee heeft hij zichzelf afgesloten van 14.000.000 volgers. Zoals met elk relletje volgen er meer bekende mensen meegaan. Cabaretiers Thijs van Domburg en Diederik de Wit gingen Arjen achterna.

Arjen Lubach heeft zijn personeel echter niet verplicht om Facebook te verlaten. Wel probeert hij iedereen ervan te overtuigen om toch te stoppen met het onbewust doorgeven van persoonlijke data middels het netwerk. Is het nu dan klaar met onbewust datalekken? Het antwoord hierop is moeilijk te geven. Je verwijdert Facebook namelijk niet, maar je deactiveert je account. Log je jezelf niet in voor 30 dagen, dan zou het account naar verluidt compleet worden gewist, maar sceptici beweren dat je altijd in het archief zal blijven.

13-04-2018 - Rajno van Wilgenburg