Zo verdient Netflix miljoenen (en geven ze deze ook weer uit)

Meer en meer verandert Netflix van een aanbieder van films en series naar een producent van eigen content, zoals ook HBO dat doet. Maar kan Netflix al die peperdure producties wel betalen? Dit artikel geeft een inkijkje in de business achter het enorm populaire medium, dat het ‘normale tv-kijken’ langzaam vernietigt.

De bedragen die worden neergeteld om een serie te produceren, zijn enorm. Het prijskaartje dat aan House of Cards hangt – een Netflix Original – is een duizelingwekkende honderd miljoen dollar voor twee seizoenen. Netflix’s CEO Reid Hastings is daarentegen niet huiverig om zijn grote ambities met de wereld te delen; vijf series per jaar van het formaat House of Cards moeten de standaard worden. Hoe kan een bedrijf dat niet aan reclames doet en geen connectie heeft met een ander groot (media)bedrijf toch zulke enorme bedragen aftikken? Van die acht euro voor het meest uitgeklede abonnement, kunnen ze het toch niet redden?

Toch wel

Om een seizoen per jaar van House of Cards te maken, is vijftig miljoen dollar nodig. Zet dat tegenover over de 94 miljoen huidige abonnees en voilà: je snapt waar het geld vandaan komt.

Voor elke aflevering van Mad Men telt Netflix een miljoen dollar neer

Aan de andere kant betaalt Netflix miljoenen aan licenties om films en series van andere producenten te mogen streamen. Een dealtje om een jaar lang content van Paramount, Lionsgate en MGM te delen, kostte het bedrijf een slordige tweehonderd miljoen dollar. Daar kun je dus vier keer een serie als House of Card van produceren.

Schraal aanbod

Het is een vaak gehoorde kreet: het filmaanbod op Netflix, zeker in Nederland, is aan de magere kant. Netflix zet alle zeilen bij om de bibliotheek zo compleet mogelijk te maken, maar de producenten hebben de macht in handen. Zij kennen het succes van Netflix en hebben de bedragen daarom met enorme percentages verhoogd. Zo maakte Netflix in 2008 een deal met productiebedrijf Starz voor dertig miljoen dollar. Toen een soortgelijke deal rond 2011 aan de orde kwam, werd Netflix vriendelijk de deur gewezen toen ze met ‘slechts’ het tienvoudige op de proppen kwamen; het was niet genoeg voor Starz. Ook andere bedrijven profiteren van de enorme cash flow van Netflix. Voor elke aflevering van Mad Men wordt een miljoen dollar overgemaakt naar AMC en ook Disney en Epix ontvangen jaarlijks honderden miljoenen. Je snapt het: eigen content is koning.

House of Cards

Ondanks het soms karige aanbod, blijft het aantal abonnees constant stijgen. De key is om minstens één klapper te creëren waarvoor abonnees met liefde acht euro aftikken. Alle ‘extra’ content is mooi meegenomen. House of Cards is zo’n klapper. Een aflevering  kost zo’n drie miljoen meer dan een gekochte aflevering van Mad Men, maar de hype en het aantal nieuwe abonnees maken het meer dan waard. Vrijwel niemand werd immers lid van Netflix om Mad Men te zien.

Verslaving

Het blijft voor Netflix touwtrekken tussen abonnees, productiebedrijven en eigen content. Het aanbod moet goed genoeg zijn om abonnees binnen te harken, terwijl de kosten moeten dalen om te overleven. De koers van Netflix is daarentegen zo klaar als een klontje: het bedrijf heeft inmiddels honderden eigen producties op z’n naam staan. Dat zijn natuurlijk niet allemaal House of Cards-waardige series, maar het punt is duidelijk: betaal ons een klein bedrag, dan fixen wij de beste eigen content. Niet voor niks kun je de eerste maand gratis kijken, het is de perfecte periode om verslaafd te raken en keer op keer terug te komen voor een verse shot. A dealers wisdom. 

Reageer op artikel:
Zo verdient Netflix miljoenen (en geven ze deze ook weer uit)
Sluiten