‘Under training’ is de sleutel voor meer krachtopbouw (volgens deze UFC-vechter)

No pain, no gain. Het is alom gebruikt gezegde in de sportschool. Deels waar, maar Firas Zahibi, trainer van George St-Pierre, een voormalige UFC welterweight en middleweight wereldkampioen (we duimen dat hij nog terugkomt in de kooi), heeft zo zijn twijfels.

In de podcast van UFC-commentator en comedian Joe Rogan (een van de bekendste podcasts ter wereld, check ‘m hier) vertelt de trainer hoe hij gelooft in een subtielere aanpak. “Stel dat het maximale aantal pull-ups dat je kunt doen 10 is. Zodra er een geweer op je hoofd gericht is, kun je er waarschijnlijk 11. Ik zou er eerder voor kiezen om je er 5 te laten doen. De volgende dag doen we er 6. Zodra 6 pull-ups makkelijk voor je wordt, doen we er 7.”

Consistentie boven intensiteit

Zahibi gelooft in consistentie boven intensiteit. “Als je het maximale aantal pull-ups van 10 doet op maandag, blijf je verzuurd tot donderdag en lukt het je niet om in de tussen liggende dagen überhaupt pull-ups te doen. In totaal heb je van maandag tot donderdag dus maar 10 pull-ups gedaan. Iemand die met mij traint, heeft tussen maandag en donderdag al 20 tot 25 pull-ups gedaan. Oftewel: meer volume en meer krachtopbouw.”

Als je deze trainingsmethode over een jaar opbouwt, is het vrij makkelijk om te bereken wie er meer pull-ups heeft gedaan. Volgens de UFC-trainer komt succes in de sportschool (of octagon) neer op: “De hoeveelheid training die we in een week kunnen doen, in combinatie met de hoeveel die je kunt liften zonder compleet te verzuren voor meerdere dagen.”

Het voordeel van under-training

Dit zogenoemde ‘under-training’, consistent trainen onder je maximale gewicht, heeft nog een voordeel: je krijgt er energie van, in plaats van een kapot en uitgeput lichaam. “Stel dat ik m’n energie-levels in de ochtend een 7 geef. Als ik vervolgens op de juiste manier train, kan ik dit cijfer opkrikken naar een 8.5. Wanneer je op dit niveau komt, is het verleidelijk om door te pakken en je lichaam kapot te trainen. Voorkom dat je die fase ingaat.”

Volgens Zahibi kan het geen kwaad om af en toe wél tot het gaatje te gaan. Door alles te geven, kan je lichaam opnieuw geprikkeld worden. Op lange termijn denkt hij echter dat het zinniger is om rustig op te bouwen. Gezien het enorme succes van zijn atleten – George St-Pierre behoort tot de beste en meest ‘slimme’ vechters in de geschiedenis van de sport – is het bovenstaande advies van zijn trainer eentje om serieus te nemen.

Een weektraining van George St-Pierre vind je in de video hieronder. In de video daaronder zie je een gesprek tussen hem en Joe Rogan over trainen, gezondheid en de angst voor een gevecht. 🔥 Lees ook: ‘De 5 beste trainingstips van Conor McGregor’ 

George St-Pierre’s unique training regimen

Check out this pro training… MMA Power and Cardio in 2 days a week! Click here: http://mma-pro-training.qtinuous.com/ Gymnastics for dynamic dexterity and coordination, Power training for explosive bursts, and boxing for accurate and powerful punches.

JRE MMA Show #28 with Georges St-Pierre

Joe is joined by Georges St-Pierre discuss fighting and more.

Reageer op artikel:
‘Under training’ is de sleutel voor meer krachtopbouw (volgens deze UFC-vechter)
Sluiten