De ultieme Engelse klassiekers #9: Mini

Wij schakelden de hulp van onze lezers in om de ultieme Duitse, Engelse, Amerikaanse, Italiaanse en Japanse klassiekers te bepalen. Jullie kozen en stelden zo een top 10 per land samen uit tientallen modellen. Van #10 werken wij op naar #1. Vandaag de ultieme Engelse klassiekers met op #9: de Mini

Wat is het?

Er is waarschijnlijk geen auto met een meer toepasselijke naam dan de Mini. Deze kleine vierwieler was één van de eerste compacte auto’s en volgens velen ook één van de beste. De klassieke Mini is een puur Engels product en daar zijn ze trots op. Het duurde dan ook niet lang voordat deze bolide een belangrijk onderdeel werd van de Britse popcultuur.

Tegenwoordig is Mini in Duitse handen, maar dat was eind jaren vijftig wel anders. In deze periode kwam de president directeur van de British Motor Corporation (BMC), Leonard Lord, op het idee dat de wereld toe was aan een kleine bolide met het karakter van een echte auto. Geen boodschappenwagentje, maar een compacte auto voor liefhebbers van autorijden.

Wil je alle ultieme klassiekers uit Engeland, Duitsland, Italië, de VS en Japan zien? Hier vind je het volledige archief.

BMC bestond op dat moment uit twee merken: Austin en Morris. Beide partijen ontwikkelden samen met ontwerper Alex Issigonis hun eigen versies van de Mini en Leonard Lord was meteen enthousiast. De kleine bolide was wendbaar en het rijgedrag was verrassend goed, zeker voor een auto van dit formaat. In 1959 rolde vervolgens de eerste versies van de band.

Deze zogenaamd Mark I versie was uitgerust met een viercilindermotor. Afhankelijk van de versie varieerde deze van een 850 cc blok tot 1.275 cc versie. De originele 850 cc versie leverde 34pk. De Mark I had een topsnelheid van 117 km/u en had 27,1 seconden nodig om van stilstand naar 100 km/u te gaan. Door het grote succes van de Mark I kwam er in 1967 een vernieuwde versie, genaamd de Mark II. Nog later volgden ook de Mini Cooper, Clubman, Mark III, Mark IV en Mark V

Waarom is-ie iconisch?

Mini was één van de eerste auto’s die gebruik maakte van een dwarsgeplaatste motor. Hierdoor werd veel ruimte bespaard en was ruim 80% van het vloerplan van de Mini bedoeld voor de passagiers en bagageruimte. De Britten zetten zo de standaard voor compacte auto’s en De Mini werd in 1999 verkozen tot de op één na meest invloedrijke auto van de 20ste eeuw. Deze Engelse klassieker moest alleen de Ford Model T voor zich dulden.

De Mini was klein van buiten, verrassend ruim van binnen en goed betaalbaar. Dit maakt deze compacte auto enorm populair, maar nog belangrijk was dat hij verrassend leuk was om in te rijden. De combinatie van snelheid en het goede weggedrag maakten deze lichte driedeurs al snel tot een favoriet onder vele autofans. Vooral de versies die door Formule 1 bouwer John Cooper onder handen waren genomen (de welbekende Mini Coopers) vergaarden al snel een flinke fanschare. Iedereen kent de term ‘kartgevoel’ waarmee het rijgedrag van de Mini’s wordt omschreven.

Mini Trivia

In totaal zijn er van de klassieke Mini meer dan vijf miljoen verkocht. Dit maakt de Britse bolide een van de meest populaire auto’s ooit gebouwd. Dit was in 1969 vooral te danken aan de The Italian Job. In deze Britse heist movie gebruikten de hoofdrolspelers Mini Coopers om te ontsnappen door de smalle straten van Turijn.

Ook vandaag de dag is de Mini nog razend populair. Dit wordt vooral duidelijk uit het aantal autoclubs die zich volledig richten op deze compacte auto. Alleen in Engeland zijn er al bijna 500 Mini clubs. Het zal je dan ook niet verbazen dat de klassieke Mini al meerdere malen verkozen is tot meest populaire Britse auto ooit.

Naast de bekende Mark I t/m 5, Cooper en Clubman produceerde Mini ook nog een aantal andere bijzondere versies van hun auto. Zo bouwden de Britten een busje, een offroader die daadwerkelijk bedoeld was voor het Britse leger en zelfs een Pick-up truck.

Een opvallend kenmerk van de klassieke Mini is dat de ramen niet omlaag rollen, maar zijwaarts geopend moesten worden. Er zijn verschillende verhalen waarom dit was, maar het bleek toch vooral de keuze te zijn geweest van ontwerper Alec Issigonis. De beste man was gewoon geen fan van omhoog en omlaag rollende ramen.

Wat kost-ie?

De allereerste Mark 1 kostte, omgerekend naar de huidige economie, nog geen 1.000 euro en was dus heel goed betaalbaar. Verschillende andere merken zoals Ford beweerden zelfs dat Mini verlies maakte op iedere auto die ze verkochten. Dit bleek waar te zijn en het kostte de Britse fabrikant uiteindelijk ruim 10 jaar voordat ze de auto winstgevend wisten te maken.

Tegenwoordig lopen de prijzen ver uiteen. Het aanbod is redelijk groot en dat heeft er vooral mee te maken dat er in de beginjaren veel Mini’s geproduceerd zijn. In 1959 rolde er namelijk wekelijks 100 mini’s van de band. Als je nu een Mark I wilt kopen ben je, afhankelijk van de staat waarin hij verkeert, tussen de 8.000 en 15.000 euro kwijt. De prijs voor latere versies zoals de Cooper en Cooper S kunnen oplopen tot meer dan 30.000 euro.

Reageer op artikel:
De ultieme Engelse klassiekers #9: Mini
Sluiten