Wheels

Uber is nog sexy, maar kan het zijn mojo vasthouden?

Concrete bedreigingen liggen op de loer

Een oude wijsheid luidt: aan de top komen is moeilijk, aan de top blijven nog veel moeilijker. Uber heeft de afgelopen jaren een enorme opmars gemaakt, de taxibranche flink opgeschud en is marktleider geworden in zijn segment. Kan het bedrijf die positie vasthouden? Niet alle voortekenen zijn even positief.

Na een pijlsnelle ontwikkeling de afgelopen jaren komt de taxidienst nu in nieuw vaarwater terecht. De hype is voorbij, het bedrijf is nog on top, maar lukt het ook de komende jaren om die positie vast te houden? En hoe zit het met de winstgevendheid? Deze bedreigingen liggen mogelijk op de loer en vormen een flinke uitdaging.

Financieel nog niet voor de wind

Uber draait onvoldoende winst. Sterker nog: met een uitzondering hier en daar draait Uber structureel verlies. De verliezen vinden vooral plaats op de belangrijke markten: de Verenigde Staten en China. Hier heeft het bedrijf te kampen met geduchte concurrentie (respectievelijk Lyft en Didi Chuxing), hoge boetes, subsidies voor chauffeurs en nog enkele andere kostenposten.

De cijfers, die Fd publiceerde op basis van bronnen van Bloomberg, laten niet echt een lekker beeld zien. Het marktaandeel van Über (meer dan 85% in de VS) is dik in orde, de omzet spectaculair (bijna $9 miljard in de eerste twee kwartalen van 2016), maar het verlies is behoorlijk heftig. Volgens Bloomberg verloor het bedrijf in het eerste halfjaar van 2016 $1.27 miljard dollar.

Wat betekent een beursgang voor de lange termijn?

Het is geen geheim dat Uber al enige tijd een beursgang voorbereidt. Dit zou op korte termijn een flinke financiële injectie betekenen, maar kan het bedrijf dit kapitaal gebruiken om structureel winstgevend te zijn?

Een beursgang is geen garantie voor succes. Zelfs niet op de korte termijn, zoals we onlangs hebben kunnen zien aan Snap. Nadat de koers de eerste twee dagen als een komeet omhoog schoot, bleek de hype snel voorbij en knalde het aandeel net zo hard weer door de ondergrens. Zo lang er bij Uber geen reden is tot structureel optimisme biedt een beursgang ook geen zekerheid voor langere termijn.

Er is geen goede leiding

Het rommelt in de top van Uber. Mede-oprichter en CEO Travis Kalanick brengt het bedrijf momenteel meer schade toe dan dat hij goed doet. Niet alleen is de organisatie niet op orde (president en op één na hoogste man Jeff Jones stapte vandaag na slechts een half jaar weer op), ook blijft Kalanick tot nu toe allesbehalve een goede ambassadeur voor zijn merk, met als dieptepunt zijn gênante clash met een chauffeur die hem enkele (terechte) kritische vragen stelde en waarvan de opname op social media belandde.

Vechten voor onderscheidend vermogen

Uber wordt geroemd om zijn capabele chauffeurs met nette, comfortabele auto’s. Daar zit echter ook de crux: de stap van high end naar meer toegankelijk is nodig om groot en winstgevend te worden, maar tegelijkertijd zit daar ook een pijnpunt.

Kan Über zijn onderscheidende vermogen vasthouden?

Initieel was duidelijk wat het onderscheidende vermogen van Uber ten opzichte van reguliere taxibedrijven was. Die grens vervaagt echter nu Uber niet langer uitsluitend high-end opereert.

UberX, UberBLACK, waar blijft Uber Green?

Niets is lekkerder dan je benen kunnen strekken in een chique sedan, maar terwijl iedereen smult van de luxe wagens van de Über-chauffeurs komt het bedrijf hiermee wellicht onvoldoende tegemoet aan een sterk opkomende stroming. Waar blijven die ‘groene’ Ubers? De taxidienst brak het segment compleet open, maar innoveert misschien wel onvoldoende.

Tot nu toe zijn nog erg weinig Uber taxi’s groen. Wanneer komt de omslag?

Met steeds strenger wordende emissie-eisen en binnensteden die vervuilend vervoer willen gaan weren, wordt het belang van groen vervoer steeds groter. Uber ondervindt hier nu nog geen acute hinder van, maar in een aantal jaar kan een hoop veranderen. Als Uber niet gaat zorgen voor een aanzienlijke pool aan groene auto’s, worden zij wellicht op dit voor de consument steeds belangrijker wordend gebied voorbijgestreefd door nieuwe spelers.

20-03-2017 - Mitchell van der Koelen