‘Angstaanjagende’ e-bike commercial verboden in Frankrijk
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.manners.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F07%2Fvan-moof-e-bike-vanmoof-elektrische-fiets-reclame-commercial.jpg)
Grote kans dat je wel eens gehoord hebt van VanMoof. Met hun minimalistische fietsen wisten ze Nederland te veroveren en ook de e-bikes slaan goed aan. Inmiddels is Nederland een veel te kleine markt voor VanMoof, dus is het tijd om Europa over te nemen. Hun eerste tv-commercial is daarin een belangrijk wapen, maar deze elektrische fiets commercial zal niet te zien zijn in Frankrijk.
De commercial is onderdeel van een grote internationale campagne genaamd ‘Time to ride the future.’ Met deze campagne wil VanMoof mensen verder laten kijken dan de auto. Het is tijd voor vervoersmiddelen die beter zijn voor onze wereld, zoals de elektrische fiets. Om dat duidelijk te maken hebben ze gekozen voor een kunstzinnige reclame met een duidelijke boodschap.
Elektrische fiets commercial van de buis gehaald
In de commercial hieronder zie je in de auto een reflectie van de huidige stand van zaken. Raffinaderijen die overuren draaien, files en auto ongelukken. Vervolgens smelt de auto en wordt duidelijk wat volgens VanMoof een beter alternatief is: hun elektrische fiets. Een bijzondere commercial met een boodschap waar je niet omheen kan.
Hier heb je de reclame misschien al voorbij zien komen (bijvoorbeeld op televisie of YouTube), maar in Frankrijk is dat niet het geval. De Franse reclamewaakhond ARPP heeft de elektrische fiets commercial namelijk verboden. De organisatie geeft als reden dat bepaalde beelden de auto industrie een slechte naam geven. Ook zou deze commercial een angstklimaat veroorzaken.
Franse waakhond opnieuw in opspraak
Het is zeker geen doorsnee elektrische fiets reclame, maar om deze dan meteen te verbieden gaat misschien wat ver. Toch komt het niet helemaal als een verrassing dat de ARPP hard optreedt. Dit is namelijk niet de eerste keer dat ze het middelpunt zijn van controverse. De organisatie is daar in het verleden ook al meerdere keren op aangesproken. Goede doelen organisatie Greenpeace en Médecins du Monde wezen ARPP al eerder op hun gebrek aan neutraliteit.
Precies wat VanMoof wil bereiken
Mede-oprichter van VanMoof Taco Carlier is in ieder geval niet verbaasd dat hun elektrische fiets reclame stof doet opwaaien. “Het is een aanzet tot actie, een kans om het verleden achter ons te laten en echte vooruitgang te boeken die iedereen ten goede komt. De status quo bevragen zal altijd een confrontatie opleveren, maar dat wilden we vanaf het begin al bereiken,’ aldus Taco.
Benieuwd naar de elektrische fietsen van VanMoof? Lees dan hier onze review van hun gloednieuwe S3 e-bike.