Redactie
Redactie Grooming 6 sep 2019

Jimmy Choo ‘Urban Hero’: heerlijke mannengeur met een vleugje street-art

Urban Hero is de nieuwe mannengeur van Jimmy Choo en is deze week gelanceerd. Wat heeft de beroemde L’Atlas daarmee te maken?

L’Atlas staat in zijn atelier vol doeken. Hij grijpt zijn verf en trekt de nacht in. Artistiek gevoelig en tegelijkertijd rebels van aard, zo is deze veertiger. Hij draait zijn karaktervolle hoofd, werpt een blik over zijn schouder en spreekt zijn motto uit: ‘Urban Hero’.

Introducing Urban Hero | Men’s Fragrance | Jimmy Choo

An ode to the mysterious and confident Jimmy Choo man, Urban Hero is a woody fragrance with vibrant undertones. Step inside the campaign with graffiti artist L’Atlas. Discover now at JimmyChoo.com bit.ly/2lwx2MD

Het is een beeld uit de reclamevideo van de nieuwe mannengeur van Jimmy Choo, die deze week verschenen is. L’Atlas – oftewel de Franse schilder, fotograaf en video-artiest Jules Dedet – prijst daarin die nieuwe geur aan. Urban Hero is een ode aan de mysterieuze en zelfverzekerde Jimmy Choo-man. ‘Met een ondeugende knipoog combineert die verfijning met een vleugje rebelsheid. Een kunstenaar in hart en nieren, met de stadse nacht als zijn schilderdoek’. Tja, zoals die L’Atlas dus. De street artist is het gezicht van de campagne, volgens Jimmy Choo de belichaming van de moderne man en een echte urban hero.

Eerbetoon aan street artists

Omdat het merk met de geur de nieuwe mannelijkheid viert, worden de codes van de street-art bewerkt met een betekenisvol verhaal voor elke urban hero. Dat is onder meer te merken bij de flacon en de verpakking. De veldflesvormige glazen flacon is gedeeltelijk bekleed met metaal en heeft een chromen afwerking met spiegeleffect, een eerbetoon aan de metaalverf gebruikt door street artists. De verpakking heeft een reliëf met een dynamisch zwart grafisch lineair ontwerp geïnspireerd op de kunstwerken van L’Atlas.

jimmy-choo-urban-hero
Bron: Jimmy Choo

Kenners zullen L’Atlas bij Urban Hero wel herkennen. De Fransman studeerde kalligrafie in verschillende landen en culturen. Wat hij vooral wilde: een universele beeldtaal creëren met eindeloze variaties. Daarmee werkt en vernieuwt de straatartiest telkens weer, nu ook voor Jimmy Choo.

Parallel L’Atlas en Urban Hero van Jimmy Choo

“Je kunt een parallel maken tussen deze parfum en mijn schilderijen”, vindt L’Atlas. “De frisheid van de citroenkaviaar is gekoppeld aan de witte kleur in mijn werk. Het intense hout en de zwarte peper komen overeen met de zwarte kleur die je in mijn werk vindt.” Daarmee heeft de kunstenaar, wiens werken in galerijen in de hele wereld te zien zijn, de geur gelijk ook uitgelegd.

jimmy-choo-urban-hero-05
Bron: Jimmy Choo
De lancering in Berlijn
Oude industriehal, rokerige waas, zwoele technobeats. Veel betere plekken dan de Berlijnse Reinbeckhallen om een parfum met de naam Urban Hero te lanceren, zijn er niet. “Dit is precies wat de nieuwe geur van Jimmy Choo moet uitstralen”, zegt Antoine Maisondieu, een van de aanwezige parfumeurs. “Stedelijkheid en creativiteit.” Even verderop staat de wereldwijd geroemde street artist L’Atlas, het gezicht van Urban Hero. Relaxte gast, altijd in voor een praatje. Hij maakt een grafisch en zwart-wit kunstwerk (zijn signatuur) op doek. “Er is een parallel tussen de geur en mijn werk. De citroenkaviaar staat net als de witte kleur in mijn werk voor frisheid, terwijl de houtige geurnoten net als het zwart in mijn werk intensiteit uitstralen”, legt hij uit. Langzaam stroomt de industriehal vol met creatieve Berlijners, die ook op een dinsdagavond tot in de late uuurtjes door blijken te gaan.

Urban Hero van Jimmy Choo is hier te koop.

Reageer op artikel:
Jimmy Choo ‘Urban Hero’: heerlijke mannengeur met een vleugje street-art
Sluiten