Noah Korevaar
Noah Korevaar Geld & Carrière 10 nov 2022
Leestijd: 3 minuten

Chaos op Twitter: Mario geeft Musk de officiële middelvinger en Trump is terug

Twitter wordt sinds de introductie van een nieuw abonnement geteisterd door nep-accounts die niet van de echte te onderscheiden zijn. Met alle gevolgen van dien, van Mario die Musk de middelvinger geeft tot Trump die terugkeert.

Och, Elon Musk toch. Het zijn roerige tijden op Twitter. De techmiljardair heeft grootse plannen voor het platform, maar zijn rommelige overname loopt nou niet bepaald op rolletjes.

Elon Musk, Twitter en het blauwe vinkje

Al voor de deal rond was begon de 51-jarige ondernemer over het beroemde blauwe vinkje. Als je op Twitter het vinkje naast iemands naam zag staan, dan wist je dat diegene de real deal was. Zo kon je tussen alle nep-Obama’s de echte vinden. Een essentieel stukje informatie in een digitale wereld vol nepnieuws en misleiding.

Je zou zeggen dat Musk daar een groot voorstander van is. Al direct na de overname van Twitter deelde hij zijn ambitie om van het platform de “meest nauwkeurige bron van informatie” over de wereld te maken.

Nieuw abonnement zorgt voor chaos

Maar ja, er moet ook geld verdiend worden. En rap: onder Musk verliest het bedrijf nu 4 miljoen dollar. Per dag. De ondernemer heeft gelukkig al een oplossing geïntroduceerd: Twitter Blue. Een nieuw abonnement dat iedereen de mogelijkheid geeft om zo’n felbegeerd blauw vinkje te krijgen. Oftewel, elk random account kan er opeens verified en daarmee dus ‘officieel’ uitzien.

Je raadt het al: dat ging direct al mis. Elon Musk kreeg namelijk al snel de middelvinger van niemand minder dan Mario, gedeeld door het officiële Twitter-account van Nintendo. Althans, dat zou je denken. Maar het gaat hier om een nep-account dat simpelweg betaald heeft voor het vinkje en zich voordoet als het officiële account. Maar ja, na jaren als het vinkje als een systeem waar je enigszins op kon vertrouwen is het niet gek dat gebruikers er massaal in tuinen.

Nachtmerrie voor adverteerders

Zoals gamingjournalist Jason Schreier hierboven al opmerkt, is het tevens de nachtmerrie van adverteerders. Gebruikers die niet meer het verschil kunnen zien tussen officiële en neppe accounts van bedrijven: dat is vragen om problemen.

Zo zie je hieronder bijvoorbeeld het officiële account van Valve, het bedrijf achter gamingplatform Steam. In een tweet kondigde het bedrijf een volledig nieuw platform aan, en duizenden Twitteraars geloofden het. Je raadt het al: ook dit is een nep-account. Heb dat echter maar eens door in een stroom van tweets.

Of wat denk je van LeBron James die aankondigt van club te gaan wisselen? Het nieuwe Blue-abonnement is ook een nachtmerrie voor sportjournalisten, zoals ESPN-schrijver Joon Lee benadrukt:

Onhoudbaar potje whack-a-mole

De bovenstaande voorbeelden zou je nog komisch kunnen noemen, maar ook politici, journalisten en beroemdheden worden nagedaan. Met een officieel ogend vinkje kunnen accounts met minder grappige bedoelingen flinke schade aanrichten.

Twitter zegt al actie te ondernemen. Zo is bijvoorbeeld een nep Trump-account al verwijderd, en moest ook de grove versie van Mario het veld ruimen. Maar ja, het blijft een schadelijk potje whack-a-mole. Plus: dat een nep-Trump snel verbannen wordt geloven we wel, maar wat is het tempo als bijvoorbeeld een lokale burgemeester geïmiteerd wordt?

Mario middelvinger Twitter Elon Musk
😲 (Afbeelding: Twitter)

Tussentijdse oplossing

Terwijl we wachten op een oplossing vanuit kamp Musk, is er gelukkig in de tussentijd wel een manier om de echte accounts van de neppe te onderscheiden. Door op het vinkje naast een accountnaam te klikken krijg je namelijk te zien of diegene verified is omdat Twitter het account in kwestie daadwerkelijk geverifieerd heeft, of omdat het account er simpelweg voor heeft betaald.

Maar ja, je kunt moeilijk van elke Twitteraar verwachten dat hij of zij bij elke tweet gaat dubbelchecken of het om een legitiem account gaat. Wordt hopelijk snel vervolgd! Lees in de tussentijd ook over de opmerkelijke ochtendroutine van Musk en andere techmiljardairs.

Schrijf je in voor Manners Weekly!

Elke vrijdag echte verhalen regelrecht in je mailbox.