Wheels

De ultieme Engelse klassiekers #10: Range Rover

De geschiedenis en interessante feitjes over deze iconische 4x4

Wij schakelden de hulp van onze lezers in om de ultieme Duitse, Engelse, Amerikaanse, Italiaanse en Japanse klassiekers te bepalen. Jullie kozen en stelden zo een top 10 per land samen uit tientallen modellen. Van #10 werken wij op naar #1. Vandaag de ultieme Engelse klassiekers met op #10: de Range Rover.

Wat is het?

Velen kennen ‘m simpelweg als ‘de Range Rover’, maar het is toch echt een model van automerk Land Rover. Na een lange voorbereiding werd het model in 1970 gelanceerd als high-end offroader van Land Rover. Dat is-ie tot op de dag van vandaag gebleven.

De originele Range Rover uit 1970

De Range Rover bleef in eerste instantie in lijn met de merkidentiteit van Land Rover: het was een werkpaard, een beest van een 4×4. Met elke nieuwe generatie werd de wagen een beetje luxer. Tegenwoordig vormt-ie wellicht wel het summum onder de SUVs. Het is al lang geen hardcore modderploeger meer, hoewel-ie zoals het een Land Rover betaamt toch echt wel zijn mannetje staat op het onverharde. De Rangey is uitgegroeid tot een zeer chique, zeer luxe SUV. Een echt submerk van Land Rover met inmiddels zeer veel varianten (Sport, Evoque en binnenkort de extra luxe Velar).

Wil je alle ultieme klassiekers uit Engeland, Duitsland, Italië, de VS en Japan zien? Hier vind je het volledige archief.

Van boven naar beneden: de Range Rover, Sport, Evoque en Velar.

Range Rover Range Rover Sport Range Rover Evoque Range Rover Velar

Waarom is-ie iconisch?

De
Iconisch is-ie in eerste plaats vanwege zijn silhouet. De Range Rover is een beetje de Porsche 911 onder de SUVs: in al die jaren is zijn silhouet in stand gebleven. Zet het allereerste model naast de nieuwste generatie en de familiebanden zijn overduidelijk. De vlakke neus, hoekige koets, bagagedeur, indrukwekkende raampartij en plaatsing van de achterlicht units: op veel gebieden blijft de nieuwste Range trouw aan het origineel. Het is daardoor des te knapper dat Land Rover met elke nieuwe Range Rover een model weet neer te zetten dat in de smaak valt, modern oogt en toch een duidelijke link met het verleden blijft houden.

Range Rover

Beroemd is deze Engelse SUV ook om zijn modificaties. Of het nu gaat om de belachelijk krachtige SVR-uitvoeringen uit eigen huis, de wonderlijke creaties van ‘huistuner’ Overfinch of de baller rides van Kahn Design: de wagen is geliefd bij tuners en dat kan lang niet elke SUV zeggen.

Daarmee hebben we direct een bruggetje naar weer een andere bijzonderheid van de Engelse kolos: over smaak valt niet te twisten, maar er lijkt vrijwel niemand te zijn die deze wagen niét gaaf vindt. Je komt ‘m daarom ook overal (waar genoeg geld zit) tegen: van landhuis tot winkelstraat en van bedrijventerrein tot golfbaan. De Range Rover trekt een breed publiek aan: van voetballers tot advocaten en van groot grondbezitters tot gezinnen. Da’s verdomd knap voor een wagen uit dit segment.

Range Rover Trivia

In de Land Rover stal zijn nog meer iconische modellen aanwezig: denk aan de Defender en de Discovery. Toch was de Range Rover het eerste model van Land Rover dat officieel in de Verenigde Staten werd geleverd.

Je kent deze SUV waarschijnlijk al zolang je ‘m kunt herinneren met vijf deuren. Toch kwam deze variant pas 26 jaar na de introductie van de auto op de markt. Tot aan 1996 hadden alle Range Rovers slechts drie deuren. Wilde je voor die tijd een vijfdeurs, dan konden enkele specialisten de wagen voor je ombouwen.

Er zullen maar weinig SUVs zijn die zó veel officiële carrosserie varianten hebben als de Range Rover. Hij is er als Range Rover Sport (iets compacter), als kleinere Range Rover Evoque (met drie of vijf deuren) én zelfs als Evoque cabriolet. Hoeveel SUV cabrio’s ken je nu helemaal? Over niet al te lange tijd komt er nog een nieuwe variant: de Velar (een dynamische versie op het platform van de Jaguar F-PACE).

Die naam ‘Velar’ is er wel eentje uit het verleden: de hele Range Rover legacy begon met de naam ‘Velar’. Zo werden de eerste pre-productiemodellen genoemd.

De Range Rover heeft een speciale versie waarvan er officieel maar één bestaat: de tweede Range Rover ooit geproduceerd had zes wielen.

In de jaren 70 nam het Louvre de Range Rover op in haar collectie als toonbeeld van industrieel design.

In tegenstelling tot het grote publiek was de inmiddels overleden ontwerper van de eerste Range Rover, Charles King, helemaal niet blij met wat de auto nu geworden is. In 2004 vertelde hij dat hij het stompzinnig vond dat Range Rovers in een stedelijke omgeving werden gereden.

Wat kost-ie?

Voor een nieuwe Range Rover betaal je in Nederland minimaal 130.000 euro en de duurste variant kost 280.000 euro. De Evoque is er vanaf 44.000 euro, de sport van 88.000 en voor de Velar moet je naar verwachting minimaal zo’n 74.000 euro gaan afrekenen.

Voor een nieuwe Range Rover betaalde je in 1970 kaal zo’n 4.000 euro. Een gebruikte Range Rover is overigens uitstekend te betalen. De oudere modellen zijn in trek omdat ze geconverteerd kunnen worden, waarbij er nog wel eens op dubieuze wijze belastingvoordeel kon worden behaald.

Meer ultieme klassieker zien? Klik hier.

15-07-2017 - Mitchell van der Koelen