Trainen helpt niet alleen bij afvallen, het vermindert ook de kans op kanker

Er zijn talloze redenen om te trainen: met behulp van krachttraining kan je sneller afvallen. juist sterker worden, de bloedsuikerspiegel verbeteren en hartaandoeningen tegengaan. Een groeiend aantal bewijzen laat zien nu ook zien dat het het risico op kanker mogelijk kan verlagen.

Nieuw onderzoek gepubliceerd in Medicine & Science in Sports & Exercise suggereert dat gewichtheffen met name gunstig kan zijn voor het verlagen van het risico op darmkanker, wat één van de belangrijkste doodsoorzaken is bij mannen en vrouwen. In de studie is onderzocht hoe gewichtstraining het risico op tien veel voorkomende kankertypes beïnvloed.

De onderzoekers ontdekten dat krachttraining het risico op darmkanker aanzienlijk doet verlagen. Degenen die met gewichten gooien in de gym, hebben ongeveer 25 procent minder risico op dit kankertype dan degenen die thuis de kuil in hun bank een upgrade geven. Daarnaast lijkt trainen ook een beschermend effect tegen nierkanker te hebben.

Waarom vermindert trainen de kans op kanker?

Dit kan zijn omdat krachttraining helpt om de zogeheten glucosehomeostase te bevorderen. Of om te helpen de balans van insuline en glucagon in de bloedsuikerspiegel te handhaven. Dat is belangrijk. Waarom? Nou, omdat een hoge bloedsuikerspiegel is gekoppeld aan een groter risico op darmkanker.

Deze bevindingen bouwen voort op een eerder onderzoek dat de noodzaak van het ijzerpompen liet zien. Uit dat onderzoek naar de trainingsgewoonten van meer dan 80.000 volwassenen bleek ook al dat mensen die al twee keer per week trainen, 31 procent minder kans hebben om te overlijden aan kanker.

We blijven onderzoeken. Eerder dit jaar kwam ook al naar voren dat intervaltraining met hoge intensiteit (HIIT) beschermend kan zijn tegen darmkanker. Hoewel meer onderzoek nodig is, is dit natuurlijk alleen maar meer reden om hoe dan ook HIIT-werk en/of krachttraining aan je dagelijkse routine toe te voegen. Je wordt sterker, sneller, gezonder en je kunt het risico op sommige vormen van kanker verminderen. Wat wilt een man nog meer.

Aan de slag!

Oké, trainen is dus waanzinnig nuttig. Maar waar begin je? Deze oefeningen voor de benen levert je net zulke staalkabels als The Rock op en deze workout voor de schouders is er een waar elke vent wat aan heeft.

Men's Health

Reageer op artikel:
Trainen helpt niet alleen bij afvallen, het vermindert ook de kans op kanker
Sluiten