A. de Jong
A. de Jong Health 17 jul 2019

5 veel gemaakte fouten in de sportschool volgens een personal trainer

We spraken onlangs kort met Erik Huizinga, personal trainer en redacteur bij FIT.nl, over ‘fouten’ die hij regelmatig gemaakt ziet worden in de sportschool. Hieronder vind je de vijf meest voorkomende misvattingen.

Veel gemaakte fouten in de sportschool

“Tijdens mijn werk als personal trainer zie ik vaak dat veel sporters niet het maximale uit hun training haalden. Dit is zonde”, aldus Huizinga. “Door deze fouten in de sportschool te voorkomen zorg je ervoor dat je effectiever traint en de kans op een blessure verkleint.”

1. Trainen zonder doel

“Ik zie geregeld sporters in de sportschool die geen duidelijk doel hebben, een van de meest gemaakte fouten. Dit zorgt er vaak voor dat je minder gefocust bent en niet goed weet waar je mee bezig bent. Een duidelijk doel helpt om je handelingen meer meetbaar te maken. Zo weet je vervolgens beter wat wel of niet werkt. Hierdoor kun je effectiever trainen. Mijn advies is dan ook om een duidelijk doel op te stellen en te trainen met een trainingsschema en je progressie op te schrijven.”

2. Geen goede uitvoering

“De tweede fout die veel sporters maken is om een oefening verkeerd uit te voeren. Dit vergroot de kans op blessures. Een goede uitvoering is essentieel. Raadpleeg bij twijfel altijd een ervaren trainer in de sportschool.”

3. Te zwaar trainen

“Vooral mannen hebben hier last van, om helemaal tot het gaatje te gaan en zware gewichten te pakken. Ik heb mezelf hier ook regelmatig schuldig aan ondervonden. Terwijl dit onverstandig is om te doen. Je kunt beter de belasting geleidelijk opbouwen en ervoor zorgen dat je de meeste sets nog wat overhoudt in de tank. Het gaat er in een sportschool niet om wie de zwaarste gewichten tilt.”

4. Veel buikspieren trainen om buikvet te verliezen

“Waarschijnlijk komt het idee dat door je buik te trainen je buikvet verbrandt nog vanuit de reclames op televisie. Maar helaas is dit niet waar. Je lichaam verbrandt op willekeurig plaatsen vet. Wanneer je lang genoeg afvalt zal je buikvet ook afnemen. Check deze 11 voedingstips die je helpen bij het kweken van een sixpack.”

5. Te hoge verwachtingen

“De laatste valkuil waar mensen intrappen is dat ze te hoge verwachtingen hebben. Het is bijvoorbeeld niet mogelijk om na drie maanden sportschool een supergespierd lichaam te hebben. Hier gaan vaak wel een aantal jaren van consistent hard werken overheen. En die jaren voelen als oneindig lang als je keihard trainen en op je voeding letten niet leuk vindt. Mijn laatste tip is dan ook om niet te hoge verwachtingen te hebben en je vooral te richten op het proces waarbij je stapje voor stapje beter wordt.”

Reageer op artikel:
5 veel gemaakte fouten in de sportschool volgens een personal trainer
Sluiten