Geen zin om te trainen? Dan maak je maar zin, op deze manieren

Strijders! Wat zijn wij van Manners ongelofelijk trots op jullie. Elke dag slepen jullie jezelf naar de gym om daar vervolgens even flink de beuk erin te gooien tijdens het trainen. Oh, en wat zijn jullie gegroeid de afgelopen maanden! Hopelijk voel je je nu aangesproken. Zo niet? Dan moet je even goed opletten.

Want, er is natuurlijk ook een andere kant van de dumbbell. Misschien heb je die dumbbell al weken niet mee gezien. Staat ‘meer trainen’ al op je lijst met goede voornemens? Kijk, het missen van één zweetsessie is misschien niet zo erg. Maar een kan al snel volgen in meer. Als je op een dag niet gaat trainen zonder goede reden, kan het nog gemakkelijker worden om de volgende training over te slaan… wat een slecht patroon zou kunnen veroorzaken.

Als je het moeilijk vindt om jezelf te motiveren om van je reet af te komen en de sportschool binnen te lopen (en om te vermijden dat je op een moment niet eens meer de weg ernaartoe weet) probeer dan één (of alle) van deze drie technieken om je workout-mojo terug te winnen.

Waarom wil je trainen?

Weet je eigenlijk wel waarom je zoveel tijd en moeite spendeert aan beweging? Als je dat niet weet, is dat een groot probleem.

Ga na “waarom” je wilt sporten, als je dat nog niet hebt gedaan. Zonder een sterke basis is het te gemakkelijk om een sessie of twee over te slaan. Dit moeten haalbare, meetbare doelen zijn. Dus niet alleen het doel om “Dwayne Johnson” te worden of om drie dagen per week te trainen zonder enig ander onderliggend motief.

De beste “waarom” bieden een onmiddellijk voordeel zoals “minder stress” of “betere seks”. Dit in tegenstelling tot verre voordelen zoals er beter naakt uitzien. Iemands reden om te trainen moet sterk genoeg zijn om je bij te staan in de dagelijkse sleur, zelfs wanneer deadlines voor werk en sociale verplichtingen de broodnodige gymtijd dreigen te kapen.

Ga niet alleen

Soms kan het hebben van een gymbuddy het verschil zijn tussen het overslaan van je training en op de goede weg blijven. Je bent niet langer de enige persoon aan wie je verantwoording moet afleggen bij het afblazen van een training.

Volgens een doelstellingenstudie van de Dominicaanse Universiteit haalden mensen die hun doelen opschreven een wekelijks voortgangsverslag aan een ondersteunende vriend stuurden eerder hun doelen. Als dat klinkt als overkill, zoek dan gewoon een vriend die ook workoutondersteuning nodig heeft en ga ermee in om elke week met elkaar te trainen.

Wees kritisch in wie je volgt

Je zou kunnen denken dat het volgen van de trainingsmomenten van je vrienden op Instagram je zal motiveren om naar de sportschool te gaan. Echter, een recente studie in Gezondheidscommunicatie suggereert dat dit een valstrik kan zijn die je zelfrespect kan verpesten.

Onderzoekers ontdekten dat mensen die werden blootgesteld aan ‘sportieve’ social media posts meer gewichtsproblemen hadden. Vooral wanneer ze zagen dat de berichten kwamen van mensen die even fit waren als zij. Waarom? Wanneer we onszelf vergelijken met mensen waarmee we ons nauw kunnen identificeren, vinden we vaak manieren waarop we tekortschieten.

Dat gezegd hebbende, ontdekten de onderzoekers dat het zien van berichten van fittere mensen leidde tot een positievere kijk. Dus scrol lekker door wat berichten van geschikte gasten die je inspireren en ga dan naar de sportschool.

Reageer op artikel:
Geen zin om te trainen? Dan maak je maar zin, op deze manieren
Sluiten