V-Rally 4 Review: Rallygame met verschillende gezichten

Wie van spektakel houdt in zijn racegames, kan in rally-games heerlijk losgaan. Elke bocht die je tijdens een proef tegenkomt wil je perfect nemen om op die manier tijdwinst te pakken ten op zichte van je tegenstanders. Zo scheur je met 200 kilometer over zanderige ondergronden terwijl je naar een haarspeldbocht toe rijdt en dan vol op de rem moet gaan. Met V-Rally 4 hebben we een nieuwe rally-game te pakken.

De V-Rally-reeks stamt uit de tijd van de goede oude PlayStation en was destijds een alternatief op de uitstekende Colin McRae-games. V-Rally 4 is gemaakt door dezelfde ontwikkelaar die vorig jaar nog een officiële WRC-game uitbrachten. Die serie heeft laatste jaren stappen vooruit gezet, waardoor je zou denken dat V-Rally 4 goed is. En eerlijk is eerlijk, de game heeft goede elementen, maar kent ook problemen.

V-Rally 4 – Launch Trailer | PS4

Let’s celebrate the release of V-Rally 4 with a trailer that presents the different disciplines of the game. Speed, sensations, and spectacle are to be expected! https://vrallygame.com ©2018 Published by Bigben Interactive and developed by KT Racing. Manufacturers, vehicles, names, brands and associated imagery featured in this game are trademarks and/or copyrighted materials of their respective owners.

V-Rally 4 en zijn wegligging

Het grootste probleem van V-Rally 4 is dat de wegligging bij verschillende wagens en ondergronden nogal anders is. Het ene moment zit je in een wagen waarbij je het gevoel hebt dat alles onder controle hebt, terwijl je in een andere auto compleet niet op de weg kan blijven. Dat is het probleem wat ik bijvoorbeeld met de eerste auto had, waarbij die wagen als een soort van tutorial op weg probeert te helpen. De kans is echter groot dat je na deze race je stuur gelijk aan de wilgen hangt. Maar geloof me: het wordt beter. Mits je de juiste auto’s vindt. Wat dat betreft is het belangrijk om voor de aanschaf van een nieuwe wagen een proefritje te maken.

V-Rally 4

Qua opbouw zit V-Rally 4 goed in elkaar. Je begint met een klein bedrag en wat beperkte mogelijkheden qua races. Maar door races te winnen, verdien je geld en gaan er meer deuren open. Ook bouw je je team op. Zodoende heb je het gevoel dat je constant vooruitgang boekt en daardoor wilde ik steeds weer verder gaan.

Genoeg variatie

Daarnaast is het goed om te zien dat de game best wel wat variatie kent. Naast de standaard Rally-modus kun je bijvoorbeeld ook aan de slag met Rally Cross (met meer auto’s over een circuit scheuren), Hillclimb (tegen de berg opscheuren) en Buggy’s. Elke classe rijdt weer net wat anders en zorgt voor een fijne afwisseling.

V-Rally 4

Naast de matige besturing van sommige wagens, ziet de game op visueel gebied niet heel erg sterk uit en zijn er geen officiële races in de game te vinden. Op die manier voelt het wel wat karig aan en is de game zeker niet voor iedereen geschikt.

V-Rally 4

Mocht je een Xbox One hebben, dan hebben we in elk geval voor één van onze lezers de mogelijkheid om de game gratis te proberen. We mogen van de uitgever namelijk één exemplaar weggeven. Het enige wat je daarvoor moet doen is een mail sturen naar [email protected], warbij je aangeeft kans te willen maken op de game. V-Rally 4 is nu beschikbaar voor de PlayStation 4, Xbox One en pc.