Jan de Raab
Jan de Raab Health 6 apr 2019

Volgens de wetenschap leef je langer en gezonder met dit strikte dieet

Een veganistisch dieet is niet alleen een trend, het blijkt nu ook nog eens wetenschappelijk aantoonbaar dat je er langer door leeft. Voor je dus in een semi-sarcastische bui gaat zeggen dat konijnenvoer niet echt je ding is, kan het wel slim zijn om vlees even te laten staan.

Amandel melk, tofu en een broodje vegaworst. Misschien is het niet het meest verleidelijke idee om zo je dag te beginnen, maar het kan wel erg verstandig zijn. Volgens een nieuwe studie is het laten staan van dierlijke producten niet alleen gezond, maar zijn ook de bijeffecten enorm interessant.

Gezond en lang leven is niet moeilijk

Zo heeft onderzoek in het verleden al uitgewezen dat het gebruik van plantaardige voeding het risico op kanker verminderd. Ook de kans op hartaandoeningen en bloeddrukproblemen nemen af als je geen vlees meer zou eten. De laatste studie, gepubliceerd in The Journal of Nutrition, liet de impact zien van verschillende diëten op antioxidanten zoals carotenoïden. Ze zagen daardoor dat veganisten de meeste antioxidanten in hun lichaam hebben, vermoedelijk omdat ze meer groenten en fruit in hun dieet hebben.

De studie

Voor de studie werden 840 mensen gevolgd die vijf verschillende eetstijlen volgden: veganisten (geen dierlijke producten), lacto-ovo-vegetariërs (eieren en zuivel zijn toegestaan, maar vis en vlees zijn off-limits), pesco-vegetariërs (mensen die wel vis maar geen vlees eten), semi-vegetariërs (vlees wordt minder dan eens per week geconsumeerd, maar wel elke maand) en niet-vegetariërs.

De deelnemers aan het onderzoek gaven bloed-, urine- en vetmonsters af. De wetenschappers bestudeerden en analyseerden deze monsters op de hoeveelheid antioxidanten, verzadigd vet, onverzadigd vet en vitamineniveaus. Veganisten hadden volgens de onderzoeksresultaten de meeste carotenoïden (een antioxidant), evenals isoflavonen en enterolacton, een stof die de ontstekingen kan verminderen.

De gelegenheid vegetariër heeft pech

Veganisten hadden daarnaast ook meer omega-3-vetzuren. Dat is opvallend omdat die stof juist in grote hoeveelheden in vis wordt aangetroffen. Walnoten, lijnzaad en chiazaden zijn echter allemaal plantaardig en bevatten grote hoeveelheden omega-3 vetzuren. Hoewel vegetariërs soortgelijke biomarkers hadden, waren de resultaten voor semi-vegetariërs anders dan die voor vleeseters. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat je vlees moet opgeven als je langer wilt leven. Deze studie kan echter wel een goede motivatie zijn om meer plantaardige producten te gebruiken.

Toch geen veganistisch dieet?

Zie je het echt niet zitten om geen vlees meer te eten? Dan past het carnivoor dieet misschien beter bij je. Of dat ook werkt lees je hier.

Mens Health

Reageer op artikel:
Volgens de wetenschap leef je langer en gezonder met dit strikte dieet
Sluiten